U bent hier
De 'verliezers' van het Circulatieplan
Bij de 'verliezers' van het Circulatieplan horen de mensen die in Gent komen werken of ondernemen. Heeft het stadsbestuur wel nagedacht over de economische gevolgen van haar mobiliteitsbeleid en van het circulatieplan in het bijzonder?
Sinds de invoering van het Circulatieplan komen er jammer genoeg minder mensen naar Gent. We hebben daar ondertussen harde cijfers over: in de maand april werden er 50.000 (!) minder parkeerticketjes genomen dan het jaar voordien. Als een ondernemer als Wouter Torfs in het openbaar zegt dat zijn winkels in de Langemunt 15% minder omzet draaien en dat er een probleem is, dan is dat een signaal dat kan tellen.
N-VA deed zelf navraag bij een aantal handelszaken en ja, het is niet enkel in de Langemunt dat er minder volk komt. Ook in de Burgstraat, Steendam, Zonnestraat, Jan Breydelstraat, Oudburg, Vrijdagmarkt, Phoenixstraat, enz. hebben mensen ons bevestigd dat hun zaken beduidend achteruit gaan. De recente mini-verlaging van de parkeertarieven en de met veel poeha aangekondigde imago-versterkende-campagne- voor-Gent zijn de facto schuldbekentenissen van het stadsbestuur.
"Dit stadsbestuur heeft op een onverantwoorde manier gegokt met onze bloeiend commercieel weefsel", stelt Elke Sleurs, "Dure lapmiddelen als Shop&Hop werken niet en ook de nieuwe P+R blijken geen succes. Hopelijk ziet het voltallige college in dat er snel moet ingegrepen worden."
Voor de N-VA mag de Gentse binnenstad geen woonerf of toeristenreservaat worden. Gent moet de bruisende en gastvrije centrumstad blijven die ze sinds eeuwen is. Wij willen een goede balans tussen verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. Met het huidige parkeer- en circulatieplan is het evenwicht weg.