U bent hier
Cultuurschepen heeft volste vertrouwen in Museum voor Schone Kunsten
gemeenteraadsleden Karlijn Deene (N-VA) en Siegfried Bracke (N-VA) hadden in de gemeenteraadscommissie gevraagd hoe de schepen reageert op de uitspraken van zowel de zakelijk adjunct als de artistiek directeur van het Museum voor Schone Kunsten (MSK)
Schepen van Cultuur Annelies Storms (SP.A) maakt zich geen zorgen over de toekomst van het Museum voor Schone Kunsten. 'Er is een masterplan en er komt een belangrijke expositie aan.'
'Er is een prachtige collectie, er is een prachtig gebouw en er ligt een actieplan op tafel om de komende vijf jaar diverse onderdelen van de collectie in de schijnwerpers te plaatsen', zei Annelies Storms (SP.A), schepen van Cultuur. De gemeenteraadsleden Karlijn Deene (N-VA) en Siegfried Bracke (N-VA) hadden in de gemeenteraadscommissie gevraagd hoe de schepen reageert op de uitspraken van zowel de zakelijk adjunct als de artistiek directeur van het Museum voor Schone Kunsten (MSK) in onze krant van 27 februari. Er was toen sprake van 'zoeken naar een nieuw elan', een 'oubollig imago', een te hoge drempel, een gebrekkige communicatie en te weinig beleving.
Schepen Storms zegt dat ze dat gelezen heeft, maar ze wilde niet ingaan op die opmerkingen. De achteruitgang van de bezoekerscijfers met 16 procent - naar 77.384 -baart haar geen zorgen. 'De cijfers schommelen altijd rond de 77.000 als er geen grote exposities zijn. Anders liggen ze tussen 85.000 en 95.000 bezoekers.'
'Een evaluatie van de leiding moet worden gemaakt binnen het autonoom gemeentebedrijf Kunsten en Design, dat drie musea overkoepelt(MSK, Smak en Designmuseum, nvdr.). De directrice, Catherine de Zegher, heeft een masterplan ontwikkeld waarin nieuwe accenten worden gelegd voor presentatie en communicatie. Het MSK zal inpikken op interculturele samenwerking en zijn maatschappelijke rol opnemen.'
Storms stipte nog de komst aan - eind dit jaar - van de belangrijke expositie: ' De Gouden Eeuw Revisited, met een groot aantal Hollandse schilderijen uit de 17de eeuw.'
Het Nieuwsblad/Aan Gent gebonden - 11 Mar. 2015