Sandra Van Renterghem - Werk in de Gemeenteraad

Mei 2018

Zou u ervan drinken?

Het schone water van Oostakker Raadslid Sandra Van Renterghem zet al maanden lang het vervuild water in Oostakker op de agenda van de gemeenteraad. De problemen raken maar niet opgelost. Er blijven meldingen komen over vuil bruin en geel water dat bij mensen uit de kraan komt. Zelfs na lang spoelen blijft het water nog troebel.

In mei bracht Sandra enkele flessen ‘Oostakkers water’ mee naar het stadhuis. “Zou u ervan drinken?” vroeg ze aan het schepencollege. Het stadsbestuur beweert dat het water volkomen gezond is, toch waagde niemand zich aan een slok! Volgens De Regge (voorzitter van TMVW) ligt het probleem bij de oude gietijzeren waterleidingen waar roestdeeltjes uit vrijkomen die het water verkleuren. De maatschappij spoelt nu op verschillende plaatsen in Oostakker permanent de buizen om zo de deeltjes weg te spoelen.

“TMVW gaat nu beetje bij beetje de leidingen vervangen. Oostakker zal nog jaren moeten wachten voordat alle verouderde leidingen weg zijn. De watermaatschappij faalt in wat haar kerntaak is namelijk schoon drinkwater leveren aan de inwoners van Gent.”

April 2018

Heibel in de Overpoortstraat

De Overpoortstraat is de laatste tijd geregeld negatief in het nieuws. Het wordt stilaan synoniem van overmatig drinken, overlast, onveiligheid en problemen. Politiek zorgt dat ook voor heibel. De burgemeester haalde zwaar uit naar de horeca uitbaters die er, volgens hem, alleen op uit zijn om zo snel mogelijk zoveel mogelijk drank te verkopen.

De uitbaters reageerden fel met een open brief aan de burgemeester. De voorzitter van Horeca Oost-Vlaanderen schreef: “Als u dit stelt tegenover de Overpoort, stelt u dit ook tegenover de 1300 horecazaken in het Gentse. Zij voelen zich allen aangevallen door deze boude uitspraak.”
Sandra Van Renterghem: “Het is duidelijk dat het zo niet verder kan. Ik roep de burgemeester op om met iedereen die betrokken is rond de tafel te gaan zitten met maar één vraag: hoe kunnen we samen de problemen in de Overpoortstraat aanpakken?”

Maar de burgemeester bleef bij zijn kritiek op de uitbaters. Het knelpunt blijkt vooral financieel te zijn. Het stadsbestuur is van mening dat de horeca niet voldoende mee betaalt aan zaken als mobiele toiletten, horeca stewards, geluidstoezicht enzovoort.
Sandra: “Dat het moeilijker is in de Overpoortbuurt dan elders in de stad om overlast en onveiligheid in te dijken is evident. Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur om de nodige maatregelen te nemen en daar waar dat moet ook de nodige budgetten voor vrij te maken.”

Maart 2018

Waar blijft de beloofde interventiekaart?

N-VA Gent vraagt al langer om een ‘interventiekaart’ in te voeren. Dat is een parkeerkaart die aannemers kunnen aankopen. Daarmee mogen ze voor een beperkte tijd parkeren (ook op bewonersplaatsen) wanneer ze dringende werken moeten uitvoeren. Nu vinden mensen vaak geen slotenmaker of loodgieter die bereid is te komen depanneren omdat ze in de buurt niet kunnen parkeren.

Sandra Van Renterghem diende hiervoor al enkele uitgewerkte raadsbesluiten in, maar de meerderheid stemde die telkens weg: “Altijd vindt de schepen wel een uitvlucht. Eerst was het: heb geduld we zijn ermee bezig. Tijdens de raad van februari beweerde hij dat het wettelijk niet kon. Dat is onzin. Het bestaat al in heel wat andere gemeenten. Bovendien is het zuiver een bevoegdheid van de stad zelf, waarvoor ze aan niemand toelating moeten vragen.”

Tijdens de gemeenteraad van maart vroeg Sandra opnieuw waar de interventiekaart bleef en legde ze een volledig uitgewerkt reglement voor: “De reactie van de schepen was beneden alle peil. Hij ging zo ver om te zeggen dat zijn eigen parkeerkaart voor zorgverstrekkers ook niet in orde is met de wet. Ik begrijp niet wat hij daarmee wil bereiken. Hij heeft zelf beloofd een interventiekaart in te voeren maar houdt geen woord. Als ons voorstel niet goed is, wat belet hem dan om met een eigen reglement te komen?”

Februari 2018

Gebruik de extra miljoenen uit boetes voor meer verkeersveiligheid

Op negen maanden tijd hebben de camera’s aan de knips en het voetgangersgebied meer dan 77.000 overtredingen geregistreerd. Goed voor 4,3 miljoen euro aan boetes, geld dat naar de stadskas gaat. In oktober, november en december werden er telkens meer dan tienduizend mensen beboet.
Elke dag rijden meer dan vierhonderd voertuigen door de knips, zegt Sandra Van Renterghem, daar zijn veel bezoekers aan onze stad bij die wel twee keer zullen nadenken voor ze nog eens naar Gent komen.

Sandra Van Renterghem: “Financieel is het voor de stad een meevaller. Knip-rijders spijzen de stadskas. De N-VA-fractie stelt voor om dit extra geld opzij te zetten en te gebruiken voor investeringen in verkeersveiligheid” Het stadsbestuur wijst systematisch alle voorstellen van de oppositie af. Ook deze maand werd ons voorstel voor een interventiekaart voor vakmensen door de meerderheid afgeketst. Verkeersveiligheid is echter te belangrijk om er politieke spelletjes over te spelen.

Gent heeft deze legislatuur ongeveer één miljoen euro geïnvesteerd in het veiliger maken van schoolomgevingen. Goed werk van onze schepen, met de helft van het boetegeld van de knips kunnen we deze inspanning al verdubbelen. Wie kan daar tegen zijn?

Januari 2018

Parkeerzorgen op de Antwerpsesteenweg

In commerciële straten mag hoogstens drie uur geparkeerd worden. Bij de bewoners van de Antwerpsesteenweg viel onlangs een brief van het stadsbestuur in de bus dat het commercieel parkeren versoepelt. Bewoners mogen over de hele lengte van de straat onbeperkt parkeren. Voor de handelaars is dit geen welkom nieuws, zij vrezen dat klanten geen parkeerplaats meer zullen vinden in de buurt van hun handelszaak en daarom weg zullen blijven.

Sandra Van Renterghem: “Schepen Watteeuw speelt de bewoners en de handelaars tegen elkaar uit. Het probleem is ontstaan bij de heraanleg van de Antwerpsesteenweg toen heel wat parkeerplaatsen geschrapt werden. Het is aan het stadsbestuur om een compromis te vinden dat met iedereen rekening houdt.”

De schepen beloofde de maatregel na drie maanden te evalueren.
De N-VA-fractie zal dit nauwlettend opvolgen.

December 2017

Geen vergoeding voor gedupeerden waterellende in Oostakker

Twee weken lang heeft een groot deel van Oostakker zonder drinkwater gezeten door een bacteriologische besmetting van de leidingen. Mensen moesten water in flessen gebruiken op het gevaar af ziek te worden.
Na afloop waren ook een reeks nazorgmaatregelen nodig om leidingen en toestellen te zuiveren: kranen openzetten, alle apparaten reinigen en spoelen, zout in ontharders vervangen, filters vervangen, vaatwasmachines laten draaien op de warmste stand, enz.

Sandra Van Renterghem: “De burgers van Oostakker hebben veel geduld opgebracht en het beste van de situatie gemaakt. De onderlinge solidariteit en behulpzaamheid waren groot. Een compensatie van Farys voor de geleden schade zou een mooie geste zijn.”

N-VA vroeg of burgers recht hadden op een schadevergoeding zoals bij elektriciteitspannes. De burgemeester wees in zijn antwoord op het gratis drinkwater dat bedeeld werd. Volgens hem had Farys kosten nog moeite bespaard om de hinder voor haar klanten te verminderen en was een schadevergoeding bijgevolg niet nodig.

November 2017

Farys communiceert gebrekkig over waterbesmetting

Op dinsdag 14 november ontdekte watermaatschappij Farys bacteriën in het leidingwater van Oostakker. In meer dan 70 straten mochten de bewoners geen kraantjeswater meer drinken op gevaar af van ziek te worden. Het heeft dagenlang geduurd voordat alle mensen op de hoogte waren.
Farys waarschuwde de bewoners eerst via email, maar bereikte daardoor maar ongeveer de helft van de betrokkenen. Later volgde informatie op hun website en communicatie via sms. Sandra Van Renterghem ging zelf op stap om mensen te verwittigen en correct te informeren. Ze stelde vast dat heel wat mensen niet goed op de hoogte waren.

“Ik begrijp dat de maatschappij haar handen vol had om de bron van de besmetting op te sporen, leidingen te ontsmetten, het drinkwater-afhaalpunt te bemannen, enz.,” zegt Sandra, “En ik wil het personeel van Farys daar van harte voor bedanken.
Maar tegelijk ben ik zeer teleurgesteld in de crisiscommunicatie: die was zonder meer chaotisch en ondermaats.”

Op de gemeenteraad vroeg Sandra waarom de voor dit soort situaties bestaande crisisplannen niet zijn gevolgd. Farys en het stadsbestuur moeten een ernstig onderzoek voeren naar wat er is fout gelopen. Dit is niet voor herhaling vatbaar.

Oktober 2017

Onrust in de Sleepstraat

In de Sleepstraat worden een aantal parkeerplaatsen geschrapt. Zo komt er plaats voor terrassen aan enkele horecazaken. Volgens de stad gebeurt dit op vraag van en in nauw overleg met de handelaars.

Sandra Van Renterghem: “Met verbazing las ik een dag later in de krant dat heel wat handelaars in de Sleepstraat niet opgezet zijn met de maatregel. Sterker nog ze werden helemaal niet geraadpleegd. Het eerste wat ze ervan hoorden was via een artikel in de krant.”
Sandra ging zelf een kijkje nemen en sprak met de bezorgde handelaars. Sinds de invoering van het circulatieplan is hun omzet gedaald. Sommige hebben al personeel moeten ontslaan. Zij vrezen dat het schrappen van parkeerplaatsen hen nog meer klanten zal kosten. Ze zijn dan ook boos dat stad Gent deze beslissing doorduwt zonder in overleg te gaan met de dekenij.

Maar OpenVLD-schepen Peeters houdt voet bij stuk: “Hoe meer terrassen, hoe beter“. Maar daar wringt net het schoentje. Slechts een handvol zaken krijgen een terras. Niet toevallig zaken met een rechtstreekse lijn naar het stadhuis, klinkt het bij de ontevredenen. En ook qua verkeersveiligheid lijken terrassen in een eerder smalle straat met een tram geen verstandig idee.

September 2017

Shop & Hop: kroniek van een aangekondigde dood

Het project Shop & Hop stopt. Geen enkele private partner blijkt bereid om het initiatief over te nemen. Daarmee komt er een eind aan ‘handenvrij winkelen’ in de Gentse binnenstad. Het stadsbestuur gaf er 300.000 euro aan uit. De balans na negen maanden werking is amper 400 afgeleverde pakjes.

Tot nu toe werd het project steeds voorgesteld als een groot succes. Nog begin september klonk het op het stadhuis dat “er veel interesse is vanuit de sector”. Schepen van middenstand Peeters (Open VLD) wilde het project zelfs nog verder uitbreiden, met meer afhaalpunten en het leveren van aankopen aan huis.

Gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem: “Met N-VA hebben we van bij het begin gewaarschuwd dat het stadsbestuur dit project verkeerd aanpakte. Zonder de markt te raadplegen ging de schepen immers in zee met de vzw Lab van Troje die geen enkele ervaring ter zake had: noch met digitale toepassingen, noch met logistiek, noch met handelaars. De eindafrekening oogt dan ook weinig fraai: 750 euro subsidie per afgehaald pakje! Belastinggeld dat zeker beter kon besteed worden.”
Voor N-VA Gent moeten initiatieven om onze handelaars te ondersteunen en om Gent als winkelstad te promoten, vertrekken vanuit de noden van de handelaars zelf en uitgevoerd worden door de beste speler op de markt.

Juni 2017

Gemengde jeugdhuizen graag

Recent werd aan de Wolterslaan in Sint-Amandsberg met de steun van de stad het nieuwe jeugdhuis Wolters geopend.
Wat Sandra Van Renterghem meteen opviel is dat er op de mee door de stad gepubliceerde foto's zo goed als alleen jongens en mannen te zien waren. Nazicht van de statuten van de vzw van het jeugdhuis leerde dat de bestuursleden zonder uitzondering allemaal tot het mannelijke geslacht behoren.

"Dat jeugdbewegingen en sportclubs een aparte werking voor meisjes/vrouwen en jongens/mannen kunnen heb ben, dat is normaal", vindt Sandra, "Maar een jeugdhuis is als een café: daar moeten alle jongeren zich welkom voelen en moet iedereen die dat wil aan de activiteiten kunnen deelnemen. Ik begrijp niet dat de stad, die de infrastructuur ter beschikking stelt, niet heeft vooropgesteld dat bestuur en werking gemengd moeten zijn."

Hierover ondervraagd kon schepen Decruynaere niet anders dan toegeven dat het jeugdhuis inderdaad wel zeer mannelijk geörienteerd was. Ze beloofde beterschap voor de toekomst. Sandra zal dit uiteraard verder opvolgen.

Mei 2017

Hoeveel mag dat kosten, Shop & Hop?

“Het proefproject met handenvrij shoppen in de binnenstad komt niet van de grond. Als ik de cijfers vergelijk tussen januari en mei 2017 is er weinig beterschap. Hoog tijd om eens goed na te denken of het nog zin heeft hier verder publiek geld in te steken”, wierp Sandra Van Renterghem schepen Peeters (OpenVLD) voor de voeten.
Acht maanden en 300.000 euro later is het project handenvrij winkelen 'Shop & Hop' inderdaad nog geen succes. In de 4 parkings samen worden er amper 2 pakjes per dag afgeleverd en dat terwijl de dienst nu nog gratis aangeboden wordt aan klanten en deelnemende winkels. De evaluatie, beloofd voor februari, blijft ondertussen uit.

“Er ís toch een evaluatienota?", vroeg Sandra, "Ik veronderstel toch van wel. Waarom legt de schepen die niet voor aan de gemeenteraad? Ik ben echt benieuwd naar de inhoud. Maar ik veronderstel dat daar net het schoentje knelt.” De schepen gelooft nog altijd in het project. Hij wil het zelfs sterk uitbreiden. Maar de vraag is: moet de Gentse belastingbetaler dat blijven betalen? N-VA is vanzelfsprekend niet tegen handenvrij winkelen, maar we blijven van mening dat dit niet iets is dat het stadsbestuur moet opzetten. Als er een markt voor is, zullen private ondernemingen daar wel op inspelen.

April 2017

Niet alle kinderen present op 1 september

Leerlingen die de start van het schooljaar missen omdat ze nog in het buitenland zijn, in hun land van herkomst: ook het Gents stadsonderwijs kent het fenomeen. Dat bleek uit het antwoord van schepen van onderwijs Decruynaere (Groen) op een vraag van Sandra Van Renterghem. Concrete cijfers kon de schepen niet geven, maar ze vertelde wel dat het een algemeen gevoel is bij de stedelijke scholen dat de vakanties verlengd worden tot de eerste volle week van het schooljaar.

Nog volgens de schepen valt deze vorm van spijbelen moeilijk aan te pakken aangezien de kinderen en hun ouders zich op dat moment in het buitenland bevinden. Voor Sandra is dergelijk gedoogbeleid moeilijk te begrijpen: "Ouders moeten goed beseffen dat ze de onderwijskansen van hun kinderen op deze manier voor een stuk hypothekeren."

Maart 2017

Gents stadsdistributieplatform gaat van start

Deze maand is na een jarenlange en zeer moeizame voorbereiding het stadsdistributiecentrum 'Gent Levert' van start gegaan. Dat is een opslagplaats aan de rand van de stad waar grote vrachtwagens goederen afleveren, die vandaar dan met kleinere, milieuvriendelijke voertuigen en fietsen tot aan de winkels in het centrum gebracht worden. Zo hoopt men zwaar verkeer uit de binnenstad weg te houden.

“Wij zijn uiteraard niet tegen een systeem voor stadsdistributie”, zegt Sandra Van Renterghem, “maar cruciaal is dat handelaars altijd de vrijheid blijven hebben om zelf te kiezen of ze gebruik maken van het distributieplatform of niet. Belangrijk is ook dat leveringsbedrijven die als partner willen meewerken aan het stadsdistrubutiecentrum dat zonder problemen en in alle openheid kunnen.”

Bij dat laatste wringt het schoentje: de stad heeft er voor gekozen om in eerste instantie met twee bevoorrechte partners te werken. Hoe en in welke mate later nog andere bedrijven zullen kunnen mee instappen blijft voorlopig koffiedik kijken. Vragen zijn er ook bij het prijskaartje van dit alles: voorlopig is nog helemaal onduidelijk hoeveel handelaars zullen moeten betalen om gebruik te maken van deze dienstverlening.

Januari-Februari 2017

“Shop & hop” loopt niet zo vlot

De handelaars in het centrum hebben het moeilijk. N-VA Gent heeft niets tegen projecten om hen een duwtje in de rug te geven, integendeel. Maar N-VA heeft van bij het begin gewaarschuwd dat de aanpak van het ‘handenvrij winkelen’ fout zat. Wij hadden grote vraagtekens bij het gebrek aan expertise van de partner waarmee de stad in zee ging. Spijtig genoeg blijkt dat nu ook uit de feiten.

Lab van Troje vzw kreeg een subsidie van 170.000 euro om een experiment op te zetten, het werd ‘shop en hop’. De stad trok nog eens 150.000 euro uit voor een grote publiciteitscampagne tijdens de eindejaarsfeesten. Maar ondanks het feit dat de dienst gratis is blijft het succes zeer beperkt. De fietskoeriers die de pakjes van de winkels naar de parkeergarages moeten brengen staan urenlang met hun vingers te draaien. Nu blijkt dat het systeem ook niet handig is voor kleine handelszaken, de registratie is te omslachtig en vraagt teveel tijd.

“Hoe moet het nu verder?” vroeg Sandra Van Renterghem in de gemeenteraad. Het antwoord van de schepen was duidelijk. Hij hoopt het project te doen aanslaan door het nog een pak uit te breiden. Meer dagen, meer promotie, meer afhaalpunten…
Kortom, Stad Gent gaat nog meer energie en geld pompen in iets dat niet goed draait. “Waarom doet de stad niet gewoon een beroep op de markt?”, vraagt Sandra, “Doe een open oproep, laat mensen met kennis van zaken een voorstel doen, en beslis dan samen met de handelaars wat haalbaar en betaalbaar is. Logisch toch?”

December 2016

Zuidveenakkerstraat: rioleringswerken brengen bewoners in problemen

In de Zuidveenakkerstraat worden grote werken uitgevoerd. Aquafin plaatst er een collector voor afvalwater en nieuwe rioleringen, waarna Stad Gent de weg zal heraanleggen. Maar van bij het begin van de werken liep het verkeerd.

Door proefboringen dicht tegen de huizen kwamen er barsten en scheuren in de muren van een aantal woningen. De grond is aan het verzakken. De funderingen van de woningen moeten verstevigd worden, maar Aquafin weigert dat. De werken werden al enkele keren hervat, maar moesten telkens na nieuwe incidenten weer worden stopgezet.

“De schade wordt als maar groter," zegt Sandra Van Renterghem. "De bewoners worden stilaan radeloos en hebben het gevoel er alleen voor te staan.” Daarom vroeg zij de schepen van openbare werken zijn verantwoordelijkheid te nemen. Of toch minstens naar de mensen te luisteren en iemand ter plaatse sturen om de burgers advies te geven.
De schepen erkende dat het om een bijzonder ernstige toestand gaat en beloofde na te gaan wat de stad voor de getroffen burgers kan doen.

Oktober-November 2016

Geen parkeerplaats voor dokters en patiënten

Aan de Baudelokaai is er een huisartsenwachtpost. Door de invoering van het parkeerplan valt die in de rode zone, er kan dus nooit langer dan drie uur worden geparkeerd. Bovendien wordt een deel van de kaai opgebroken om het Baudelopark door te trekken tot aan het water. Daardoor verdwijnen er in de buurt een kleine honderd parkeerplaatsen. Geen wonder dat er bezorgdheid is bij artsen en verantwoordelijken voor de wachtpost die vrezen dat hun werking in het gedrang komt.

Sandra Van Renterghem vroeg of er voorbehouden parkeerplaatsen zullen voorzien worden voor de huisartsenwachtpost, want zonder parkeermogelijkheden voor patiënten en artsen komt hun werking in het gedrang.

De schepen had geen begrip voor de vraag. Volgens hem kunnen patiënten terecht op de gewone plaatsen (10 euro voor drie uur) en de dokters moeten maar de ondergrondse parking aan de Vrijdagmarkt gebruiken. Kortom zij moeten op alle uren van de dag en nacht zeshonderd meter verder, door een donker park, hun wagen gaan ophalen in de duurste parkeergarage van de stad (dagticket 26 euro), die bovendien regelmatig volzet is. “Voor de voertuigen van de vlakbij gelegen stadsdienst wordt wel op een binnenplaats een privaat parking voorzien” zegt Sandra “maar wat begrip voor een bij uitstek sociale instelling als een huisartsenwachtpost, kan de schepen blijkbaar niet opbrengen.”

September 2016

Te veel personeel en te weinig investeringen

Soms heb je de bal maar in het doel te koppen. Dat overkwam raadslid Sandra Van Renterghem toen ze het rapport van de financieel beheerder van de Stad Gent las over de uitgaven voor de eerste helft van 2016. In dit verslag wordt precies beschreven waar N-VA al zo dikwijls voor heeft gewaarschuwd.

Ten eerste swingen de kosten voor personeel de pan uit. De beheerder waarschuwt dat het budget hiervoor waarschijnlijk te krap berekend is. Met andere woorden er zal (nog) meer geld nodig zijn dan voorzien om de lonen en pensioenen te betalen. N-VA waarschuwt er al lang voor dat de Stad Gent dringend iets moet doen aan de zware personeelslast. Daar gaat bijna de helft van alle uitgaven aan op, een onhoudbare toestand. Gent is nog steeds kampioen qua aantal ambtenaren en er is geen beterschap in zicht.
Ten tweede liggen de uitgaven voor investeringen in gebouwen, wegen, voetpaden enz … bijzonder laag. Het stadsbestuur heeft over de eerste helft van het jaar nog geen 15% uitgegeven aan gebouwen, wegen, enz. van wat er was gepland. Ook dit komt altijd weer terug. Projecten worden met veel tromgeroffel aangekondigd, maar het duurt jaren en jaren voor ze echt worden gerealiseerd. Veel plannen worden jarenlang uitgesteld of zelfs nooit uitgevoerd.

"U hoort het eens uit een onverdachte bron," zei Sandra hierover in de gemeenteraad, "de cijfers bewijzen dat onze kritiek terecht is." Waarna het even bijzonder stil werd …

Juni 2016

Wil je dat het stadsbestuur luistert? Bel de krant!

Bij het plaatsen van de honderden nieuwe parkeermeters in onze stad liep al heel wat verkeerd. Maar het frappantste verhaal is natuurlijk de situatie in de Rombaut Keldermansstraat waar een gezin een parkeerautomaat kreeg vlak voor het venster van hun woonkamer. Toen arbeiders met de werken voor hun huis begonnen, mailden zij meteen naar schepen Watteeuw (Groen) om te protesteren.

Ze kregen een mail terug dat alles volgens de regels was verlopen en dat de parkeerautomaten eerst allemaal moeten geplaatst worden. Pas daarna, tegen het einde van het jaar, kon een evaluatie gemaakt worden. Daarop stuurden de bewoners een tweede mail, nu met alle gemeenteraadsleden en ook de pers in cc, om nogmaals hun ongenoegen te uiten over het gebrek aan communicatie en aan oplossingsgerichtheid.

“Pas nadat het verhaal in de krant stond, kwam schepen Watteeuw uiteindelijk in actie”, zegt Sandra Van Renterghem, “Plots kon hij zelf ter plaatse gaan kijken en met de mensen even om de tafel gaan zitten. Met als resultaat dat de parkeermeter meteen werd weggehaald. Ik raad Gentenaars die een probleem hebben dus aan om de pers in cc te zetten wanneer zij dit aan het stadsbestuur melden. Want blijkbaar komt dit stadsbestuur pas in actie nadat men publiek een blauwtje gelopen heeft in de krant."

April-Mei 2016

Leegstand handelspanden binnenstad verdriedubbeld (!)

Uit recente cijfers blijkt dat de leegstand van handelspanden (winkels en horeca) in de binnenstad op vijf jaar tijd verdriedubbeld is! De leegstand gaat in stijgende lijn en dat is uiteraard geen goed nieuws. Er wordt meer en meer gekocht via internet, dat speelt zeker mee. Maar het heeft ook te maken met de toenemende onbereikbaarheid van het centrum. Mensen willen en durven niet meer naar Gent te komen omwille van de vele files, het dure parkeren, enz.

“Houdt dit stadsbestuur wel rekening met de middenstand?”, vraagt Sandra Van Renterghem zich af, “We horen geregeld mooie beloftes voor actieplannen of promotiecampagnes, maar in de realiteit gaat het in onze binnenstad van kwaad naar erger. De cijfers zijn zonneklaar.”

Maart 2016

Brede School: voorlopig vooral mooi op papier?

In Antwerpen werd recent het voorstel gedaan om rond de scholen in relatief achtergestelde buurten een intensieve wijkwerking op te zetten, o.a. met het voorstel ook extra lesuren Nederlands te geven voor wie daar nood aan heeft. In Rotterdam blijken dergelijke 'Children's Zones' resultaat op te leveren: kinderen uit kwetsbare thuismilieus presteren beter, wat uiteraard ook hun toekomstkansen verhoogt.

In Gent bestaat al enkele jaren een wat vergelijkbaar project: de Brede School. Maar ondanks grote ambities in de beleidsnota onderwijs blijkt dit project wat in het slop te zijn geraakt. Van de aangekondigde nieuwe Brede School-werking is er nog niets gerealiseerd, en op de website dateert de meeste recente info over activiteiten in 2014(!).

Sandra Van Renterghem: "Dit is jammer. Een Brede School-werking kan immers absoluut een meerwaarde betekenen, en dit zeker niet alleen in probleembuurten. Brede School-werkingen kunnen in alle stadswijken en deelgemeenten de cohesie en het gemeenschapsgevoel versterken, en gezinnen met kinderen ondersteunen. En daar kunnen we met de N-VA als gemeenschapspartij alleen maar achter staan."

Februari 2016

Onderwijs in Moedertaal/Thuistaal?

Schepen Decruynaere (Groen) wil na het basisonderwijs nu ook in de Gentse secundaire scholen "zwaar inzetten op onderwijs in de moedertaal". Die aanpak maakt deel uit van haar nieuwe actieplan tegen spijbelen en schooluitval.

Dat er op dat vlak iets moet gebeuren is zeker: 17% van de Gentse jongeren verlaat de middelbare school zonder diploma, en bij de Gentse jongeren met een migratieachtergrond is dat zelfs een ontstellende 40%.
Maar voor de N-VA is onderwijs in de moedertaal voor allochtone kinderen en jongeren beslist NIET de oplossing. Een recente wetenschappelijke studie – waaraan de stad nota bene meewerkte! – bewijst het zwart op wit: les in de thuistaal leidt niet tot een betere kennis van het Nederlands.

Wat wél werkt: screening van het taalniveau van de individuele leerlingen, bijspijkerprogramma's voor wie daar nood aan heeft, plus permanente opvolging. Zo'n aanpak biedt jongeren met een migratieachtergrond betere kansen op een diploma, op verder studeren, en op een goeie job later.

Januari 2016

Onderzoek filmpje Gents dierenasiel

Het Gentse dierenasiel in het Citadelpark kwam recent negatief in de media met een filmpje dat heel wat dierenvrienden als schokkend ervoeren.

Sandra Van Renterghem vroeg de schepen van dierenwelzijn naar een reactie en was tevreden te vernemen dat de bevoegde Vlaamse inspectiedienst op basis van de beelden een grondig onderzoek zal instellen.

Op initiatief van N-VA werd over de kwestie ook gedebatteerd in het Vlaams Parlement. Sandra is blij dat minister Ben Weyts (N-VA) daar aankondigde dat bovenop het onderzoek naar het Gentse asiel eind dit jaar ook een uitgebreide algemene evaluatie wordt opgestart van de erkenningscriteria waaraan een dierenasiel dient te voldoen. Wordt dus vervolgd.

November-December 2015

Bomeninfo dankzij Sandra Van Renterghem

Sandra Van Renterghem wordt dikwijls aangesproken door mensen met vragen over de bomen in hun straat. Vaak zijn het dezelfde klachten of bezorgdheden die terug komen: zullen de wortels de stoepranden niet kapot maken, worden de bomen niet te groot, worden ze wel goed onderhouden en op tijd gesnoeid, waarom wordt de ene boom gerooid maar blijft de andere staan, … Heel specifieke vragen waarop enkel de groendienst een antwoord op maat kan geven.

"Waarom de burgers die vragen hebben over groen in hun straat niet rechtstreeks informeren via spreekuren", stelde Sandra Van Renterghem voor. De schepen beloofde hierover na te denken. Tijdens de 'wijk van de maand in Oostakker' kwam er dan een babbelbox en een ideeënbus voor mensen met vragen over bomen. Sandra had liever gehad dat een echte bomenspecialist van de groendienst een 'bomenuurtje' had gehouden, maar goed: beter iets dan niets zeker?

Oktober 2015

Geen fietspaden voor Wittewalle

De straat Wittewalle in Oostakker wordt binnenkort heraangelegd. De aanleiding is de drongende nood aan nieuwe rioleringen. Een uitgelezen kans, zo dachten de bewoners toch, om veilige fietspaden aan te leggen voor de vele fietsers die nu naast en tussen bussen en auto’s moeten rijden. Daar is ook plaats voor want aan weerszijden van de weg liggen brede groenstroken.

Maar tot hun verbazing staan er op de plannen geen fietspaden. Erger nog: de rijbaan wordt versmald van zes tot vijf meter, waardoor het er nog gevaarlijker fietsen wordt. Sandra Van Renterghem diende een voorstel van raadsbesluit in om het stadsbestuur te vragen toch fietspaden aan te leggen in Wittewalle. Haar raadsbesluit werd door de gemeenteraadsleden van rood, blauw en groen (!) weggestemd!

“Onbegrijpelijk”, reageerde Sandra, “Moet er dan echt eerst een zwaar ongeval gebeuren voordat de schepen bereid is op de terechte vraag van de buurt naar fietspaden in te gaan?”

September 2015

Gevolgen M-decreet in stedelijk Onderwijs

Het M-decreet bepaalt dat vanaf dit jaar alle kinderen met een beperking les mogen volgen in een gewone school. Dat betekent dat er een verschuiving is van leerlingen van het buitengewoon onderwijs naar het gewone onderwijs. De Vlaamse regering wil de middelen die daardoor vrijkomen in het buitengewoon onderwijs inzetten voor de ondersteuning van leerlingen met specifieke behoeften in het gewoon onderwijs.

Sandra Van Renterghem vroeg aan de schepen uitleg over de situatie in het Gentse stedelijk onderwijs. Daar blijkt deze verschuiving al enkele jaren bezig, en de invoering van het M-decreet heeft die trend nog versterkt. Dit jaar zijn er 93 kinderen minder in het stedelijk buitengewoon lager onderwijs.

“Ik volg dit van nabij op”, zegt Sandra. “Inclusief onderwijs kan maar slagen wanneer de leerkrachten en de scholen waar deze kinderen les volgen goed begeleid worden.”

Juni 2015

Stad Gent belegt pensioenreserves in risicovolle Tak-23 producten

Het reservefonds voor pensioenen  van de Stad Gent bestaat uit beleggingen beheerd door Ethias.  Ongeveer 20 %  zijn risicovolle Tak-23 producten, begin dit jaar geschat op een waarde van 18 miljoen euro.

Tak 23 is een vorm van beleggen waarbij veel kan worden verdiend, maar ook veel verloren. Er zijn geen garanties voor rendement en ook geen kapitaalsgarantie.  Kortom beleggingen met het hoogste risicoprofiel.

Schepen van financiën Peeters (OpenVLD) stelt dat obligaties en meer veilige beleggingen bijna niets meer opbrengen, en meent niet zonder de potentieel hoge opbrengst van risicovolle beleggingen te kunnen om het reservefonds  groot genoeg te houden.

De N-VA verzet zich tegen deze vorm van paniekvoetbal. De Stad Gent moet niet speculeren met fondsen die bestemd zijn voor pensioenen.  Overheden moeten wegblijven van dit soort risicovolle beleggingen: dat is de les uit de Dexia-crisis en de teloorgang van de gemeentelijke holding.

“Wil de Stad Gent de pensioenen echt betaalbaar houden dan moet zij iets doen aan het loodzware ambtenarenapparaat en de dus groeiende pensioenbom ”, zegt gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem.

Mei 2015

Dankzij N-VA hoeven ouders niet langer te betalen voor stedelijke crèche als hun kind ziek is

Elk kind heeft recht op 18 dagen afwezigheid (bij een voltijds opvangplan). Voor deze afwezigheden moeten ouders het normale dagbedrag niet betalen. Elke afwezigheid bovenop dit vaste aantal afwezigheidsdagen moet wél betaald worden, zelfs als het kind thuis blijft omdat het ziek is. Maar daar komt nu dankzij N-VA verandering in. Het reglement wordt aangepast zodat uitzonderingen mogelijk zijn voor langdurig zieke kinderen of kinderen die gehospitaliseerd zijn.

“De regeling dat er vanaf de negentiende dag afwezigheid betaald moest worden, zelfs in geval van overmacht, was noch fair noch sociaal”, stelt Sandra Van Renterghem.“Ik ben bijzonder blij dat schepen Decruynaere (Groen) ons voorstel ernstig genomen heeft en bereid was haar reglement bij te sturen. Zo worden ouders van zieke kinderen niet langer financieel gestraft.“

April 2015

Antispijbelbeleid

De spijbelcijfers in de Gentse scholen evolueren de laatste jaren in negatieve zin. In het basisonderwijs is er zelfs sprake van een verdriedubbeling. Maar ook in het secundair onderwijs valt een duidelijk stijgende trend vast te stellen. In het deeltijds beroepsonderwijs blijft de situatie ronduit dramatisch: bijna 1 op 2 leerlingen spijbelt geregeld.

Sandra Van Renterghem heeft schepen Decruynaere (Groen) nog maar eens met die cijfers geconfronteerd, en eindelijk is ze bereid om in samenwerking met de Vlaamse overheid nieuwe systemen op te zetten om spijbelende leerlingen sneller en intensiever op te volgen. In Nederland levert deze aanpak vruchten af.

“Hopelijk is dat binnenkort ook in Gent het geval”, zegt Sandra, “want spijbelen is vaak de eerste stap richting zitten blijven, en zitten blijven verhoogt de kans op het verlaten van de school zonder diploma. En zonder diploma sta je op onze arbeidsmarkt zwak. Een sterk antispijbelbeleid is voor mij dan ook essentieel, een belangrijk onderdeel van een sociaal beleid zoals N-VA dat ziet.”

Maart 2015

Radicalisering op Gentse scholen en bij OCMW

Paarsgroen heeft lang volgehouden dat Gent weinig of niets te maken had met de problematiek van radicalisering. Stilaan wordt duidelijk dat de meerderheidspartijen liever de ogen sloten dan werk te maken van een geïntegreerde lokale aanpak.

Gentse scholen trekken nu aan de alarmbel. Leerkrachten en directies stellen vast dat de radicalisering van jongeren (en hun ouders) toeneemt. “Maar schepen van onderwijs Decruynaere (Groen) wil de problemen niet zien”, zegt Sandra Van Renterghem “Zij blijft beweren dat de scholen het zelf wel aankunnen. De paar maatregelen die ze onder druk van de basis toch neemt zijn ruim onvoldoende.”

Voor de N-VA moet het ondersteunen van de scholen een prioriteit zijn. De school is immers dé plek bij uitstek om te werken aan burgerzin en preventie. “Maar het is zeker niet de enige plaats”, vult Els Roegiers aan, “Ook het OCMW heeft een belangrijke preventieve rol te spelen. Men moet ook hier samen met de vele partnerorganisaties in de welzijnssector radicalisering actief een halt toeroepen.”

Februari 2015

Werking ombudsvrouw wordt uitgebreid dankzij voorstel N-VA

Burgers die problemen hebben met een intercommunale (riolering, gas- en electriciteitsaansluiting, enz.) of hun sociale huisvestingsmaatschappij kunnen binnenkort bij de stedelijke ombudsvrouw terecht. Deze doorbraak is te danken aan de N-VA.

Tot nog toe vonden burgers met klachten over Farys, Eandis, WoninGent, enz. vaak nergens gehoor. Dit leidde soms tot schrijnende toestanden met zware financiële gevolgen. Sandra Van Renterghem stelde daarom in de gemeenteraad voor om de bevoegdheden van de ombudsvrouw uit te breiden. Het stadsbestuur heeft zich geëngageerd om hier zo snel mogelijk werk van te maken.

“Ik ben ervan overtuigd dat dit heel wat Gentenaars zal helpen,” reageerde Sandra, “Het stemt mij dan ook bijzonder tevreden dat mijn voorstel aanvaard werd.”

Januari 2015

FARYS niet altijd even sociaal

Farys (voorheen TMVW) presenteerde een bejaard koppel recent een rekening van duizenden euro’s voor de heraanleg van de riolering in hun straat. Zij wonen in een typisch oud volkshuisje met ernaast een smal gangetje - amper twee tegels breed - dat naar een koertje loopt.

Volgens Farys ging het om een half-open bebouwing en zijn de eigenaars verplicht een gescheiden stelsel van regenwater en afvalwater aan te leggen. De intercommunale maakte voor het opbreken van de tegels en het leggen van rioleringsbuizen een bestek op van zevenduizend euro. De betrokkenen maakten zich hier zoveel zorgen om dat zij er letterlijk niet meer van konden slapen.

Sandra Van Renterghem trok zich deze zaak aan, en deed navraag bij Farys en bij de schepen van openbare werken. Na lang aandringen kwam er een oplossing uit de bus. Farys erkende dat de woning in feite een rijwoning is, en niet verplicht is de riolering te vernieuwen. Er hoeven geen grote werken te worden uitgevoerd, en dus bleef die mensen ook de forse rekening bespaard.

“Het is voor deze mensen dus goed gekomen, en daar ben ik heel blij om,” zegt Sandra, “maar de manier waarop Farys hier heeft gehandeld laat toch een zeer wrang gevoel na.”

December 2014

N-VA heeft aandacht voor Jeugdwelzijnswerk

Sandra Van Renterghem toonde haar belangstelling voor het jeugdwelzijnswerk in onze stad door een bezoek te brengen aan vzw Jong. Deze vzw die per jaar meer dan twee miljoen euro aan subsidies krijgt, is een belangrijke partner voor het stadsbestuur.

“Ik ben de mensen van vzw Jong dankbaar voor het openhartig en bijzonder interessant gesprek”, reageerde Sandra na afloop, “ik heb er enthousiaste en hardwerkende mensen ontmoet, die hun best doen voor de duizenden kinderen waarvoor zij activiteiten en begeleiding opzetten.”

De N-VA-fractie is het niet altijd eens met de keuzes die het stadsbestuur in het jeugdwelzijnsbeleid maakt, maar dat wil niet zeggen dat wij de inzet van de mensen ter plaatse niet kunnen waarderen.

Oktober-November 2014

Ongerustheid over legionella in stedelijke douches

De douches van de sporthal Blaarmeersen mogen al een tijdje niet gebruikt worden omdat ze besmet zijn met de legionella bacterie. Sandra Van Renterghem vroeg hoe dit komt en of er ook besmettingen zijn in andere stedelijke gebouwen.

In haar antwoord legde de schepen uit dat er regelmatig waterstalen genomen worden in alle stedelijke accommodaties met douches of vernevelingsinstallaties. Als het legionella-niveau een bepaalde drempel overschrijdt (1000 KVE) wordt de installatie onmiddellijk gesloten tot het probleem is opgelost. Op dit moment is dat in drie van de honderdvijfentachtig gecontroleerde plaatsen het geval. De besmettingen komen voor bij douches die onlangs vernieuwd werden en dus legionella vrij zouden moeten zijn.

Er zullen werken aan de installaties moeten gebeuren om het probleem op te lossen. Om de sporters toch van dienst te zijn wordt in een tussentijdse oplossing voorzien. Dit gebeurt door op de sproeiers een bacteriefilter te plaatsen, maar omdat dit vrij duur is, wordt het maar op een beperkt aantal douchekoppen toegepast.

September 2014

Crèche Rabot sluit: stadsbestuur blijft in gebreke

De zelfstandige crèche Okidokiloft in de Rabotbuurt sluit zijn deuren. Reden? Open blijven zonder gesubsidieerde plaatsen is financieel niet langer houdbaar. Een erg spijtige zaak, want precies in deze buurt heerst er een groot tekort aan kinderopvang.

Sandra Van Renterghem legde bloot dat het stedelijke toewijzingsbeleid inzake die gesubsidieerde plaatsen allesbehalve transparant of fair is: 1 crèche kreeg op 1 jaar tijd bijna 100 dergelijke plaatsen toegewezen, Okidokiloft geen enkele. Om de mistoestand aan te pakken stelt Sandra alvast voor dat de verslagen en adviezen van het Gentse Lokaal Overleg Kinderopvang integraal online geplaatst worden, zoals dat in heel wat andere steden en gemeenten nu al het geval is.

Sluiting zwembad ROSAS: aanpak schepen van sport getuigt van Incompetentie

Over twee maanden heeft Oostakker geen zwembad meer. De woede en verontwaardiging hierover is groot. Maandenlang al houdt schepen Tapmaz (sp.a) de zwemmers aan het lijntje. Begin mei gaf hij hen nog hoop toen hij verklaarde dat het zwembad nog minstens een jaar zou open blijven. Maar dan… niet toevallig kort na de verkiezingen van 25 mei en vlak voor de vakantie, maakt de schepen bekend dat ROSAS definitief dicht gaat.

“Vooral voor de kinderen is dit heel slecht nieuws”, zegt Sandra Van Renterghem, “De schepen heeft veel loze beloftes gedaan: niemand ging in de kou blijven staan, er zou eerst voor de scholen en zwemclubs een oplossing gevonden worden, enz. Maar nu laat hij iedereen in de steek. Gent noemt zich graag een sportstad, maar de waarheid is dat er veel te weinig zwembaden zijn, en nu wordt een druk bezet zwembad zonder meer gesloten. Bijzonder stuitend is ook de manier waarop de schepen met de mensen heeft gesold. Het is niet overdreven om te zeggen dat zijn aanpak van in dit dossier getuigt van incompetentie.”

Geen BIN voor Oostakker

De recente inbrakengolf in Oostakker heeft in die deelgemeente voor veel ongerustheid en frustratie gezorgd. Sandra Van Renterghem vroeg al herhaaldelijk naar bijkomende maatregelen om de inbrakengolf in te dijken. “Maar ik moet vaststellen dat ondanks de inspanningen van de politie er weinig beterschap is en dat bij veel bewoners van Oostakker de grote ongerustheid blijft”, zegt zij, “Via de sociale media hebben inwoners zich gegroepeerd om informatie over de inbraken uit te wisselen. Het oprichten van een BIN (Buurtinformatienetwerk) voor burgers in Oostakker lijkt in deze situatie een logische maatregel. Daarom vroeg ik aan de burgemeester dit te overwegen.”

Het antwoord van de burgemeester was kort en duidelijk: neen. Mensen moeten volgens hem naar de politie bellen als zij iets verdachts zien en niet naar elkaar. Dat dergelijke BIN’s in andere steden en gemeenten wel goede resultaten geven, kon de burgemeester niet van mening doen veranderen. Er komt voorlopig dus gaan BIN, noch in Oostakker noch in de rest van Gent.

Sport is in principe niet meteen een zwaar politiek geladen onderwerp. Maar toch groeit het onbehagen over de aanpak van schepen van sport Tapmaz (sp.a). "Er zijn nu al verschillende sportdossiers op de gemeenteraad gepasseerd en ik moet zeggen dat het niet de juiste kant uitgaat”, zegt Sandra van Renterghem.

Bijvoorbeeld in het dossier van het zwembad ROSAS houdt de schepen de burgers al maanden aan het lijntje. Gaat het zwembad dicht zoals het stadsbestuur zonder overleg heeft beslist? Of aanvaardt men het voorstel van de gebruikers die willen meehelpen om het zwembad te redden? Ook bij sportclubs die voetballen op terreinen van de stad groeit de ongerustheid. De schepen heeft in de kranten zwaar uitgehaald naar de Gentse provinciale voetbalclubs en kondigde aan dat hij al de lopende huurcontracten wil herbekijken en allerhande voorwaarden wil opdringen

"Van alles van bovenuit opleggen zonder overleg met de vele vrijwilligers die de clubs draaiende houden, getuigt van weinig respect en weinig liefde voor sport", besluit Sandra.

Stad Gent = trage betaler!

Verschillende leveranciers klagen over de trage betaling door de Stad Gent, zij moeten maandenlang op hun geld wachten. Het gaat om facturen van november en december die begin maart nog niet betaald waren. Sandra Van Renterghem vroeg de schepen wat er aan de hand is.

Die gaf toe dat er een vertraging is bij de dienst financiën, maar kon niet zeggen hoeveel facturen nog moeten worden betaald. Door de omschakeling naar het nieuwe BBC–systeem was eind vorig jaar het financieel systeem van de stad enkele weken onbereikbaar. Bovendien vertoonde het nieuwe systeem ook een aantal kinderziektes. Toch beweert de schepen dat de Stad Gent zich goed voorbereid heeft op deze omschakeling.

“Dat is een schrale troost voor de mensen die op hun geld wachten”, zegt Sandra, “zeker wanneer het economisch minder goed gaat is het belangrijk dat de Stad op tijd betaalt anders komen leveranciers in de problemen. Bovendien is elke euro die de stad aan verwijlinteresten moet betalen een euro die ze niet kan uitgeven aan beleid dat de Gentenaars ten goede komt.”

Ondergrondse fuifzaal aan het Rabot afgekeurd door de brandweer

Het Jeugdontmoetingscentrum (JOC) Minus One naast het nieuwe gerechtshof is amper 6 jaar open. De bouw van dit jeugdcentrum met ondergrondse fuifzaal - een paradepaardje van het project 'Bruggen naar Rabot' - kostte meer dan 4 miljoen euro. Recent heeft de brandweer in een even duidelijk als vernietigend rapport het gebouw onveilig verklaard. Nooduitgangen die niet open gaan, evacuatiewegen die vol gerief staan, alarminstallaties die niet te vinden zijn, attesten die ontbreken of vervallen zijn: er is duidelijk veel verkeerd gelopen. De brandweer verbiedt voorlopig alle grotere fuiven of feesten in de zaal tot ze weer brandveilig is.

“Dat in een zo goed als nieuw gebouw, eigendom van de Stad Gent, dergelijke gevaarlijke situatie is kunnen ontstaan is onbegrijpelijk”, zegt Sandra Van Renterghem. “Het stadsbestuur moet onmiddellijk ingrijpen en dit gebouw zo snel mogelijk volledig in orde brengen.” Sandra vroeg ook aan het college om grondig uit te zoeken hoe het zover is kunnen komen: “Hieruit moeten de nodige lessen worden getrokken, want dit is niet voor herhaling vatbaar.”

Opnieuw te weinig plaatsen in Gentse kleuterscholen

Momenteel loopt de inschrijvingsperiode voor kinderen die in 2012 geboren zijn. Ouders die zeker willen zijn dat hun kleintje straks plaats heeft in een peuter-­‐ of kleuterklasje moeten hun kind nu aanmelden. Het Lokaal Overlegplatform Basisonderwijs waarschuwt dat er voor zo'n 150 kleuters geen plaats zal zijn in een Gentse school.

"Na de vele beloftes van het stadsbestuur hadden we toch op beter nieuws gehoopt", zegt gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem. "Het bestuur gaat ervan uit dat een aantal kinderen naar de buurgemeenten zullen gaan, wat toch vreemd is voor een centrumstad als Gent. Bovendien rekent men er ook op dat er kinderen niet naar de kleuterschool zullen gaan. Dat vinden wij weinig sociaal, want het zijn vaak kleuters uit kansarme gezinnen die thuis blijven, terwijl net zij er alle belang bij hebben zo snel mogelijk school te lopen."

Blijvend tekort aan plaatsen in de kinderopvang

Net voor de verkiezingen beweerde het stadsbestuur dat er in onze stad voldoende plaatsen waren in de kinderopvang, de tekorten waren zogezegd opgelost. Maar in de realiteit hebben veel jonge ouders het vandaag nog altijd zeer moeilijk om een goede opvangplaats te vinden.
Betaalbare opvang op een bereikbare afstand blijft in Gent nog veel te vaak een wensdroom.

Sandra Van Renterghem becijferde dat het aantal nieuwe plaatsen waar de schepen van onderwijs in haar meerjarenplan mee uitpakt, niet genoeg zal zijn om de verwachte stijging van het aantal kinderen de komende jaren op te vangen. Laat staan om de huidige tekorten weg te werken. Bovendien zijn de te realiseren plaatsen dikwijls te vinden in projecten zoals de Oude Dokken, waar het nog jaren zal duren voor er gebouwd wordt.

Een stad kan ook bijkomende plaatsen helpen creëren door de private opvang te ondersteunen. Het is een gemiste kans dat de stad Gent er niet voor kiest hiervoor een hoger budget uit te trekken.

Deelgemeente Oostakker hard getroffen door de besparingen

Nu een deel van de besparingen gekend zijn, maakte Sandra Van Renterghem de balans op voor Oostakker. Deze deelgemeente wordt hard getroffen. Het zwembad Rosas sluit, zonder enig overleg met de vele gebruikers ervan. De scholen, clubs en individuele zwemmers zullen noodgedwongen moeten uitwijken naar een van de andere al overbezette zwembaden. De brandweerpost – Noord wordt gesloten nog voordat de nieuwe post in Melle (die de taken moet overnemen) klaar is. De bewoners van Oostakker zullen bij rampen langer moeten wachten op hulp. De parking aan de Sint Jozefstraat wordt niet meer gehuurd door de stad, een besparing van amper 1600 euro per jaar. Het bestuur had zelfs dit klein bedrag blijkbaar niet over voor Oostakker-Lourdes. Ook de scholen en handelaars in de omgeving komen hierdoor in de problemen.

Het stadsbestuur belooft wel een heraanleg van Oostakker dorp, maar dat zal niet voor de eerstkomende jaren zijn: de schepen kon er geen enkele timing voor geven. Sandra kan alleen maar besluiten dat dit stadsbestuur niet wakker ligt van Oostakker en haar inwoners.

Ghelamco Arena vlotter bereikbaar voor supporters dankzij N-VA

Sandra Van Renterghem merkte op dat na wedstrijden in het nieuwe stadion enkel de supporters van de tegenploeg vlot weggeraken. Zij stelde voor om de pendelbussen voor de Gentse supporters dezelfde route te laten volgen zodat ze niet langer vastzitten in de file. De schepen ging akkoord met haar voorstel om ook de bussen van de thuisploeg de “geheime” verbinding met de R4 te laten gebruiken.

Sandra drukte in de gemeenteraad haar bezorgdheid uit over het verkeersinfarct rond de Ghelamco Arena. Na elke wedstrijd staat het verkeer op de Ottergemsesteenweg volledig geblokkeerd. Zelfs voor fietsers is er geen doorkomen aan. Supporters moeten urenlang staan wachten op de pendelbussen naar de parkings. De kans is groot dat bij koud weer mensen zullen thuisblijven, wat natuurlijk geen goede zaak is voor de ploeg. De schepen erkende dat de verkeersafwikkeling een groot probleem is en dat het moeilijk zal blijven tot de grote wegenwerken begin 2014 klaar zijn. Maar dankzij het idee van Sandra zal de situatie voor supporters die met de pendelbussen komen hopelijk al veel verbeteren.

Alphonse Braeckmanlaan dan toch niet geknipt

Op een zonnige dag afgelopen zomer nam schepen voor mobiliteit Watteeuw (Groen) plotsklaps de beslissing om de Alphonse Braeckmanlaan in twee stukken te knippen, zodat er geen autoverkeer richting Destelbergen meer mogelijk zou zijn. Overleg met de bewoners over deze voor de buurt ingrijpende beslissing werd overbodig geacht.

Maar wie wind zaait, zal storm oogsten. En zo ook nu: de buurt kwam al snel in opstand. Mensen stelden terecht dat de verkeersonveiligheid in de omliggende straten zou verhogen, handelaars vreesden veel klanten te zullen verliezen, enz. Sandra Van Renterghem nam het voor de bewoners op: ze eiste dat de beslissing ongedaan werd gemaakt en dat alternatieve maatregelen zouden genomen worden om de veiligheid van zwakke weggebruikers te waarborgen.

Uiteindelijk plooide de schepen onder het alsmaar toenemende protest: de ‘knip’ is nu van de baan en er komt een fietspad in de Braeckmanlaan. Een goede zaak voor iedereen. De groene schepen was met dit dossier niet aan zijn proefstuk toe: ook elders in de stad gaat hij eigengereid en zonder overleg te werk. Vreemd, want het bestuursakkoord staat vol gezwollen zinnen over inspraak en participatie: in de praktijk blijkbaar loze woorden.

Minimale dienstverlening bij de stedelijke kinderopvang

Maandag 24 juni werd er bij de openbare diensten gestaakt. Bij de Gentse stadsdiensten was daar niet veel van te merken: slechts 15% van de ambtenaren bleef thuis. Eén opvallende uitzondering: twee derden van de stedelijke kinderdagverblijven bleven dicht. Weliswaar was er een beperkte centrale noodopvang, maar weinig ouders maakten hier gebruik van: het is niet evident om je kindje op een vreemde plaats bij mensen die het niet kent achter te laten. Sandra van Renterghem vroeg dan ook aan de schepen of deze noodopvang wel voldoende is en of het niet beter zou zijn om bij stakingen in de diverse kribbes een minimale dienstverlening te voorzien. De schepen antwoordde dat mensen het recht hebben om te staken en dat de huidige vorm van noodopvang het enige is dat zij op een kwaliteitsvolle manier georganiseerd krijgt.

Raadslid Sandra Van Renterghem informeert naar status project Kaai 24

Stedelijke vakantieopvang laat ouders en kinderen in de kou staan

Onlangs kregen ouders met kinderen in het stedelijk onderwijs een brief om hen op de hoogte te brengen van het feit dat er in de vakantieopvang dit jaar voorrang zal gegeven worden aan kleuters. Dit betekent dat heel wat ouders van kinderen uit de lagere school onverwacht op zoek moeten naar een andere oplossing voor hun kinderen. Zo kort voor de vakantie zal dat geen sinecure zijn. Sandra Van Renterghem vroeg aan de schepen waarom de ouders zo laat op de hoogte gebracht werden. De kinderen inschrijven in stedelijke sportkampen kan bijna niet meer: de inschrijvingen zijn al enkele weken aan de gang. De voorrangsregel wordt ingevoerd omdat er steeds meer kinderen van die vakantieopvang gebruik maken. Dat is geen verrassing, want dit hangt samen met het stijgend aantal kinderen in de Gentse scholen. De schepen gaf toe dat de communicatie naar de ouders veel te laat gebeurde en dat de verschillende opvanginitiatieven van de stad niet goed op elkaar zijn afgestemd. Het was echter al van vorige zomer geweten dat er moest worden ingegrepen. Dit bestuur beweert van Gent de meest kindvriendelijke stad van Vlaanderen te maken, maar slaagt er voorlopig niet eens in om voldoende vakantieopvang te organiseren.

Aandacht voor handelaars Sint-Amandsberg

Voor een aantal middenstanders op de Antwerpsesteenweg was de jaarlijkse 9 mei-markt in Sint-Amandsberg altijd een beetje een gemiste kans: de marktkramen en paardenmarkt belemmerden de toegang tot hun zaken. Sandra Van Renterghem kreeg de toezegging van de schepen dat het hele feestgebeuren zal vernieuwd worden met aandacht voor de bekommernissen van de lokale handelaars. Dichter bij de Dampoort vroeg Sandra of er in de nodige vervangende parkeermogelijkheid voor handelaars (en bewoners) zou kunnen voorzien worden vóór de werken voor de aanleg van nieuwe fietspaden – op zich natuurlijk een goede zaak – startten.

Geen plaats op school voor kinderen

Nog in 2010 stelde de schepen voor onderwijs dat er in Gent in de toekomst geen capaciteitsproblemen te verwachten waren. Ondertussen is het al het derde jaar op rij dat die capaciteitsproblemen een spijtig feit zijn: het wordt ondertussen bijna vechten om een plaatsje vast te krijgen in een school in de buurt. Het stadsbestuur heeft deze problematiek duidelijk compleet onderschat en zit nu met de gebakken peren.

De N-VA is voor buurtscholen die een afspiegeling zijn van de wijk waarin ze gelegen zijn. Dat is het ook het uitgangspunt van het mee goedgekeurde Vlaamse decreet ter zake. De keuzes van de Gentse onderwijsschepen zorgen er echter voor dat ouders geen plaats vinden in de eigen woonbuurt omdat voorrang gegeven wordt aan kansarme kinderen die in een andere, verderaf gelegen wijk wonen. Dat de kinderen van kansarme ouders recht hebben op degelijk onderwijs staat vanzelfsprekend buiten kijf. Maar even evident is dat dit niet ten koste mag gaan van de zogenaamd kansrijkere kinderen.

Gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem (N-VA) informeerde op de gemeenteraadscommissie naar de toekomst van de 9-meimarkt

Raadslid Sandra Van Renterghem vraagt toekomst voor Zwembad Neptunus

Verhoogd parkeergeld moet parkeerproblemen zelfstandigen oplossen

Zelfstandigen die in onze stad iets moeten leveren of een herstelling uitvoeren ondervinden grote moeilijkheden om reglementair te parkeren. Het probleem is al lang bekend. Een plaatsje voor een camionette vinden wordt steeds moeilijker naarmate er parkeerplaatsen verdwijnen of er meer voorbehouden worden voor bewoners. Sommige zelfstandigen weigeren zelfs om nog werken in het stadscentrum te aanvaarden. Sandra Van Renterghem vroeg aan de nieuwe schepen van mobiliteit naar een oplossing hiervoor.  Hij erkende dat er een probleem is, maar stelt als oplossing voor om auto’s uit de stad te weren door het parkeren in het centrum veel duurder te maken. Als het sterk verhogen van parkeertarieven zijn enige reactie is op een terechte vraag kunnen we alleen maar besluiten dat de schepen  niet echt wakker ligt van de noden van zelfstandigen.

Raadslid Sandra Van Renterghem bezorgd om speelpleintjes Oostakker

Opfrisbeurt voor speelparkje Sint-Laurentius in Oostakker

Het speeltuintje Sint-Laurentius in Oostakker ligt er verwaarloosd bij. Er ligt afval tussen het zand van de zandbak. De weinige speeltoestellen zijn oud en verloederd. De afsluiting aan de waterkant is onveilig. Het parkje is geen aantrekkelijke plek om er met kleine kinderen te gaan spelen. Sandra Van Renterghem vroeg om hier iets aan te doen.

Schepen Balthazar antwoordde dat het parkje al verschillende keren per week wordt opgekuist, maar dat hij zal bekijken hoe dit beter kan. De groendienst zal nog deze maand samen met de jeugddienst ter plaatse gaan om te onderzoeken hoe de speelmogelijkheden te verbeteren in het Sint-Laurentius parkje zelf en in de twee andere parkjes in de buurt.