Opknapbeurt voor gedenkplaat slachtoffers van Keizer Karel

Op 10 oktober 2017

Aan de Donkere Poort in het Prinsenhof bevindt zich een bescheiden monument met de namen van de slachtoffers van Keizer Karel die regeerde van 1506 tot 1558. Jammer genoeg is dit gedenkteken geregeld het mikpunt van vandalen.  Onlangs werd zelfs de beschermende plaat van plexiglas er afgerukt.

“Als Gentenaar doe het mij pijn om te zien hoe deze herinnering aan de Stroppendragers er vuil en verwaarloosd bij ligt”, zegt Ömer Faruk Demircioglu, “daarom vroeg ik het stadsbestuur om dit monument snel te herstellen en er eventueel een beschermlaag op aan te brengen.”
De schepen antwoordde dat de Donkere Poort een beschermd monument is, maar dat niet duidelijk is wie de eigenaar is van het gedenkteken. Dat moet nu eerst onderzocht worden, vooraleer de herstelling kan gebeuren. Vervolgens kan een meer duurzame oplossing uitgewerkt worden, zodat het in de toekomst niet zo makkelijk meer kan beschadigd worden.