Voorstel gemeenteraad: inzetten op veiligheidscamera’s en preventie tegen seksueel geweld en seksuele intimidatie. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Meisjes en vrouwen, jongens en mannen: iedereen moet zich veilig kunnen voelen in Gent”

Op 22 november 2021, over deze onderwerpen: Veiligheid

De voorbije weken werd onze stad opgeschrikt door een reeks krantenberichten over aanrandingen en verkrachtingen in onze stad. De feiten gaven aanleiding tot meerdere protest- en solidariteitsacties. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Ik begrijp de deelnemers aan deze acties volkomen. De voorbije 3 jaren vonden in onze stad elk jaar meer dan 250 aanrandingen of verkrachtingen plaats. In oktober werd in Gent elke dag iemand verkracht of aangerand. Dat is onaanvaardbaar. Het aantal meldingen over seksuele intimidatie op de website http://meldet.org loopt in de vele honderden. Om die cijfers omlaag te krijgen doe ik vanavond op de gemeenteraad het voorstel om eindelijk te investeren in een netwerk veiligheidscamera’s en om meer in te zetten op preventiebeleid.”

Van Bossuyt: “Toen ik in 2018 tijdens een verkiezingsdebat durfde beweren dat ik me als vrouw niet altijd veilig voelde op straat werd dat nog weggelachen. Zo’n reactie zou vandaag hopelijk niet meer kunnen. De problematiek van seksueel geweld en seksuele intimidatie moet eindelijk een pak ernstiger genomen worden. De voorbije weken was er een lawine van getuigenissen van Gentenaars die hun verhaal deelden. Seksueel geweld en seksuele intimidatie zijn een harde realiteit. Die proberen minimaliseren of relativeren is een slag in het gezicht van de slachtoffers.”

Van Bossuyt: “Sinds 2016 is er dankzij collega en voormalig staatssecretaris Elke Sleurs (N-VA) aan het Gentse UZ een Zorgcentrum na seksueel geweld. Dat zorgt voor een betere begeleiding van slachtoffers en voor een meer gerichte aanpak van seksueel geweld door de politie. Maar er blijft nog een lange weg te gaan, onder meer ook op vlak van preventie en sensibilisering. Daarom is één luik in mijn voorstel voor de gemeenteraad om een samenwerking op te starten met de vzw Pimento. Deze organisatie heeft de nodige ervaring met projecten over seksuele intimidatie en erger, in het bijzonder bij jongeren, en kan ook voor onze stad een meerwaarde betekenen. Het begint allemaal bij opvoeding en respect voor elkaar.”

Van Bossuyt: “Het tweede luik in mijn voorstel is werk maken van een bewakingscameranetwerk. Maar uit het tegenvoorstel dat de meerderheidspartijen hebben ingediend begrijp ik al dat burgemeester Mathias De Clercq hier njet op blijft zeggen. Onbegrijpelijk vind ik dat. Camera’s zijn onmisbaar voor een modern veiligheidsbeleid, dat weten ze in andere Vlaamse steden al jaren. Camera’s hebben enerzijds een afschrikwekkend effect en helpen anderzijds bij het oplossen van misdaden. De voorbije jaren zijn verschillende daders van aanrandingen en verkrachtingen dankzij camerabeelden gevat. Zelfs in Gent: dankzij de tijdelijke camera’s tijdens de Gentse Feesten. Dat is cruciaal: de pakkans voor daders moet omhoog. Want daar begint het allemaal: bij de dader en zijn criminele gedrag.”

Van Bossuyt besluit: “Seksueel geweld maakt levens kapot, elke dag opnieuw. We moeten er als samenleving alles aan doen om dit soort geweld zoveel als mogelijk terug te dringen. Veel ouders zijn bezorgd om de veiligheid van hun kinderen in het uitgangsleven. Jongeren – en alle inwoners en bezoekers – moeten zich in onze stad gerust kunnen voelen, ook ’s avonds en ’s nachts, in alle straten en wijken. Voor N-VA Gent is een kordater veiligheidsbeleid al langer een speerpunt en ook de komende tijd zullen we hier hard op blijven inzetten.”