Jaarlijks meer dan 1000 gevallen van intrafamiliaal geweld - Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Samen met minister Demir werk maken van een Family Justice Center in Gent”

Op 16 januari 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Welzijn

Elk jaar zijn er in Gent meer dan 1000 gevallen van intrafamiliaal geweld. In 2018 ging het om ruim 1300 zaken. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Intrafamiliaal geweld is een belangrijke, vaak onderschatte problematiek die al onze aandacht verdient. Daarom pleit ik ervoor dat in onze stad een Family Justice Center wordt opgericht zoals dat bijvoorbeeld ook al in Antwerpen en Mechelen bestaat.

In een Family Justice Center zijn de verschillende betrokken diensten en organisaties gevestigd op één plek: politie, parket, sociale begeleiding en hulpverlening”, legt Van Bossuyt uit. “Alleen zo kan je een optimale en permanente interactie en uitwisseling krijgen tussen alle partners. De kern van het concept is om op die manier slachtoffers een betere, gecoördineerde dienstverlening en begeleiding aan te bieden.

“Ik heb hierover al contact gehad met de bevoegde Vlaamse minister van Justitie Zuhal Demir”, vertelt Van Bossuyt. “De minister is een Family Justice Center in Gent genegen en is bereid om hier mee haar schouders onder te zetten. Ook de Gentse korpschef heeft zich recent uitgesproken pro de oprichting van zo’n centrum. Maar het nagelnieuwe Zonaal Veiligheidsplan 2020-25 maakt nergens melding van een FJC.”

“Intrafamiliaal geweld kan verschillende vormen aannemen: fysiek, psyschisch seksueel of economisch,” geeft Van Bossuyt nog mee. “Intrafamiliaal geweld – of het nu binnen het koppel is of tussen ouders en kinderen – heeft ook een zware impact op gezinnen op vele domeinen: gezondheid, werk, naar school gaan, enz. We moeten gezinnen die hiermee geconfronteerd worden maximaal ondersteunen.”

Van Bossuyt besluit: “Gent moet hier als provinciehoofdstad het voortouw nemen. Met de Gentse deelname sinds 2017 aan het project ‘Ketengerichte aanpak intrafamiliaal geweld Oost-Vlaanderen’ is er al een basis. Binnenkort gaat in onze stad ook het federale proefproject ‘Stalkingsalarm’ van start.  Het komt er nu op aan om in samenwerking met de Vlaamse overheid alle krachten te bundelen. Een Oostvlaams Family Justice Center in Gent zou een echte meerwaarde betekenen.”

Op de gemeenteraad van 21 januari 2020 diende Anneleen Van Bossuyt een voorstel van raadsbesluit in dat het stadsbestuur vraagt het initatief te nemen voor een Family Justice Center in Gent. Haar voorstel werd unaniem goedgekeurd.