U bent hier
Wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde
Over het nieuwe wijkcirculatieplan van het stadsbestuur voor Zwijnaarde, met daarin o.m. verschillende knips (herdoopt tot ‘verkeersfilters’), wordt – net zoals in andere deelgemeenten en wijken - al een hele tijd een hevige strijd gevoerd.
N-VA-voorzitter Bob Cammaert: “In het Rijvisschepark alleen al kon men 120 handtekeningen inzamelen en in de Maaltemeers zijn er op 19 februari 2022 een 100tal bewoners de straat opgekomen om hun protest te uiten. Uit rechtstreekse gesprekken met andere Zwijnaardsen merk ik heel veel frustratie over de verregaande ingrepen die er op 4 december komen.”
“Met N-VA Gent houden wij al jaren onze vinger aan de pols, ook in Zwijnaarde. De verkeersveiligheid in de buurt moet beter, daarover bestaat geen discussie. Veel van de problemen komen evenwel voort uit het feit dat de bedrijventerreinen in het noorden van Zwijnaarde niet aangetakt zijn op de R4 en dat het Technologiepark via de Tramstraat bereikbaar was. De problemen doen zich dus vooral voor tijdens de spitsuren. Het huidige plan is daarvoor te verregaand. Daarenboven, zal buiten de spitsuren de doorstroming op de Heerweg-Zuid nog moeilijker worden dan nu al het geval is. Vandaar dat wij in februari 2022 een tegenvoorstel aan maatregelen gelanceerd hebben (https://gent.n-va.be/nieuws/wijkcirculatieplan-zwijnaarde-botst-op-prote...).”
N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Schepen Watteeuw had – ten gevolge het stilleggen van de invoering van het wijkmobiliteitsplan door de procedure rond Gentbruggebrug – beloofd om met de tegenstanders van het plan in Zwijnaarde in gesprek te gaan. Op de commissie MEO heb ik hem daarover ondervraagd. Groot was mijn verbazing toen mij werd meegedeeld dat zulke gesprekken niet hebben plaatsgevonden. Iets waarover de Zwijnaardsen zich bij ons al enorm beklaagd hebben. . Al jaren heeft Groen Gent de mond vol van inspraak en participatie. Wel: geen woorden, maar daden!”
N-VA-voorzitter Bob Cammaert besluit: “Tijdens de komende gemeenteraad zullen we met N-VA Gent er dan ook op aandringen dat het wijkmobiliteitsplan niet ingevoerd wordt op 4 december 2023. Het absolute minimum is dat keizer Watteeuw zijn beloftes nakomt en voor de invoering in gesprek gaat met de vele Zwijnaardse tegenstanders. Tevens roep ik hem op om ons tegenvoorstel van februari 2022 in overweging te nemen. Wie echt inspraak vooropstaat, durft aan de Zwijnaardsen voor te leggen welk model zij verkiezen: dat van Watteeuw of dat van ons. Ongetwijfeld komen er uit dat debat oplossingen die wél gedragen worden door de Zwijnaardsen.”