Siegfried Bracke - Werk in de Gemeenteraad

Mei 2018
 

Sogent – vreemde bokkesprongen

De zaak Sogent blijft voor heisa zorgen. Op de voorbije gemeenteraad beweerde schepen Taeldeman dat er een dading was gesloten met de ontslagen algemeen directeur. Hij zei ook, heel beslist, dat hij niet van plan was naar het parket te stappen met de omstreden dossiers, daar zag hij geen enkele reden voor.

Siegfried Bracke: “Ondertussen is het duidelijk dat er geen enkel schriftelijk bewijs bestaat van de zogezegde dading en amper één dag later trekt de schepen zelf naar het parket om te vragen drie dossiers van Sogent te onderzoeken. Wie kan nog volgen?”
De meerderheid beweert nu dat alle beslissingen binnen Sogent unaniem genomen zijn. Zo proberen ze de oppositie onder druk te zetten en mee in het bad te trekken

“Wij laten ons niet intimideren, in de eerste plaats omdat het niet klopt dat onze fractie alles mee goedkeurde, maar zelfs als dat waar zou zijn (en het is het niet) dan ontslaat dat de meerderheid niet van hun verantwoordelijkheid”

 

Skybox, kennen we nu eindelijk de waarheid?

In februari, op het carnaval van Ledeberg verscheen schepen Peeters verkleed als ‘skaaibox’ in een voetbal met op zijn buik een fles champagne in een grote plastiek doos. Daarmee stak hij de draak met de ophef rond de skybox in de Ghelamco Arena. Schepenen konden die gebruiken op kosten van het stadsbestuur zonder dat ze daarvoor aan iemand verantwoording moesten afleggen.

Het schepencollege legde begin dit jaar een lijst voor aan de gemeenteraad waarin alle feestjes van schepenen in de skybox werden opgesomd. Op de gemeenteraad van mei bleek dat deze lijst niet volledig was. Uitgerekend schepen Peeters heeft de skybox vaker gebruikt dan hij aan de gemeenteraad verklaarde. Op de lijst ontbraken twee privé feestjes die betaald werden door AA Gent.
“Deontologisch echt niet oké”, reageerde Siegfried Bracke, “AA Gent stelt een skybox ter beschikking binnen het stadion én betaalt het verbruik in die skybox. Ik ben op dat soort dingen geen puritein, maar dit gaat echt te ver.”

Schepen Peeters bood zijn excuses aan. De vraag is maar of we nu eindelijk de hele waarheid kennen.

 

April 2018
 

De klokkenluider aan de deur gezet

Sogent, het stadsontwikkelingsbedrijf, is een belangrijk bedrijf dat alle grote vastgoedprojecten van de Stad Gent uitvoert. Het werd jarenlang geleid door algemeen directeur Didier Nachtergaele, zijn functioneren kreeg steeds een positieve evaluatie. Toch werd hij in januari aan de deur gezet. Wat is er aan de hand?

In mei 2017 bracht Nachtergaele de stad op de hoogte van onregelmatigheden bij drie projecten van Sogent. Zoals de interne procedures voorzien, werden de dossiers onderzocht door een expert. Die laatste besloot dat er wel degelijk redenen waren om alle drie projecten door te verwijzen naar het parket. Schepen Taeldeman reageerde hierop door niet alleen de verantwoordelijke voor de verdachte dossiers maar tegelijk ook de algemeen directeur op staande voet te ontslaan.
Siegfried Bracke: “De boodschap is duidelijk: wie voor Stad Gent werkt en graag zijn job behoudt, doet er best aan de ogen te sluiten voor wat er fout gaat. Klokkenluiders worden hier aan de deur gezet.”

Minister Homans heeft ondertussen het ontslag van de algemeen directeur nietig verklaard. De schepen had een loopje genomen met de wettelijke procedure. Zo had hij onder meer de directeur niet eerst gehoord. In theorie is hij dus weer in dienst. Op dit moment is het absoluut niet duidelijk hoe het verder moet.
“De wet is er voor anderen maar niet om zelf na te leven, is zowat de houding van de schepen. In hun haast om een vervelende zaak in de doofpot te stoppen, heeft het bestuur zichzelf in de voet geschoten.”

 

Maart 2018
 

Opflakkerende stadsvlucht bedreigt de welvaart van Gent

De bevolking van Gent blijft aangroeien, zo blijkt uit de demografische cijfers van 2017. Het aandeel van de niet-Belgen neemt toe, al trekken er voor het eerst in lange tijd meer mensen weg uit Gent dan er toekomen. Dit ‘negatief migratiesaldo’ is het gevolg van een sterkere stadsvlucht van jonge gezinnen, een fenomeen dat terug is van nooit weggeweest. Jonge gezinnen trekken weg op het moment dat zij in staat zijn een eigen woning te kopen. Dat doen ze niet enkel omwille van de lagere woningprijzen, maar ook omdat ze behoefte hebben aan een huis met tuin en in een aangename omgeving.

Siegfried Bracke: “De invoering van het centraal inschrijvingsregister voor het secundair onderwijs waarmee het stadsbestuur de facto de vrije schoolkeuze inperkt, zal voor ouders nog een extra reden zijn om naar buiten Gent te verhuizen in functie van de vrijere schoolkeuze in de rand.” Dat de stadsvlucht toeneemt, is geen goed nieuws. Meer en meer worden wij een stad van rijke mensen aan de ene hand en een grote groep arme mensen aan de andere.

Ook Antwerpen heeft daarmee te maken, daar noemt men het een “welvaartsvlucht”: mensen die opklimmen op de sociale ladder, zowel autochtoon als allochtoon, trekken weg naar de randgemeenten. “Op termijn zet dit de financiële draagkracht van de stad onder druk. Het behoud van de centrumfunctie van onze stad wordt een gigantische uitdaging”, aldus Siegfried.

 

Februari 2018
 

Opnieuw Leefstraten zonder spelregels

Er komen weer ‘Leefstraten’ in Gent. Vanaf dit jaar is het niet langer vzw Lab van Troje maar de stad zelf die ze organiseert. De vorige ‘Leefstraten’ waren geen onverdeeld succes. Niet alle bewoners voelden zich betrokken of waren het eens met het afsluiten van hun straat. N-VA vraagt al langer om enkele minimale spelregels voor Leefstraten vast te leggen. Belangrijk is dat het draagvlak bij de bewoners groot genoeg moet zijn.

Siegfried Bracke vroeg in de gemeenteraad om geen nieuwe ‘Leefstraten’ te organiseren als er niet minstens het akkoord is van twee derden van de bewoners. Maar het bestuur wil van geen kader of reglement weten en wees de vraag af.

Gemeenteraadslid Siegfried Bracke: “Stad Gent heeft talloze reglementen voor van alles en nog wat. Deze maand nog werd een ‘reglement op groenslingers’ ingevoerd. Het is onbegrijpelijk dat er voor het wekenlang afsluiten van een straat en het inrichten als ‘Leefstraat’ geen kader is. Dat zal nog voor problemen zorgen en ondermijnt wat op zich een mooi initiatief is.”

 

Januari 2018
 

Mediastunt G7

Het bedrijf Vandemoortele wil 14 miljoen euro investeren in nieuwe kantoren, maar het stadsbestuur heeft in eerste instantie de bouwvergunning geweigerd omdat er teveel parkeerplaatsen gepland waren.
Als gevolg daarvan leek het zelfs alsof het bedrijf uit onze stad zou wegtrekken. “Andere steden bieden ons een warmere ontvangst aan”, klonk het. Intussen is er naar verluidt – gelukkig ! - een oplossing in de maak.

In reactie daarop is de oprichting aangekondigd van een “Taskforce Ruimtelijk-Economische Projecten.”, door een journalist de G7 genoemd, met daarin 4 schepenen en 3 hoge ambtenaren: grote economische projecten worden er discreet en op voorhand besproken… Om problemen zoals met Vandemoortele te voorkomen.

“Hoe draagt de werking van de G7 bij tot meer transparant bestuur?”, vroeg Siegfried Bracke in de gemeenteraad. “En hoe gezond is het om onafhankelijke en neutrale ambtenaren te betrekken in een in wezen politieke beslissing?”
Het antwoord was verrassend. Schepen Peeters zag geen probleem, want, zei hij, dit is al lang onze manier van werken, het is zelfs typisch Gents.
Siegfried Bracke: “Als de G7 niets meer is dan de voortzetting van wat al is, waarom is die dan opgericht?” De schepen bleef het antwoord schuldig…

 

December 2017
 

Optima bis: onfrisse praktijken bij Stedelijk Ontwikkelingsbedrijf

Het blijft in onze stad mislopen met de toewijzing van grote bouwprojecten aan architectenbureaus. Dat blijkt uit een extern onderzoek naar drie concrete aanbestedingsdossiers van het Stedelijk Ontwikkelingsbedrijf (SOGent).
De conclusie luidt dat er een gebrek is aan objectiviteit, o.a. via het tijdens de procedure herbekijken van de gunningscriteria. Daarmee blijkt er weinig in huis te komen van de na de Optimacommissie door het stadsbestuur beloofde transparantie.

Gemeenteraadslid Siegfried Bracke: “Dit is een bijzonder ernstige kwestie. Ik zie elementen die er op wijzen dat er strafrechterlijke fouten zijn gebeurd. Maar het is niet aan mij of het stadsbestuur om te beoordelen of dat wel of niet zo is. Laat het parket daarover oordelen. Sowieso vragen we met N-VA Gent een onafhankelijke audit van de volledige werking van SOGent.”

Maar ondanks de steun van de andere oppositiepartijen wees het stadsbestuur zowel een klacht bij het parket als een externe audit categoriek af. Teleurstellend, want alleen zo kunnen de uitwassen bij het stedelijk ontwikkelingsbedrijf aangepakt worden. Dat Groen zich niet bij het N-VAvoorstel aansloot, wekt verbazing: tijdens de vorige legislatuur vroeg de partij zelf nog om een audit voor feiten die een stuk minder schokkend waren.

 

November 2017
 

Eigen Volk Eerst?

De politie filmen is niet per se verboden. Maar een foto of filmpje publiceren waarop politiemensen herkenbaar zijn, dát is niet toegelaten. Toch staat een filmpje van twee Gentse agenten al wekenlang op een Turkstalige Facebookpagina. Met in de commentaren een stroom aan grove verwensingen aan hun adres. Op één dag tijd werd het 30.000 keer bekeken.

Siegfried Bracke vroeg aan de burgemeester om in te grijpen, want dit is duidelijk een poging om de betrokken agenten te intimideren. De burgemeester antwoordde dat het niet meer nodig was: “De politie heeft het filmpje niet teruggevonden op de sociale media. Het was al offline gehaald. De politie kon dan ook geen klacht tegen onbekenden meer indienen wat betreft de verspreiding van het filmpje via de sociale media.”

Siegfried: “Helaas klopt wat de burgemeester vertelde niet. Het filmpje staat er nog altijd. Ondertussen werd het al 56.000 keer bekeken en meer dan 400 keer gedeeld. De politie vond het niet terug, hoe kan dat? Hier past maar één besluit: burgemeester en korpsleiding laten, om een reden waar wij het raden naar hebben, hun eigen politiemensen in de steek.”

 

Oktober 2017
 

Gentse taxi’s worden duurder

De prijs van een taxirit in Gent stijgt met 10 cent per gereden kilometer (voor elke gereden kilometer vanaf 3 km tot 40 km).

Schepen Watteeuw (Groen) stuurt hiermee compleet tegenstrijdige signalen uit. Eerst vertelt hij dat de Gentse taxichauffeurs het moeilijk hebben en dat een prijsverhoging daarom welkom is. Maar tegelijk trekt hij het aantal taxivergunningen op van 200 naar 220. Dat kan, zo zegt hij, want sinds het circulatieplan is er meer werk voor taxi’s.
Begrijpe wie kan …

Het taxibeleid in Gent is al langer de weg kwijt. Taxi’s worden niet gewaardeerd als volwaardige partners in het mobiliteitsbeleid. Gent kan het op dat vlak veel beter doen. Denk maar aan het nachtvervoer: Stad Gent subsidieert het inleggen van bussen, maar waarom dat geld niet gebruiken om samen met de taxisector aantrekkelijke formules te bedenken om groepen nachtraven veilig thuis te krijgen tegen een betaalbare prijs?

 

September 2017
 

De ‘camerafobie’ van het Gents stadsbestuur

Er komen geen camera’s in de wijk Nieuw Gent. “Dat is niet nodig,” zei burgemeester Termont (sp.a) tijdens een debat over toegenomen onveiligheid in de Kikvorsstraat. Bewoners van de wijk hadden daarom gevraagd, maar het antwoord is ‘neen’. Net zoals dat ook enkele jaren geleden geweigerd werd aan bewoners van de Brugse Poort, die camerabewaking wilden omwille van de hoge criminaliteit in de buurt.

Het is een constante in het Gents beleid: camera’s komen er maar met mondjesmaat, zeer tegen de zin van het stadsbestuur. Uitzondering zijn de 60 nieuwe slimme camera’s om voertuigen te beboeten die zonder vergunning de sterk uitgebreide autovrije zones inrijden.

“Herhaaldelijk hebben wij gevraagd om die camera’s, die er toch al hangen, ook in te zetten om criminaliteit aan te pakken. Dat is perfect mogelijk, maar zelfs daar wil het stadsbestuur niet van weten,” zegt Siegfried Bracke, “De camerafobie van dit bestuur begint extreme vormen aan te nemen.”

 

Juni 2017
 

Militairen op straat?

Burgemeester Termont wil niet leven in een stad met militairen op straat. Dat is zijn recht. Zijn keuze belet niet dat we nog altijd met terreurdreiging 3 worden geconfronteerd, en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in komt. Die dreiging veronderstelt overal extra maatregelen. Ook in Gent.

En dan zijn er 2 mogelijkheden. Of dat extra werk kan door de Gentse politie worden gedaan, en dan betekent dat dat men vóór de invoering van terreur 3 volk teveel had.
Ofwel was er ook al op dat moment - zoals men het altijd heeft gezegd - volk tekort. Maar dan betekent het dat allerlei politiewerk nu niet kan gebeuren, net omdat Termont heeft beslist dat er in Gent geen militairen mogen worden ingezet.

Voor alle duidelijkheid: geen enkele politieke partij kiest voor gewapende militairen in het straatbeeld van alle dag. Zodra het terreurniveau zakt, moeten de militairen terug naar de kazernes. Maar weigeren ze in te zetten ter versterking van de politie, om puur ideologische redenen is onverantwoordelijk.

 

Mei 2017
 

Hoeveel mag dat kosten, Kunst?

In 2010 al hadden ze er moeten staan, de kunstwerken op de Korenmarkt. Telkens opnieuw werd de plaatsing aangekondigd, maar de sokkels bleven leeg. Ondertussen is het prijskaartje flink aangedikt. Op de voorbije gemeenteraad werd nog maar eens extra budget gevraagd, €250.000 euro ditmaal. De kunstenaars willen de sokkels immers weg. Dat maakt dat er nieuwe funderingen nodig zijn om te beletten dat de kunstwerken omwaaien of afbreken.

De totale kostprijs loopt daarmee op tot bijna één miljoen euro, gerekend zonder het loon van de ambtenaren die al een kleine 10 jaar met dit dossier bezig zijn. Na de zomer zouden de kunstwerken eindelijk geplaatst worden. Afwachten maar of de timing nu wel gehaald wordt.

“Kunst mag iets kosten, maar waar ligt de limiet? Is dit nog wel behoorlijk bestuur?”, vroeg Siegfried Bracke, “De af te breken sokkels kostten 43.000 euro (!) per stuk. De bestelde kunstwerken waren bedoeld om op die sokkels te staan. Dat de stad nu zonder probleem meegaat in de vraag om de sokkels te verwijderen, is niet evident. Hoe lang kunnen de kosten zo maar blijven oplopen? Op een bepaald moment moet je als stadsbestuur de lijn durven trekken!"

 

April 2017
 

Geen leefstraten maar toch subsidies

Vorig jaar werden de leefstraten – tijdelijke geknipte straten ingericht met zitbankjes en speeltuigen enz. – nog voluit gepropageerd als bijzonder geslaagd, een inspiratie voor andere steden. Nu komt plots het bericht van de organiserende vzw Lab van Troje dat er dit jaar géén leefstraten worden ingericht. Vreemd, want de stad heeft het Lab al een bedrag van 140.000 euro toegekend voor het inrichten van leefstraten en leefwijken in 2017.

De subsidie moet terugbetaald, zou je dan denken, maar dat blijkt niet het geval. Het Lab mag €93.000 houden om: 'alle ervaringen en expertises over te dragen naar de stadsdiensten die vanaf 2018 met de leefstraten aan de slag zullen gaan.' Ze mogen ook een experiment uitdenken voor het HeiligHartplein in Sint-Amandsberg.

"Onbegrijpelijk," reageert Siegfried Bracke, "Lab van Troje is opgericht op initiatief van de stad en het heeft altijd nauw samengewerkt de stadsdiensten en het Mobiliteitsbedrijf. Nu zouden die stadsdiensten lessen moeten krijgen van datzelfde Lab? van Troje? En daar moet nog voor betaald worden ook?" Het blijft ook raden naar de reden waarom de leefstraten er dit jaar niet komen. Waren teveel mensen ontevreden? Durft het stadsbestuur niet, zo kort na het invoeren van het circulatieplan? Noch Lab van Troje, noch de schepen willen daar duidelijkheid over geven.

 

Maart 2017
 

Mislukte poging tot afdreigen oppositie: vrijspraak in rechtszaak Van Laecke

Najaar 2015. Schepen Tapmaz (sp.a) dreigt een burger af, gaat dus uit de bocht; hij bekent dat ook en verontschuldigt zich. In de Deontologische Commissie wordt hij door de meerderheid van sp.a, Groen en OpenVLD vrijgesproken. Dat komt mét commentaar in de pers, en niemand minder dan burgemeester Daniel Termont dient klacht in tegen onbekenden vanwege het zogenaamd schenden van het beroepsgeheim.

Het parket gaat daar op in, en dagvaardt meer dan een jaar later Filip Van Laecke (CD&V), die toen nog maar net de Optimacommissie had voorgezeten. Op basis van telefonieonderzoek, zegt het parket. Uit dezelfde stukken blijkt dat én stadssecretaris Teerlinck én sp.a-raadslid Schietekatte vlak na die Deontologische Commissie met Tapmaz hebben gebeld, en dat Tapmaz meteen ook zelf de pers contacteert. Van Laecke wordt (!) pas een tijd later gebeld door een journaliste …

De rechter spreekt hem nu vrij. In zijn vonnis wijst hij erop dat beraadslaging achter gesloten deuren niet betekent dat gemeenteraadsleden geen kritiek mogen hebben, of hun ongenoegen niet mogen uiten met de gang van zaken. Een wijs oordeel.
Maar net de feiten maken het lastig de positie van het parket te begrijpen. De lichtzinnigheid waarmee men oppositieraadslid Van Laecke heeft vervolgd (om de vrienden in het stadsbestuur ter wille te zijn?) en anderen niet vervolgd… Onvermijdelijk ontstaat minstens de indruk over ons-kent-ons. Of over mensen die te lang aan de macht zijn, en vinden dat kritiek en commentaar van de oppositie ongepast zijn, en als die er dan toch zijn, dat daaraan desnoods met dwingende hand paal en perk moet worden gesteld.

Politici die elkaar proberen uitschakelen via processen, dat heeft nooit gedeugd. Het is goed dat er ook nog magistraten zijn die daar niet aan meedoen.

 

Januari-Februari 2017
 

Gentse Burgerbudget blijft steken in de subsidiecultuur

Gent voert een burgerbudget in. Burgers mogen projecten indienen voor hun straat, buurt of wijk. Een ‘dialoogkamer’ van experts selecteert de beste voorstellen, waarna alle Gentenaars online mogen stemmen. Zo wordt bepaald welke projecten worden uitgevoerd.
De Stad geeft subsidies om ze te realiseren.

In Antwerpen bestaat al enkele jaren een ‘burgerbegroting’. Burgers mogen er meebeslissen over 10% van de jaarbegroting van het district. In werkgroepen denken ze mee over concrete zaken zoals welk fietspad prioriteit moet krijgen of hoe het lokaal jeugdwerk best kan worden ondersteund. “De aanpak in beide steden is een illustratie van het verschil in bestuursstijl”, zegt Siegfried Bracke. “Waar in Antwerpen burgers inspraak krijgen in de echte begroting en daarover een debat wordt georganiseerd, blijft het in Gent beperkt tot het uitdelen van subsidies en een online pop poll.

Dat belet natuurlijk niet dat er in Gent met het voorziene budget zeker goede projecten kunnen worden gerealiseerd, wat de N-VA vanzelfsprekend ten zeerste hoopt.

 

December 2016
 

Samenlevingsopbouw - tijd voor een frisse wind?

Deze maand keurde de gemeenteraad een subsidie goed aan vzw Samenlevingsopbouw van 1.8 miljoen euro. Hiermee zal de vzw de komende drie jaar haar activiteiten voor bewoners in sociale woonwijken en bij stadsvernieuwingsprojecten verder zetten. Geen evidente opdracht zoals ook uit het evaluatieverslag van 2015 blijkt.

Ondanks jarenlange inzet van betaalde krachten blijft het in een wijk als Nieuw Gent bijvoorbeeld moeilijk om mensen mee te krijgen. Verschillende streefdoelen zijn niet gehaald (te weinig vrijwilligers, niet genoeg leden in de huurdersgroep, onvoldoende terugkoppeling naar alle huurders...).

Men kan zich afvragen of de situatie van de betrokken mensen er hoe dan ook wel op vooruitgaat? Uit dit verslag blijkt in feite veeleer het omgekeerde.

De bewoners zijn een steeds meer verscheiden groep. Daar is de instroom van voornamelijk sociaal - economisch zwakke nieuwkomers niet vreemd aan. Samenlevingsopbouw stelt dit zelf vast en herhaalt de klassieke vraag naar nog meer ondersteuning. Daarbij stellen ze hun eigen uitgangspunten of aanpak niet in vraag.
Wordt het niet tijd om die werking eens volledig te herbekijken? Een frisse wind in het sociale opbouwwerk kan misschien wonderen doen. Misschien worden de armen daar beter van ? In plaats van hun helpers?

 

Oktober-November 2016
 

Ook Gentse burgerinitiatieven in ons - kent - ons - sfeer?

Uit een studie van prof. De Rynck (UG ent) blijkt dat Gentse burger- en wijkinitiatieven heel vaak niet van de gewone burger komen. Maar wel van een semi-professioneel middenveld, dat bovendien steevast op zoek gaat naar subsidiëring. En als het even kan ook naar bestendiging en professionalisering. De studie merkt op dat het stadsbestuur dit zelf actief in de hand werkt.

Enige bekendheid met de beleidsvoerende politici blijkt ook minstens zeer nuttig. Subsidie krijgen of niet blijkt inderdaad van doen te hebben met politieke aangehorigheid. Dat komt niet van de N-VA, het staat in een wetenschappelijke studie. Het is zelfs zo waar dat sommige ambtenaren die daarmee te maken krijgen "het er flink op hun zenuwen van krijgen" (sic).

Andere ambtenaren spelen bij een en ander zelf een belangrijke rol: bijvoorbeeld omdat ze als bewoner (!) betrokken zijn bij het initiatief in kwestie. Ze zijn dus, net zoals sommige politici, rechter en partij.
Kortom, er is in Gent niet alleen een (cf. Optima) problematische relatie met sommige bedrijven.

 

September 2016
 

Andermaal vertraging en meerkost voor kunst Korenmarkt

De saga van de 2 kunstwerken voor de Korenmarkt begint al in 2009. In afwachting van de kunstwerken zelf werden alvast 2 betonnen sokkels (43.000 euro/stuk) geplaatst die de beide creaties zouden dragen. Sindsdien was het wachten. Recent bleek dat de komst van de beide werken nu nog maar eens uitgesteld is.

Siegfried Bracke vroeg schepen Storms (sp.a) in de gemeenteraad naar het hoe en waarom. Blijkt dat er nog allerhande studies – door wel 6 (!) ingenieurs – nodig zijn om de stabiliteit van de kunstwerken te garanderen. Blijkt bovendien ook dat de 2 kunstenaars in kwestie toch liever iets ontwierpen dat niet op een sokkel staat. Resultaat: de 2 sokkels moeten weer afgebroken (= 86.000 euro + afbraakkost in het water).

Siegfried: "De schepen en de stad hebben dit dossier compleet mismeesterd. Je kan niet eerst criteria vastleggen en op basis daarvan de werken aanvatten om dan vervolgens de criteria te veranderen en van voor af aan te beginnen. Zo'n aanpak kan niet anders dan tot problemen leiden: eindeloze vertragingen en altijd maar stijgende kosten. Ondertussen zitten we al aan meer dan 800.000 euro!"

 

Juni 2016
 

De burger betaalt, maar wat krijgt hij in de plaats?

DWeinig nieuws onder de zon bij de bespreking eind juni van de Jaarrekening 2015 en Budgetwijziging 2016. Siegfried Bracke stelde vast dat het in Gent “meer van hetzelfde” is en blijft. Gent blijft de onbetwiste nummer één in Vlaanderen qua personeelsaantallen en personeelsuitgaven.

Omdat meer dan de helft van het budget opgaat aan personeel is de ruimte voor beleid erg krap. Bovendien zijn de stedelijke financiën bijzonder kwetsbaar wanneer de inflatie toeneemt of de inkomsten onvoorzien dalen. Opvallend is ook dat Gent kampioen is op vlak van absenteïsme bij het personeel: gemiddeld is een stadsambtenaar 8,14 werkdagen op 100 afwezig (bijna 10% van de tijd dus!). En een plan om hier aan te v erhelpen is er helemaal niet.

Wat de bij het begin van de bestuursperiode beloofde investeringen betreft blijft er nog een lange weg te gaan. De effectieve realisaties vallen tot nog toch wel mager uit. Van de voor de jaren 2014-2019 voorziene 465 miljoen euro aan investeringen zijn er nog maar 100 miljoen daadwerkelijk uitgegeven. En we zijn ondertussen voorbij halfweg.

Veruit de zwakste schakel qua investeringen is het mobiliteitsbedrijf: nog geen 10% van het in 2015 voorziene bedrag aan investeringen werd uitgegeven. En dat terwijl de inkomsten van datzelfde mobiliteitsbedrijf fors toenemen (zie de gestegen parkeertarieven!) en terwijl Gentse mobiliteit met het nieuwe circulatieplan voor serieuze uitdagingen staat. Samengevat: de burger betaalt steeds meer, maar krijgt niet meer dienstverlening in de plaats!

 

April-Mei 2016
 

Leefstraten: over zelfevaluatie & zelfbediening

De vzw Lab van Troje mag van het stadsbestuur elke lente/zomer een aantal zogenaamde leefstraten inrichten (knippen van straten, schrappen parkeerplaatsen, speel- en BBQruimte op straat, zitbankjes, plastieken grasmatten, enz.). In sommige kleinere straten werkt dat goed, maar in grotere doorgangsstraten leidt het tot grote verdeeldheid tussen voor- en tegenstanders (terwijl ze net bedoeld zijn om sociale cohesie te bevorderen!).

Nu een tijd geleden kreeg de vzw in kwestie van het stadsbestuur 50.000 euro voor een onafhankelijke evaluatie van het leefstraatproject. Wat blijkt nu? Lab van Troje heeft zichzelf 'onafhankelijk' laten evalueren door het bedrijfje van één van de oprichters van Lab van Troje (!). Het evaluatierapport is er dan ook naar: van de 15 'diepte-interviews' zijn er 6 met oprichters van het Lab en zo goed als alle andere geïnterviewden zijn stadsambtenaren, schepenen of kabinetsmedewerkers.

En ondertussen heeft Lab van Troje zijn volgende prijs al beet: 170.000 euro voor het opzetten van een handenvrij-winkelen-project. Dat de vzw geen enkele expertise op dit vlak kan voorleggen is een bijkomstigheid. Dat andere spelers geen enkele kans kregen om deze overheidsopdracht in de wacht te slepen ook.

 

Maart 2016
 

Burgerkabinet mobiliteitsplan: nu al een farce

Het stadsbestuur wil een burgerkabinet oprichten dat bij de invoering van het circulatieplan in april 2017 advies mag geven. Tot haar grote verbazing heeft de N-VA-fractie vernomen dat de inschrijvingen niet enkel al in februari in alle stilte van start zijn gegaan, maar ook al werden afgesloten. Gentenaars hadden amper 14 dagen tijd om zich in te schrijven (van 26/2 tot 10/3). Zich kandidaat stellen kon bovendien enkel elektronisch, op de website van het Mobiliteitsbedrijf. Oorspronkelijk stond daar te lezen dat men zich tot eind dit jaar kon kandidaat stellen.

En we hadden dit nog maar geschreven, of we kregen meteen het bericht dat de kandidaturen voor het burgerkabinet dan toch weer open waren. Nu weer tot het eind van het jaar, mits vanzelfsprekend andersluidend bericht, en dat kan dus morgen zijn, of overmorgen. Wie weet? Of komt het er op aan de ‘juiste’ samenstelling van het burgerkabinet af te wachten, en vervolgens dan weer snel af te sluiten?

Fractievoorzitter Siegfried Bracke: "Dit is niet ernstig meer. Als dit de invulling is die het stadsbestuur aan het burgerkabinet geeft, dan kunnen wij enkel vaststellen dat men zelfs niet eens meer de moeite doet om de schijn op te houden. De bereidheid om met zoveel mogelijk Gentenaars echt in gesprek te gaan is helemaal zoek. Wij roepen de meerderheid dan ook op om de Gentenaars de kans te geven écht hun mening te geven: organiseer gewoon een referendum; het is nog niet te laat."

 

Februari 2016
 

Stadsbestuur: centrumbewoners met wagen zijn zware maatschappelijke kost?

Vanaf 1 maart betaalt u 2,5 keer meer voor een tweede bewonerskaart: de prijs verhoogt van €100 naar €250. In het gemeenteraadsbesluit staat als verantwoording:
“Bewonersparkeren heeft naast een feitelijke kost (administratie uitgifte vergunningen, handhaving, …) vooral een zware maatschappelijke kost (inname van de openbare ruimte). De Stad wil met deze verhoging de burgers ertoe aanzetten bewust na te denken over het gebruik van de eigen parkeervoorzieningen (vaak wordt een garage gebruikt als opslagplaats) en over de noodzaak van een tweede wagen.”

"Dit is een illustratie van de driestheid van het mobiliteitsplan", zegt Siegfried Bracke. De prijs wordt verhoogd niet omdat de kosten stijgen, maar omwille van de ideologie. Volgens schepen Watteeuw (Groen) zijn centrumbewoners met een 2de auto immers een zware 'maatschappelijke kost'. Dit kan natuurlijk niet: centrumbewoners zijn als werkende belastingbetalers een zegen voor de stad en niet te beschouwen als overlastfenomenen die op hinderlijke wijze ruimte innemen.

 

Januari 2016
 

Aanpak radicalisering: durf een kat een kat te noemen

De stad Gent heeft in samenwerking met politie en parket een nieuw plan van aanpak opgesteld voor het bestrijden van radicalisering in onze stad. Hiervoor krijgt de stad onder andere Vlaamse middelen van minister Homans (N-VA). De concrete maatregelen bieden een goed evenwicht tussen preventie, begeleiding en repressie. Alle belangrijke spelers, zoals het Gentse OCMW en de Gentse scholen, worden mee betrokken

Maar de ideologische saus die paarsgroen hierbij serveert is onverteerbaar. Voor de meeste waarnemers is het evident dat het indijken en bestrijden van gewelddadig islamitisch fundamentalisme vandaag dé uitdaging is. Niet zo echter voor het Gentse bestuur dat zich heel expliciet voorneemt niet te zullen focussen op één religie, want: selectiviteit is uit den boze.

Het licht van de zon wordt ook op andere manieren ontkend: hoewel er klaar en duidelijk ook vanuit Gent Syriëstrijders vertrekken (vandaar het nieuwe plan!), blijft het stadsbestuur hardnekkig beweren dat extremisten in onze stad geen enkele voet aan de grond krijgen. En dat is typisch deze paarsgroene coalitie: een koe geen koe durven noemen. Of: zoveel mogelijk alles onder de mat.

 

November-December 2015
 

Voorstel N-VA: Gentse integratieprijs moet nieuwkomers aanmoedigen succesvol te integreren

Migratie is een belangrijk fenomeen in Gent. Ongeveer een kwart van de Gentenaars is van niet-autochtone herkomst. Om samen een gemeenschap te vormen, is het belangrijk dat nieuwkomers zich zo goed en zo snel als mogelijk integreren in onze samenleving.

Daarbij betekent integratie vanzelfsprekend niet het opgeven van de persoonlijke identiteit, maar het zich loyaal inpassen in de lokale manier van leven. Het Nederlands leren en gebruiken, en het accepteren van de grondslagen van het Westerse maatschappijmodel (o.a. vrijheid, gelijkheid, solidariteit, democratie) zijn hiervan de fundamentele componenten. Siegfried Bracke stelde voor een jaarlijkse 'integratieprijs' uit te reiken. De prijs moet nieuwkomers honoreren die dankzij hun persoonlijke inzet snel en succesvol in onze stad en samenleving hun weg vonden. Niet het stadsbestuur maar de Gentse burgers zullen kandidaten kunnen voordragen. De gemeenteraad keurde het voorstel goed.

“Het is de bedoeling om persoonlijke succesverhalen in de kijker te zetten dat kan een bemoediging zijn voor andere nieuwkomers” zegt Siegfried. "Het is de ándere benadering ook: in plaats van het accent te leggen op discriminatie, leggen wij het accent op de succesverhalen en de goede voorbeelden."

 

Oktober 2015
 

OCMW Gent organiseert schietkraam met foto van Theo Francken

Laat de scherpschutter in u los! Zo kondigde het Gentse OCMW het spel “The War on Poverty” aan dat in het kader van de jaarlijkse dag tegen armoede op 17 oktober plaats vond onder de stadshal. Eén van de attracties was een schietkraam met een foto van staatssecretaris Theo Francken waarop kon gemikt worden. Zoiets is evident totaal ongepast, en al zeker op een activiteit georganiseerd door een openbaar bestuur. Siegfried Bracke vroeg op de gemeenteraad hoe dit mogelijk was.

De OCMW-voorzitter antwoordde dat de foto van 'mijnheer Francken' symbool stond voor de armoede veroorzaakt door asiel en migratie. Volgens hem was "de boodschap die uitgedragen werd door het schietkraam zeer goed, maar de uitwerking ervan met het gebruik van foto’s was wat ongelukkig.” Hij bood zijn excuses aan, maar kon het tegelijk niet laten om op te merken dat N-VA ooit zelf een silhouet van Elio Di Rupo in een kraam gezet had."

“Die vergelijking gaat totaal niet op”, reageerde Siegfried, “Bij het kraam in Beersel ging het om een folkloristisch ballenkraam. Bovendien kon er ook naar Bart De Wever en Ben Weyts gegooid worden. Ik zie het Gentse stadsbestuur nog niet snel foto’s van zichzelf als mikpunt gebruiken.”

 

September 2015
 

Gentse politie dan toch op twitter?

In de commissie Algemene Zaken vroeg Siegfried Bracke waarom de Gentse politie zo weinig gebruik maakt van sociale media. Op twitter zijn ze zelfs helemaal afwezig. Maar volgens burgemeester Termont (sp.a) heeft de politie niet genoeg personeel en ontbreekt de nodige ondersteunende technologie.

Siegfried nam geen genoegen met dit antwoord: "Tientallen andere politiezones informeren en communiceren immers wél al succesvol via twitter met de bevolking. Bovendien ziet de burgemeester er kennelijk geen graten in dat politiemannen tijdens de diensturen zélf hun voertuigen wassen. Dat is alvast tijd die aan nuttiger zaken kan worden besteed!"

Zelfs een volbloed socialist – de voormalige kabinetchef van oud-burgemeester Beke – begreep het allemaal niet meer. Zo twitterde hij: "Gentse politie wil niet op twitter en heeft daarvoor 19e eeuwse argumenten. Mijn/De schitterende stad onwaardig." Op de gemeenteraad diende Siegfried dan ook een raadsbesluit in waarin de gemeenteraad vraagt de politiezone Gent om een twitteraccount op te zetten en het actief te beheren ten dienste van de burgers. Overtuigd door Siegfrieds argumenten keurde de voltallige raad – de paarsgroene meerderheid incluis – dit goed.

De Gentse politie weet wat haar te doen staat.

 

Juni 2015
 

Intra-Europese migratie: stadsbestuur blijft tegelijk warm en koud blazen

In 2010 stelde het schepencollege een eerste nota op over de aanpak van de sterke immigratie uit Oost-Europa. Deze maand kwam paarsgroen met een update van deze nota. Siegfried Bracke vroeg zich verbaasd af of de tijd 5 jaar is blijven stilstaan, want inhoudelijk is er nauwelijks een verschil tussen de twee documenten.  

In de nota ontbreekt ook alle informatie. Wat zijn de resultaten van het tot nu toe gevoerde beleid? Zijn de problemen toegenomen of niet? Hoe groot is de instroom nog? Hoeveel mensen zijn er ondertussen vrijwillig teruggekeerd?  Hoe zit het met “de slechts enkele families” (dixit de burgemeester) die overlast veroorzaken? Wat doet de stad wel en niet voor mensen die hier illegaal verblijven? Wat is de verhouding tussen mensen die kans maken zich bij ons op te werken, en de groep waarvan het stadsbestuur zelf zegt dat ze “de nodige competenties ontbreken”?  Hoeveel personeel en middelen heeft de stad hiervoor al ingezet?

Ook tijdens de bespreking in de gemeenteraad kwam er op geen enkele vraag een concreet antwoord.  De nota heeft als titel “Een Gentse visie op Intra-Europese migratie (IEM)”, maar het Gentse beleid blijft geheel onduidelijk. “Dit is een moeilijke kwestie en daar heb ik begrip voor”, besloot Siegfried, “maar neem alsjeblieft een standpunt in, in plaats van alleen maar papier te produceren.”

 

Mei 2015
 

N-VA wil ‘eerlijke stenen’ op Gents openbaar domein

“Als Gentenaars moeten we eigenlijk beschaamd zijn.” zegt Siegfried Bracke " Een tijd geleden vernamen we dat de stadshal bekleed is met een bedreigde houtsoort. Nu blijkt dat ook de kasseien van ons historisch centrum in onmenselijke omstandigheden zijn vervaardigd. Duurzaam beleid is helaas in Gent een zaak van woorden, en kennelijk niet van daden.”

De N-VA wil dat er zo snel mogelijk voorwaarden en controles komen bij de aankoop van natuursteen door het stadsbestuur. Op de gemeenteraad diende fractievoorzitter Siegfried Bracke een voorstel in om van natuursteen een ‘hoogrisicoproduct’ te maken. Textiel is dat al en dat maakt het mogelijk de aankoop van kledij beter op te volgen.
Maar de meerderheid bleek niet bereid dit te steunen.

“Er zijn jammerlijke fouten gemaakt en het zou het stadsbestuur sieren dit toe te geven”, reageerde Siegfried Bracke, “maar wat is de oplossing van deze stad? Men begraaft de hele discussie in een werkgroep!”

 

April 2015
 

Geen BIN’s voor Gent

Het aantal woninginbraken is de laatste jaren meer dan verdubbeld in onze stad. In 2008 waren er 1164, in 2011 al 2179, en vorig jaar niet minder dan 2404, een triest hoogtepunt.
Siegfried Bracke stelde daarom in de gemeenteraad voor om van start te gaan met buurtinformatienetwerken (BIN): een samenwerking tussen politie en burgers die de sociale controle en daarmee ook de veiligheid in wijken verhoogt.

“Wij vinden hiermee zeker niet het warm water uit. In tal van andere Vlaamse steden en gemeenten werken BIN’s al jaren bijzonder goed als instrument tegen allerhande vormen van criminaliteit en overlast. Bovendien versterken BIN’s ook de sociale cohesie in straten en buurten. Niets dan pluspunten dus.”

Maar dit was buiten burgemeester Termont gerekend. Volgens hem – begrijpe wie kan – bevorderen BIN’s het onveiligheidsgevoel (!). Bovendien zouden er aberraties dreigen, zoals burgers die politietaken in handen nemen. Siegfried: “Dergelijke houding getuigt van een wantrouwen in de Gentenaars en van een manifeste onwil om reële veiligheidsproblemen kordaat aan te pakken.”

 

Maart 2015
 

N-VA vraagt live video streaming gemeenteraad

Siegfried Bracke stelde deze maand voor om ‘live video streaming’ van de gemeenteraad in te voeren. Zo kunnen burgers live de vergaderingen volgen via hun computer, tablet of iphone/smartphone. In Kortrijk, Oostende, Sint-Niklaas en Koksijde kan dat nu al.
Waarom dan niet in Gent?

De burgemeester toonde zich weinig enthousiast. Hij zwaaide met praktische en financiële bezwaren, maar stemde uiteindelijk wel toe om na te gaan wat er mogelijk is tegen welke prijs. Over enkele maanden worden de resultaten aan de gemeenteraad voorgelegd en dan valt de beslissing.

“Voor onze fractie is het duidelijk,” zegt Siegfried, “Wij zijn 100 % voorstander van het uitzenden van de gemeenteraad. Als democraten staan wij voor openheid. Wij hebben niets te verbergen. Iedereen mag ons werk in de gemeenteraad horen en zien. Graag zelfs!”

 

Februari 2015
 

Zelfhulpgroepen dreigen de dupe te worden van nieuw subsidiereglement

Zelfhulpgroepen of verenigingen van personen met een beperking kunnen een werkingssubsidie krijgen van de stad. De kleinere verenigingen, waarvan er heel wat actief zijn in onze stad, konden tot nu rekenen op een bedrag van €750 per jaar. De schepen van welzijn voert nu een nieuw reglement in dat die som sterk vermindert tot een basissubsidie van €350. Dit bedrag kan alleen verhoogd worden wanneer de zelfhulpgroepen in hun werking een aantal door de schepen gekozen ‘accenten’ meenemen, zoals samenwerken met etnisch-culturele organisaties.

“Dit betekent niet alleen een bijkomende administratieve last vooral voor de kleinere verenigingen die draaien op vrijwilligers,” waarschuwt Siegfried Bracke, “Het is vooral een bijzonder vreemde manier van werken. Zelfhulpgroepen zijn er in de eerste plaats om lotgenoten samen te brengen en te ondersteunen, maar de schepen wil ze inschakelen in een welzijnsbeleid dat vooral gericht is op de kansengroepen.”

 

Januari 2015
 

Buurtwerkers vragen een sterk taalbeleid

Het buurtwerk in de Gentse wijken slaagt er niet in om alle bevolkingsgroepen samen te brengen. Dit stelt het stadsbestuur na decennia van buurtwerking nu zelf vast. Om daaraan te verhelpen laat het stadsbestuur de buurtwerking doorlichten door vzw Intercultureel Netwerk Gent (ING).

Uit een eerste rapport van deze actie ‘superdiversiteit in de wijken’ blijkt nu dat de buurtwerkers op het terrein met allerlei problemen geconfronteerd worden waar zij zelf geen antwoord meer op weten. Fundamenteler nog is dat men na al die jaren nog altijd niet goed weet naar welk type samenleving we zouden moeten streven.

Eén concrete oplossing die men oppert om de huidige samenlevingsproblemen op te lossen is het voeren van een doortastend taalbeleid. “Maar hier heeft het stadsbestuur geen oren naar”, stelt Siegfried Bracke vast. “Men blijft maar herhalen dat er op dit vlak al genoeg gebeurt en dat er niet meer taalbeleid nodig is. Als het stadsbestuur zelfs niet meer naar hun eigen buurtwerkers luistert naar wie zullen ze dan wel nog luisteren? Van oogkleppen gesproken!”

 

December 2014
 

Gents migratiebeleid: 'We welcome everyone and try to help'

De migratie binnen Europa blijft voor onze stad een grote uitdaging. De toestroom van mensen uit Oost-Europa houdt aan: migranten uit deze regio blijven aanwezig in de 3-maandelijkse OCMW-top 5 van nieuwe leeflooncliënten. De verklaring is simpel: paarsgroen voert een beleid dat onze stad tot een magneet maakt voor buitenlandse gelukzoekers.

Op de populairste nationale Bulgaarse tv-zender verklaarde een Gentse ambtenaar recent nog: "We welcome everyone and try to help." Siegfried Bracke pleit er voor de Gentse aanpak en het uitkeringsbeleid dringend bij te sturen. Een recent arrest van het Europese Hof van Justitie bevestigt dat dit kan. Uitkeringsmigratie is voor de betrokken mensen ook geen oplossing: ze verzeilen hier in grote armoede, overgeleverd aan huisjesmelkers en allerlei onfrisse figuren die hen uitbuiten.

Daarom kiest de N-VA voor een positief migratiebeleid met de klemtoon op arbeids- en kennismigratie. Want migranten die hier komen werken of studeren, leveren een actieve bijdrage aan onze samenleving.

 

Oktober-November 2014
 

Gent is Antwerpen niet

In het dienstencentrum Zuid – het grootste van de stad – hangen er grote banners waarbij Gent (terecht!) wordt aangeprezen als woonstad. Niets aan de hand, ware het niet dat op die posters alleen blanke middenklasse-mensen te vinden zijn. Het lijkt wel alsof het Gentse stadsbestuur na het woord ‘allochtoon’ nu ook het beeld heeft geschrapt. De Gentenaars die worden getoond heten Jeanneke en Luc, Jeroen, Stella, Rita of Caroline. Geen Ahmed, Fatma, Mo.

Dat is hoogst verwonderlijk voor een stadsbestuur dat nauwelijks één zin produceert zonder dat woorden als 'kansengroepen' of 'etnisch-culturele minderheden' daarin te vinden zijn. “Hoe valt dit uit te leggen?”, vroeg Siegfried Bracke “Er zijn stadsbesturen in Vlaanderen die dat soort fouten eerder ook al hebben gemaakt. Die hebben zich daarvoor verontschuldigd.”

De burgemeester bracht een lange uitleg die er op neer kwam dat zelfs de beste leerling van de klas wel eens een foutje maakt. En typisch Termont: in 7 haasten was er één foto met daarop een gekleurde medemens achteraf bijgezet…

 

September 2014
 

N-VA vraagt afdwingbare informatieplicht bij werken

Wegen- en nutswerken brengen altijd heel wat hinder mee voor de omwonenden. Daar is op zich weinig aan te doen en mensen hebben er over het algemeen ook begrip voor. Maar steeds vaker blijken burgers veel te laat verwittigd te worden, zodat de overlast als een complete verassing komt. Zo kregen inwoners van de Diksmuidestraat amper twee dagen op voorhand te horen dat de TMVW drie maanden lang hun straat gaat openleggen, terwijl men eigenlijk verplicht is om werken minstens een week op voorhand aan te kondigen.

Nu komt de watermaatschappij er telkens met een simpele verontschuldiging van af. Siegfried Bracke stelt daarom voor die informatieplicht afdwingbaar te maken: nutsbedrijven of aannemers die de bewoners niet op tijd informeren mogen niet met de werken beginnen. De schepen had hier echter geen oren naar. TMVW is vanouds een heilig huisje waaraan niet wordt geraakt.

 

Juni 2014
 

Malem: machtsmisbruik via onteigeningsprocedure

Op het eiland Malem worden een oud schoolgebouwtje en een leegstaande kerk samen te koop aangeboden door de lokale kerkfabriek. De stad Gent wil de school kost wat kost in bezit krijgen om er klassen in te richten voor het stedelijk basisonderwijs en het bestaande capaciteitstekort in te dijken. Maar terwijl ze nog onderhandelt met de verkoper legt de schepen van onderwijs Elke Decruynaere (Groen) meteen ook al een onteigeningsbesluit voor de school voor aan de gemeenteraad: bedoeld als 'stok achter de deur'.

Siegfried Bracke merkt op dat de schepen hier weinig fatsoenlijk handelt: als geïnteresseerde partij gedraagt ze zich door de (dreiging met) onteigening ook als rechter. Ofwel onteigent ze beide eigendommen, ofwel geen. Nu dreigt de verkoper met de verlieslatende kerk te blijven zitten. Dit leidt tot de absurde situatie dat de stad misschien wel het schooltje aan een lage prijs zal krijgen, maar tegelijk nog lang zal moeten betalen voor het onderhoud van het kerkgebouw.

Onteigenen kan enkel en alleen in uitzonderlijke omstandigheden, de overheid moet daarbij bijzonder omzichtig optreden. Bovendien is hier nog een derde partij geïnteresseerd om beide gebouwen aan te kopen, en wel… om er onderwijs in te richten. Een onteigening valt dus op geen enkele manier te verantwoorden. Wat de stad doet is regelrecht machtsmisbruik.

 

Mei 2014
 

N-VA-voorstel om procedure vervallen grafconcessies te verbeteren aanvaard

Het is een hele schok voor nabestaanden wanneer onverwacht de grafzerk van een overledene blijkt te zijn weggehaald. Op de Gentse begraafplaatsen zijn er recent zo een aantal gevallen geweest waarbij gedenktekens van vervallen concessies werden verwijderd zonder dat de nabestaanden op de hoogte waren.

Siegfried Bracke stelde vast dat de huidige procedure niet waterdicht is. Hij wees schepen Sofie Bracke (OpenVLD) op twee knelpunten: ten eerste blijken de bordjes die een jaar op voorhand moeten aanduiden dat een concessie vervalt soms enkele meters van de zerk vandaan te staan, en ten tweede sturen de diensten een gewone brief om te verwittigen dat een concessie vervalt, maar deze brief komt niet altijd goed terecht. Vroeger werd een aangetekende herinnering verstuurd, maar die werd als besparingsmaatregel afgeschaft.

De schepen gaf Siegfried volledig gelijk. Zij beloofde er in de toekomst op toe te zien dat de bordjes op de begraafplaatsen correct geplaatst worden. Zij geeft haar diensten ook de opdracht om de tweede herinneringsbrief opnieuw te versturen.

 

April 2014
 

Stadsbestuur wil minder Nederlands op school

De afgelopen maand kondigde de groene schepen Decruynaere aan dat ze op de stadsscholen het gebruik van de thuistaal door kinderen van allochtone afkomst wil stimuleren. Wat de N-VA betreft is dit een compleet verkeerd signaal: het stadsbestuur moet integendeel 200% inzetten op Nederlandse taalverwerving en op het aanmoedigen van het gebruik van het Nederlands.

Hoe meer je je Nederlands oefent, hoe beter je Nederlandse taalkennis zal zijn. Dat is de evidentie zelf, eenvoudig boerenverstand. Iets anders beweren (al dan niet 'ondersteund' door ivoren-toren-academici) is onzin. Een goede kennis van de Nederlandse taal is essentieel om te slagen in onze samenleving: zonder Nederlands geen diploma en veel minder kansen op de arbeidsmarkt.
Zonder gemeenschappelijke taal ook geen Gentse stadsgemeenschap.

 

Maart 2014
 

Fietsdiefstallen: tijd voor een nieuwe aanpak

Er wordt “een tandje bijgeschakeld in de strijd tegen fietsdiefstallen” klonk het in een recent persbericht van het stadsbestuur. “Dat is natuurlijk meer dan nodig, want fietsdiefstallen blijven een absolute plaag in onze stad”, zegt Siegfried Bracke. “Jammer genoeg moeten wij vaststellen dat de vele acties die in het verleden werden aangekondigd nog niet veel verschil hebben gemaakt." Daarom vroeg hij in de commissie algemene zaken uitleg over de aanpak van fietsdiefstallen. Het antwoord was eerder teleurstellend.

Er komt een 'taskforce' die enkele dagen per maand met fietsdiefstallen zal bezig zijn, maar verder wordt er volgens de oude recepten verder gewerkt: fietsen graveren, mensen aanzetten hun fiets op dubbel slot te zetten, enz. Ook het oude idee om te werken met een 'lokfiets' wordt weer van onder het stof gehaald. Tenslotte wil het bestuur de burgers nog eens aanzetten om aangifte te doen wanneer hun fiets gestolen wordt. “Maar mensen doen geen aangifte nét omdat ze denken dat dit niets oplevert” besluit Siegfried Bracke, “Het wordt echt tijd voor een nieuwe en frisse aanpak”.

 

Februari 2014
 

Termont & de Roma: problemen blijven creëren, anderen lossen het maar op

Recent ontstond beroering in Gent over de komst van misschien wel 4000 Roma. De internationale hulporganisatie Caritas waarschuwde hiervoor na problemen in de Slowaakse stad Kosice waar veel Roma wonen.

Onmiddellijk schreef burgemeester Termont een open brief aan de Vlaamse, federale en Europese overheden. Aan de Roma werd gemakshalve meteen ook het statuut van vluchtelingen aangeboden. Versta: als hogere overheden voor de centen zorgen, wil het Gentse stadsbestuur de extra Roma wel opvangen.

Maar ook Gentse welzijnswerkers trekken ondertussen aan de alarmbel: Gent kan de toestroom van Oost-Europeanen zonder perspectief op werk niet meer aan. Een standpunt waar de N-VA het helemaal mee eens is.

 

Januari 2014
 

Termont verkiest schijninspraak boven echte burgerparticipatie

In Antwerpen startte onlangs een proefproject waarbij de bewoners van het centrum samen kunnen beslissen over 10% van het beschikbare budget. Bedoeling is om zo burgers samen te brengen, de sociale cohesie te verbeteren en het draagvlak voor de besteding van belastingsgeld te vergroten.

Siegfried Bracke stelde in de gemeenteraad voor om ook in Gent de beslissing over een deel van de wijk-­‐ en deelgemeentebudgetten over te laten aan de bewoners. Kwestie van op die manier ook in onze stad échte participatie door en voor burgers mogelijk te maken.

Burgemeester Termont vond dit echter veel te ver gaan: hij opteert liever voor een model waarbij de bewoners een beetje advies mogen geven of over voorstellen mogen stemmen, waarna het stadsbestuur gewoon zijn eigen zin doet. Getuige bijvoorbeeld de Stadshal of Drongenplein.

 

December 2013
 

Politie krijgt onvoldoende middelen

Burgemeester Termont heeft onlangs met veel aplomb verklaard dat de Gentse politie dankzij het nieuwe meerjarenplan meer mankracht krijgt: het aantal agenten zal stijgen tot 1064. Dit is een stijging die zeer sterk op een daling lijkt: begin 2010 waren er immers nog 1072 agenten.

Om de overlast- en veiligheidsproblemen in onze stad aan te pakken, zijn nochtans wel degelijk meer agenten nodig. De problemen op dit vlak zullen de komende jaren immers alleen maar verder toenemen: vanaf januari 2014 verwacht het stadsbestuur enkele duizenden Bulgaren extra, wat de druk op de leefbaarheid van deze stad nog zal doen toenemen.

Ook op andere vlakken weigert de stad te investeren in politie: het structureel inzetten van veiligheidscamera's, zoals in Leuven of Antwerpen, is nochtans een evidentie. Niet dus in Gent.

De keuze om niet te investeren in politie kan overigens niet zonder gevolgen blijven. Ook hier zal het de modale Gentenaar zijn die de rekening betaalt.

 

November 2013
 

Ghelamco-affaire: potje toegedekt houden

De affaire Ghelamco kwam de voorbije weken uitgebreid in de pers. Bondig samengevat: de stad investeert via TMVW nog eens 12 miljoen euro extra in het nieuwe stadion, maar was dit ‘vergeten’ voorleggen aan de gemeenteraad. Bovendien weet men – op enkele vage ideeën na – ook helemaal nog niet hoe men de nieuw verworven ruimtes gaat invullen: geen behoorlijk bestuur. Nadat tijdens commissievergaderingen gebleken was dat het bestuur geen duidelijkheid wilde verschaffen over de banden met TMVW en de daaraan verbonden financiële risico’s voor de stad, vroeg Siegfried Bracke tijdens de gemeenteraad om een onafhankelijke audit van de relatie tussen stad en TMVW. Daartoe bleek de meerderheid echter niet bereid. Siegfried besluit: iets te verbergen misschien?

 

Oktober 2013
 

Voortgangsrapport integratie? Eén ding staat vast: volgend jaar krijgt integratie nog meer geld

Het Voortgangsrapport Integratie 2012 maakt niet waar wat de titel belooft: nergens valt op te maken of er bij de Gentenaars van allochtone komaf enige vooruitgang is geboekt op vlak van bijvoorbeeld scholing, tewerkstelling, Nederlandse taalkennis, ... Dit hoeft ook niet te verbazen: schepen Tapmaz (sp.a) vindt het immers onzin om de resultaten van zijn integratiebeleid te gaan meten; het gaat om mensen (sic). Dat is kennelijk een paarsgroen uitgangspunt dat elke vorm van efficiënt beleid compleet in de weg staat.

De opsomming van vele tientallen acties en organisaties maakt wél duidelijk dat in onze stad een heuse integratie-industrie gegroeid is die niet anders kan dan een succesvol integratiebeleid in de weg staan. Want geen enkele industrie heeft de afschaffing van zichzelf als doelstelling.

Van de wieg tot het graf kunnen allochtone Gentenaars zich omringen met een resem gratis diensten die hem of haar toelaten in onze samenleving te functioneren zonder er echt deel aan te nemen. Dat soort bevoogding is niet het N-VA-verhaal: wij willen mensen die er nood aan hebben (nieuwkomers, werkzoekenden, enz.) tijdelijk maar intensief ondersteunen om ze vervolgens op eigen vleugels te laten vliegen.

 

September 2013
 

Stadsbestuur creëert aanzuigeffect voor krakers

Gent is met minstens 500 krakers en 100 gekraakte panden sowieso al de krakershoofdstad van Vlaanderen. Maar voor het stadsbestuur is dat geen reden om er niet nog een schepje bovenop te doen door ruim 50 Roma-krakers die een oud klooster hebben bezet te 'regulariseren'. Ze betalen een symbolische huur, ze betalen geen energiekosten.

Daarmee stapt men over van het - ook al kwalijke - passieve gedoogbeleid naar een actief ondersteuningsbeleid van krakers. Een pluim op de extreem-linkse hoed van Groen, maar Mathias De Clercq en zijn OpenVLD gaan hier volledig met de billen bloot: in het federale parlement een wetsvoorstel indienen om kraken strafbaar te stellen en tegelijk in je eigen stad krakers pamperen, begrijpe wie kan.

Tegelijk illustreert dit geval het failliet van 10 jaar en meer socialistisch sociaal beleid. Wanneer die ingeweken families na een decennium lang hier rondzwerven nog altijd niet het juiste pad richting wonen, leren en werken hebben gevonden via de vele stedelijke stewards, brugfiguren, straathoekwerkers en welzijnsconsulenten, dan zit er iets grondig fout op vlak van migratie- en armoedebestrijdingsbeleid.

 

Juli/Augustus 2013
 

Hout van de stadshal is afkomstig uit roofbouw op het Afrikaans regenwoud; hout "met een reukje aan" zegt N-VA Gent

 

Juni 2013
 

Jobkot: subsidies blijven ondanks negatieve evaluatie

De jongerenwerkloosheid in onze stad ligt hoog. Dat er via de VDAB en andere wegen ingezet wordt op het naar de arbeidsmarkt begeleiden van jonge werkzoekenden getuigt op zich van goed bestuur. Maar waar het in Gent fout loopt, is dat men projecten die geen resultaten boeken gewoon blijft subsidiëren. De vzw Jobkot is zo’n voorbeeld van hoe het niet moet. Als doelstelling was vooropgesteld dat 80% van de begeleide jongeren moest uitstromen naar een volwaardige opleiding of werk. Blijkt dat men amper 44% haalt... Toch vindt paarsgroen dat blijkbaar voldoende. De belastingbetaler moet dit blijven financieren, wordt beslist. Ook in tijden van besparing.

Door ook te willen besparen op de politie maakt Gent een totaal verkeerde keuze, vindt Siegfried Bracke

Siegfried Bracke stelt vraag naar samenwerking Gentse politie met buitenlandse korpsen

 

Mei 2013
 

Politie komt langs, maar mag niet optreden

Onlangs contacteerde een ongeruste burger de politie naar aanleiding van aanhoudende geluids- en verkeersoverlast in zijn straat na een overwinning van een Turkse voetbalploeg. Reactie: “We kunnen er niets aan doen, schrijf de burgemeester maar.”

Even recent belde de bewoonster van een sociale woning dat naburige sociale appartementen gekraakt waren en dat de krakers voor overlast zorgden en hun buren zelfs fysiek bedreigden. De politie kwam langs om te praten, maar zei van het stadsbestuur niet meer te mogen doen dan dat. De problemen hielden dan ook aan.

In de beide gevallen wijzen politiemensen naar de burgemeester die hen niet toelaat op te treden. Maar diezelfde burgemeester stelde in de gemeenteraad en in de pers dat het aan de agenten ligt: ze zouden hun verantwoordelijkheid niet opnemen.

Resultaat van dit rondje zwartepieten: de burger blijft verweesd en zonder oplossing achter.

Siegfried Bracke informeert naar status kunstwerken Korenmarkt en pleit opnieuw voor aanplant bomen (Commissie Cultuur)

Raadslid Siegfried Bracke brengt overlastklacht naar gemeenteraad

 

April 2013
 

Snoepjessubsidies in tijden van crisis

De voorbije gemeenteraad stond het Milieujaarprogramma 2013 op de agenda. Een lijvig en op het eerste gezicht indrukwekkende opsomming van bijna 200 pagina’s en vele honderden actiepunten. Wat de bevoegde schepen echter moeilijk kon uitleggen, is wat op milieuvlak de concrete prioritaire doelstellingen van het stadsbestuur zijn. Ook was voor heel wat maatregelen van vorig jaar bij gebrek aan evaluatie niet duidelijk welke winst ze opgeleverd hadden voor het milieu. Zonder die info is efficiënt beleid – het inzetten van de schaarse middelen op de juiste projecten – uiteraard niet mogelijk. De subsidie voor de aankoop van een elektrische fiets die de meerderheid verlengde, is voor de N-VA alvast geen prioriteit. Die euro’s kunnen wat ons betreft beter besteed worden aan de aanleg van veilige en vlotte fietsverbindingen. Besturen is doordachte keuzes maken. Het gaat per slot van rekening om UW geld.

 

Maart 2013
 

Managementteam OCMW noemt N-VA-raadsleden “ranzig” en “leugenachtig”

Ontstemd over de N-VA-kritiek op de in tijden van besparingen exorbitante en forfaitaire kilometervergoeding (tot 10.000 euro netto op jaarbasis) die men zichzelf had toegekend, reageerde het OCMW managementteam met een brief aan de hele OCMW-raad, waarin de kritiek van de N-VA-raadsleden wordt bestempeld als “ranzig”, “leugenachtig” en getuigend van “compleet achterhaalde opvattingen”.

Dat de brief inhoudelijk op geen enkele manier hout snijdt, is in deze bijna een detail. Dat individuele ambtenaren het zich mogen veroorloven om in dergelijke bewoordingen hun beklag te doen over verkozen raadsleden, is daarentegen ongezien en volstrekt ontoelaatbaar. OCMW-voorzitter Coddens (SP.A) vond dit optreden van zijn ambtenaren echter de normaalste zaak van de wereld: niet zij, maar de N-VA-raadsleden moesten zich in zijn ogen verontschuldigen. 'De N-VA ondermijnt het systeem', zei Coddens. Reactie N-VA? 'Als het systeem erin bestaat om zonder democratische controle en onder de mat bonussen uit te delen, dan klopt het: dat systeem willen we niet. Het is onze plicht nauwlettend toe te zien op de besteding van belastinggeld. We gaan dat ook blijven doen.'

Pakkans voor fietsdieven in Gent bijzonder laag

 

Februari 2013
 

Blijft neutraliteit achter het loket in Gent van kracht?

Bij de heisa rond de regenboogtrui in Antwerpen zouden we vergeten dat ook in Gent een neutraliteitsverplichting geldt voor personeel dat in contact komt met het publiek. Dit “hoofddoekenverbod” kwam er in 2007 na hevige politieke discussies en zwaar  tegen de zin van de partijen Groen en sp.a. Maar in het nieuwe bestuursakkoord wordt hierover met geen woord gerept! Siegfried Bracke vroeg aan het college wat ze hiermee van plan zijn. Zullen ze hun meerderheid gebruiken om  deze maatregel af te schaffen of zijn ze er ondertussen van overtuigd dat dit een goede maatregel is? De schepen antwoordde volledig naast de kwestie met een niets ter zake doende uitleg over het integratiebeleid. Maar op de eenvoudige en herhaalde vraag “wordt dit behouden ja of neen”,  kwam geen antwoord. Dat zegt genoeg…

"Je kan woord "allochtoon" schrappen in officiële documenten maar niet in het hoofd van de mensen"

Siegfried Bracke informeert naar status lange wachttijden voor domiciliëringen en woonstvaststellingen

 

Januari 2013
 

Geen inspraak van de burgers voor kunstwerken Korenmarkt

Siegfried Bracke vroeg de schepen van cultuur hoe het nu zit met de kunstwerken die op de sokkels van de Korenmarkt moeten komen. Onlangs haakte de zoveelste kunstenaar af omdat hij vond dat de eisen van de Stad Gent hem teveel beperkten in zijn artistieke vrijheid. Dit betekent dat na een jarenlange zoektocht er nog altijd geen kunstenaars zijn voor de twee lichtgevende zuilen.

Siegfried opperde dat het geld voor de werken (300.000 euro per stuk) misschien beter voor iets anders kan worden gebruikt en dat het tijd wordt om de zaak anders aan te pakken. Na de commotie rond de stadshal is het nodig er de burgers bij te betrekken, zodat er een draagvlak is voor wat op de sokkels zal komen. Schepen Storms weigerde dit categoriek: ze houdt vast aan de lopende omslachtige procedures en wil zich bij haar keuze enkel laten adviseren door experten.

"Stop eindeloze procedure voor kunst korenmarkt" - vraag Siegfried Bracke

Spijbelcontract vanaf 15 dagen afwezigheid