U bent hier
Open Data: na Apps for Amsterdam nu ook Apps for Gent?
Open Data is niet alleen een verhaal van federale en regionale overheden, maar ook van de verschillenede steden en gemeenten in ons land. Zo ook in Gent. Daar stelde Helga voor mij deze vraag in de gemeenteraad.
Het antwoord roept gemengde gevoelens op bij mij. Het werk van de stad in het Knowledge Society Forum van Eurocities lijkt me interessant. Ik weet dat men daar ook goed bezig is, met ondermeer de uitbouw van het Living Lab in samenwerking met partners als IBBT, Digipolis en de hoger onderwijsinstellingen. Het feit dat men systematisch nagaat hoe een dataset met voldoende maturiteit kan ontsloten worden, is eveneens ronduit positief, en de vrijgave van de gegevens van het leefbaarheidsonderzoek is een mooi voorbeeld, net zoals Gent in Cijfers.
Wat me echter stoort, is het feit dat men vrijwel altijd kiest voor ontsluiting via de eigen website. Hierbij investeert de stad enerzijds in de data zelf, maar anderzijds ook nog eens in de presentatie ervan, op haar eigen eilandje. De ware kracht van Open Data is net de bundeling van verschillende datasets van verschillende bronnen en instanties, met private investeringen (en dito return) in de presentatie ervan in een esthetisch en makkelijk interpreteerbare vormgeving.
Een voorbeeld: de Gentse fietsrouteplanner is een uitstekend initiatief. Maar ware het niet beter om de beschikbare data over fietspaden en tramsporen in een databankformaat aan alle geïnteresseerden ter beschikking te stellen, zodat deze informatie ook kan gebruikt worden door pakweg Google Maps? Of kan hiermee geen dienst ontwikkeld worden voor uitbaters van hotels en B&B's om de vlotste weg vanaf het Vlaamse fietsknooppuntennetwerk naar de verschillende etablissementen weer te geven, geïntegreerd op de eigen website? Allemaal zaken waar de stad zelf niet in dient te investeren, maar die wel een zekere return opleveren voor onze economie, en dus ook voor de stad zelf.
Wat me dan ook het meest van al stoort, is het feit dat de stad problemen heeft met commerciële exploitatie van de data. Wat is er mis met het opnemen van informatie over pakweg de toegankelijkheid van hotels en musea in commerciële gidsen? Hoe meer deze informatie verspreid geraakt, hoe beter! En laat de commerciële aanbieders maar concurreren en onderling het onderscheid maken op vlak van intelligente bundeling van data, presentatie en kostprijs/businessmodel. Als de oorspronkelijke data zelf voor iedereen aan gelijke voorwaarden ter beschikking gesteld wordt, zie ik geen enkel probleem.
Dit alles staat dan ook in schril contrast met wat steden als Amsterdam en Enschede presteren. Deze laatste nam onlangs deze motie aan, terwijl de eerste dankzij haar open data politiek onlangs een mooi aantal nieuwe nuttige applicaties mocht verwelkomen, ontwikkeld tijdens Hack de Overheid. De sessie van maart stond immers in het teken van Apps for Amsterdam: een wedstrijd voor applicaties op basis van Amsterdamse open data, waar ook onze pioniers van iRail aan meewerkten. Meer dan 100 coders, ambtenaren en journalisten hebben zich een dag ingezet om leuke, interessante en nuttige applicaties te maken voor de stad Amsterdam. Het resultaat: 13 apps in 6 uur. Wat dacht je bijvoorbeeld PeeZy, een applicatie om het dichtstbijzijnde toilet te vinden? Is dit nuttig? Ongetwijfeld! Vraag maar aan de dames van plasactie. Moet de stad zelf investeren in een eigen dergelijke website, die nooit optimaal of goedkoop zal zijn? Uiteraard niet, daarvoor dient de privé. Hoe ze dat geflikt hebben, lees je hier. Een ander leuk voorbeeldje is de Amsterdam Quiz. Interessante zaken die ook het Europese PSI platform opgevallen zijn.
Hack de Overheid lijkt me dan ook een bijzonder interessant concept om ook eens in Gent uit te testen, om vertegenwoordigers van de Stad, ontwikkelaars, gebruikers en journalisten samen te brengen, de discussie te openen en hopelijk enkele mooie resultaten te boeken. De positie van Gent als stad van kennis en cultuur, met het IBBT en de vele webgebaseerde bedrijven, lijkt me het argument voor de stad om in Vlaanderen hierin een pioniersrol te vervullen! Wie doet mee? De mensen van iRail hebben er alvast goesting in!
Auteur: Peter Dedecker, Gents volksvertegenwoordiger