U bent hier
Nieuwe mega-zones voor ‘plaatselijk verkeer’ in Sint-Amandsberg en Gentbrugge. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Zoveelste pestmaatregel die mensen bruskeert”
Deze week raakte bekend dat het huidige stadsbestuur (OpenVLD, Groen, Vooruit en CD&V) vóór de verkiezingen nog snel drie omvangrijke zones voor plaatselijk verkeer inricht in Sint-Amandsberg en Gentbrugge. N-VA-fractieleider en -lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt: “Dit is een zoveelste pestmaatregel. Mijn mailbox zit vol met boze berichten. Dit stadsbestuur kan het niet laten om mensen nodeloos te bruskeren. Het gebruik van de openbare weg op deze manier drastisch beperken, is voor ons onaanvaardbaar. Wie een ander mobiliteitsbeleid wil, heeft op 13 oktober maar één optie: een stem voor de N-VA.”
Gemeenteraadslid en Gentbruggenaar Gert Robert: “Na alle commotie over het recent ingevoerde wijkmobiliteitsplan komt dit er nog eens bovenop. De pijnpunten in dat plan – de files, het verschuiven van problemen, de Gentbruggebrug-knip, de vrachtwagensluis in de Burvenichstraat, enz. – blijven de gemoederen nochtans beroeren. Maar dat is blijkbaar geen reden voor OpenVLD-burgemeester Mathias De Clercq & co om niet nog een stap verder te gaan. De reacties die ik opvang zijn er dan ook naar: veel mensen zijn kwaad.”
Van Bossuyt: “De omschrijving van ‘plaatselijk verkeer’ in de wegcode is restrictief: naast dienst- en prioritaire voertuigen mogen alleen bewoners en hun bezoekers er rijden. Dat betekent dat wijkbewoners plots niet meer welkom zijn in een naburige straat. Of dat bewoners van aanpalende wijken plots persona non grata zijn in een groot deel van hun eigen deelgemeente. Dat is toch te gek voor woorden. De nieuwe maatregelen zijn de perfecte illustratie van de verregaande regelneverij die dit stadsbestuur overal opdringt. Dat ‘liberaal’ van het Latijnse woord voor ‘vrijheid’ komt, zou niemand in Gent nog durven vermoeden.”
Robert: “Het stadsbestuur probeert ondertussen te sussen door een eigen definitie van ‘plaatselijk verkeer’ de wereld in te sturen. Maar dat maakt het alleen maar verwarrender voor bewoners en bestuurders. Op die manier wordt rechtsonzekerheid gecreëerd. Voor handelaars en andere ondernemers dreigt het resultaat te zijn dat mensen niet meer durven afkomen. En ze ondergaan nu al de negatieve gevolgen van het wijkmobiliteitsplan.”
Van Bossuyt: “Het hele wijkmobiliteitsplan moet op de schop. De probleempunten zijn te talrijk. Bricoleren – zoals nu weer met dat ‘plaatselijk verkeer’ – schept alleen maar nieuwe problemen. Wie een ander mobiliteitsbeleid wil in Gent heeft op 13 oktober maar één optie: een stem voor de N-VA. Elke andere keuze – voor één van de huidige meerderheidspartijen of voor de extremen – leidt rechtstreeks of onrechtstreeks tot meer van hetzelfde. Met N-VA Gent staan we voor een evenwichtig en niet-polariserend mobiliteitsbeleid, waarbij Gentenaars zelf kunnen blijven kiezen hoe ze zich verplaatsen.”