WoninGent veroordeeld voor verhuren ongeschikt verklaarde woningen. Belangrijke overwinning voor sociale huurders, blamage voor stadsbestuur

Op 7 januari 2020, over deze onderwerpen: Sociale zaken

Deze ochtend heeft de Gentse correctionele rechtbank de stedelijke sociale huisvestingsmaatschappij WoninGent veroordeeld voor het verhuren van ongeschikt verklaarde woningen. WoninGent moet een boete betalen van 200.000 euro, plus schadevergoedingen aan de sociale huurders.

N-VA-fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Dit is een belangrijke overwinning voor de sociale huurders. Ze woonden in abominabele en ongezonde omstandigheden. Ze vonden geen gehoor bij WoninGent. Ik ben blij dat de rechter uitdrukkelijk erkent dat de omstandigheden schrijnend waren en dat ondanks herhaalde klachten van huurders WoninGent daar niet bij stilstond en het beleid niet werd aangepast. Daarom hadden we ons met N-VA ook burgerlijke partij gesteld in deze zaak.”

Afdelingsvoorzitter Bob Cammaert, die namens N-VA optrad als advocaat: “Voor alle duidelijkheid: WoninGent, dat is het Gentse stadsbestuur. De stad bezit 99% van de aandelen. De mensen die de afgelopen jaren bestuurder waren zijn vandaag schepen: schepen van welzijn Rudy Coddens (sp.a), schepen van economie Sofie Bracke (OpenVLD) en schepen van stadsontwikkeling Sami Souguir (OpenVLD). Huidig voorzitter Marc Heughebaert (Groen) zat de voorbije legislatuur ook al in de raad van bestuur. Dát zijn de mensen die verantwoordelijk zijn. Voor de oppositie was geen plaats, zodat er geen democratische controle mogelijk was. Met alle gevolgen van dien.”

Van Bossuyt: “Wat me verontrust is dat de huidige schepen van wonen Tine Heyse (Groen) tijdens de gemeenteraad van maart jl. nog altijd niet inzag dat er een fundamenteel probleem was met het verhuren van ongeschikt verklaarde sociale woningen. Dat was in haar ogen wettelijk toegelaten. Het actuele vonnis dwingt het stadsbestuur nu om van die bedenkelijke zienswijze af te stappen. En heel terecht. ”

Cammaert: “Met N-VA eisen we al jaren om prioritair in te zetten op de renovatie van het fel verouderde woningbestand van WoninGent. Al even lang hameren we op de nagel van de niet-klantvriendelijke dienstverlening voor sociale huurders. Onze fractie hield hierover letterlijk al tientallen tussenkomsten. Sinds januari hebben we met gemeenteraadslid Gert Robert een vertegenwoordiger in de raad van bestuur om er de belangen van de sociale huurders rechtstreeks te verdedigen.”

Gemeenteraadslid Gert Robert interpelleerde de schepen op de gemeenteraad: “Deze veroordeling is een blamage voor het Gentse stadsbestuur dat zich altijd op de borst klopt over zijn sociaal beleid. Maar mensen en gezinnen in schrijnende omstandigheden laten wonen, dat is allesbehalve sociaal. Ik ben ook tevreden dat de rechter het stadsbestuur niet is gevolgd  in het afschuiven van de verantwoordelijkheid op de Vlaamse overheid. Vlaanderen ondersteunt de sociale huisvestingsmaatschappijen wel degelijk: recent nog kende minister Matthias Diependaele (N-VA) een extra bedrag van 886.000 euro toe aan de drie Gentse woonmaatschappijen voor renovatie- en vervangingsbouwprojecten.”