Groene dominantie

Op 31 januari 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën
Groen wormgat

Voor wie er nog aan twijfelde: binnen het stadsbestuur heeft Groen het laken nu helemaal naar zich toegetrokken. Door een wissel levert de partij nu de helft (!) van de schepenen in het college. Dat is 5 van de 10.

Die numerieke dominantie vertaalt zich meer dan ooit in het gevoerde beleid. Mobiliteitsschepen Watteeuw blijft aan de lopende band parkeerplaatsen schrappen, ook in buurten waar de parkeerdruk al zeer hoog is. Buurtbewoners zitten  met de handen in het haar.

OpenVLD ondergaat lijdzaam de wet van de sterkste. Schepen van economie Bracke’s eigen diensten pleiten nu expliciet voor een slimnaargent-systeem naar het voorbeeld van Antwerpen. Maar Watteeuw zegt njet. En dus is en blijft het njet.

Dat de nieuwe schepen van Groen zich ook als schepen blijft tooien met een uitgesproken religieus kledingstuk dat bovendien een ronduit vrouwonvriendelijk symbool is, komt er nog eens bovenop. Politici mogen dan per definitie niet neutraal zijn, dit smaakt wrang en is wat ons betreft niet wenselijk of gepast.

Deze maand bleek ook dat in de kerngroep voor de Gentse kandidatuur voor Europese cultuurhoofdstad in 2030 plaats is voor een Groene verkiezingskandidaat die op sociale media een aantal bedenkelijke maatschappelijke uitspraken deed. Hieronder kritisch ondervraagd door collega Karlijn Deene sloeg schepen van cultuur Souguir (OpenVLD) een pover figuur.

Goed nieuws voor onze stad is dat de plannen voor het Wonderwoud in Oostakker – één van de vier grote groenpolen – onverminderd en zonder vertraging doorgaan. Met dank aan de persoonlijke tussenkomst van onze minister Zuhal Demir. Van Vlaams minister van onroerend erfgoed Diependaele (N-VA) kwamen er restauratiesubsidies voor de Sint-Niklaaskerk en de Langerbrugge-centrale.

Namens de Gentse gemeenteraadsfractie wens ik iedereen tenslotte een gelukkig nieuwjaar (ientse mee suiker!). Een jaar dat hopelijk met een stuk minder zorgen moge verlopen.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt