N-VA wil dag/nacht-regime voor de knippen - Smart mobility gebruiken voor een betere Gentse mobiliteit

Op 23 januari 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Anneleen Van Bossuyt

Op de gemeenteraad van janari stonden de knippen van het Gentse circulatieplan opnieuw op de agenda. “N-VA is zoals bekend geen voorstander van de huidige knippen-regeling. Tegelijk beseffen we dat we vanuit de oppositie geen plotse ommekeer in het knippen-beleid kunnen bekomen”, stelt fractieleider Anneleen Van Bossuyt. “We nemen wel een eerste stap met een constructief, haalbaar en verzoenend voorstel om de mobiliteit in het stadscentrum te verbeteren: het invoeren van een dag/nacht-regime voor de knippen, of toch tenminste het onderzoeken van die mogelijkheid.”

“Via smart mobility-technologie is het perfect mogelijk om de knippen vanaf de late avond- tot de vroege ochtenduren open te stellen, en om dit ook duidelijk te communiceren naar en visualiseren voor alle weggebruikers. Dat blijkt uit onze contacten met mobiliteitsexperten,” zegt Van Bossuyt. “De huidige knippen-regeling is erg strak. De knippen gelden op elk moment van de dag of week. Zowel op drukke momenten zoals de spitsmomenten, als tijdens dagdelen wanneer er heel weinig verkeer is.”

“Een dag/nacht-regime biedt heel wat voordelen”, beargumenteert Anneleen Van Bossuyt. “Ten eerste een betere luchtkwaliteit doordat mensen tijdens het nachtregime minder kilometers moeten afleggen. Ten tweede een verbeterde bereikbaarheid wanneer andere vervoerswijzen zoals het openbaar vervoer slechts beperkt of helemaal niet beschikbaar zijn. En ten derde zou een flexibele regeling bijdragen tot het creëren van een groter draagvlak bij de Gentenaars. Een negatieve impact op bijvoorbeeld de verkeersveiligheid lijkt niet meteen te verwachten, maar dient onderzocht.”

Van Bossuyt besluit: “Sinds begin 2018 investeert het stadsbestuur in smart mobility-toepassingen via het met Europese middelen gesubsidieerde TMaaS-project (Traffic Management as a Service). Jammer dat men hier pas voor koos lang nadat het circulatieplan werd ingevoerd, maar beter laat dan nooit. In elk geval: ons voorstel sluit hier perfect bij aan. Slimme mobiliteit biedt belangrijke kansen om de actuele mobiliteitsproblemen op te lossen.”