Nog altijd mensen in ongeschikt verklaarde sociale woningen. Door Gents stadsbestuur beloofde maatregelen blijven dode letter

Op 28 februari 2019, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Sociale zaken, Wonen (+ ruimtelijke ordening)

Gemeenteraadslid Gert Robert (N-VA): “Ruim vier maanden na de beruchte Pano-reportage over de erbarmelijke toestand van sociale woningen in de Gentse Sint-Bernadettestraat wonen er nog altijd gezinnen in ongeschikt verklaarde woningen. De stad komt ook terug op eerdere beloftes om voor de toekomst een proactieve aanpak uit te werken.”

“In oktober 2018 waren er bij de stedelijke sociale woonmaatschappij WoninGent 34 bewoonde ongeschikt verklaarde woningen,” legt raadslid Robert toe. “Op 21 februari waren dat er nog altijd 11, zo blijkt uit het antwoord op mijn vraag aan schepen Heyse. Voor één derde van de betrokken mensen en gezinnen was er op dat moment dus nog altijd geen oplossing. Dat vind ik eerlijk gezegd straf voor een stadsbestuur dat zegt van de woonproblemen in onze stad een prioriteit te maken.”

Gert Robert: “Er was ook beloofd dat sociale huurders die naar de Woonwinkel of de Dienst Toezicht stapten om kwaliteitsgebreken te melden, zouden kunnen rekenen op een zogenaamde ‘proactieve aanpak’. Wanneer contact met WoninGent vervolgens niets opleverde, zou de Dienst Toezicht meteen in actie kunnen schieten en indien nodig de procedure tot onbewoonbaar- of ongeschiktheidsverklaring opstarten. Maar nu komt het stadsbestuur hier op terug: de proactieve aanpak wordt niet opgestart.”

“Voor alle duidelijkheid: WoninGent is gelijk aan het Gentse stadsbestuur,” beklemtoont gemeenteraadslid Robert. “Tot nu toe werden zo goed als alle leden van de raad van bestuur door de meerderheidspartijen aangeduid. Dat het nieuwe bestuur nu vertegenwoordigers uit de oppositie wil opnemen is een goeie zaak. Maar ik geef alvast mee dat we daar geen ja-knikkers zullen zijn: voor ons staan de belangen van de sociale huurders voorop.”

N-VA-Fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt vult aan: “Dit stadsbestuur is goed in het proberen afschuiven van de schuld op anderen. In dit geval schiet men graag op de Vlaamse overheid. Maar het huidige financieringssysteem voor sociale woningen is onder Gents sp.a-minister van wonen Freya Van Den Bossche ingevoerd. Er zijn ook nog nooit zoveel middelen in sociale woningbouw geïnvesteerd als onder minister Homans. De waarheid heeft haar rechten. Het stadsbestuur zou beter de hand in eigen boezem steken.”

“Geen enkele stedelijke sociale woonmaatschappij doet het financieel zo slecht als WoninGent. Dan moet je de eigen fouten durven erkennen,” meent Van Bossuyt. “Met N-VA pleiten we al jaren voor het invoeren van ‘lokale binding’ [voorrang voor inwoners van Gent] als toekenningscriterium en voor een beter evenwicht tussen huurders die leven van een uitkering en huurders die werken. Op die manier kan je op termijn zowel de financiële basis als de sociale leefbaarheid van je woonmaatschappij al een stuk verbeteren.”

Gert Robert besluit: “Ik roep het stadsbestuur op om er onmiddellijk voor te zorgen dat niemand nog langer in ongeschikt verklaarde woningen moet leven. Ik roep het stadsbestuur ook op om in de eerste plaats werk te maken van de broodnodige renovatie van een groot deel van het woningbestand van WoninGent, alvorens de financiële put nog dieper te maken door tegelijk alsmaar nieuwe projecten op te starten.”