U bent hier
Cijfers tijdelijke toelatingen voor Gentse LEZ. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Nu al stijging aantal weigeringen. Tijd om LEZ af te schaffen vóór verstrenging normen in 2026”
N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Uit cijfers over de Gentse lage emissiezone (LEZ) die ik recent opvroeg blijkt dat het aantal aanvragen voor een betalende tijdelijke toelating voor ‘diesel euronorm 4’-voertuigen daalt (13.187 in 2020, 9.900 in 2021, 8.489 in 2022). Maar tegelijk stel ik vast dat het aantal geweigerde aanvragen stijgt: van 138 (1%) in 2020, naar 285 (2,9%) in 2021, tot 359 (4,2%) in 2022. Dit toont aan dat heel wat mensen de LEZ nu al niet meer in kunnen, terwijl ze wel nog zouden willen. De verstrenging van de LEZ-normen vanaf 2026 zal dit aantal alleen maar doen toenemen. Daarom is het voor N-VA Gent zonneklaar: we willen de LEZ weg.”
Van Bossuyt: “Ik had specifiek cijfers opgevraagd over het aantal toelatingsaanvragen van Gentenaars, zo mogelijk per wijk of deelgemeente. Maar die info kan schepen Heyse (Groen) me niet geven, wat ik betreur. Ik veronderstel wel dat de meeste aanvragen van Gentenaars komen, die ofwel binnen de LEZ wonen of er voor werk of andere zaken heel regelmatig moeten zijn, want anders koop je geen toelating natuurlijk. Aan het standaardtarief kost die momenteel 345 euro voor één jaar, geen som die je uitgeeft als het niet echt nodig is.”
Van Bossuyt: “Verder stel ik wat de dag-passen betreft vast dat dit op jaarbasis toch om een serieus aantal gaat. Zo’n 7000 per jaar of ongeveer 20 per dag. Zo’n dag-pas kan je voor om het even welk voertuig kopen voor 35 euro (max. 8 keer per jaar), maar ik durf te vermoeden dat hier o.a. heel wat aannemers tussen zitten die geen jaartoelating kunnen krijgen. Met N-VA Gent pleiten we er al langer voor om de toegankelijkheid van de binnenstad voor aannemers te verbeteren, ook op vlak van parkeren, want centrumbewoners hebben het alsmaar moeilijker om vaklui te vinden.”
Van Bossuyt besluit: “We zeggen al langer dat een LEZ in Gent weinig zin heeft wegens dubbelop met het voordien ingevoerde circulatieplan voor het stadscentrum. Deze nieuwe cijfers vormen een extra argument om voor de afschaffing van de Gentse LEZ te blijven pleiten. Sowieso zal dit ook één van onze speerpunten zijn in ons verkiezingsprogramma voor oktober 2024. Het leven is al duur genoeg, we moeten mensen niet nog eens extra op kosten jagen (nieuwe auto, tijdelijke toelating) voor een LEZ die hier slechts beperkt impact heeft op de luchtkwaliteit.”