U bent hier
Aantal speedpedelecs in Gent meer dan verviervoudigd. Bob Cammaert: “Nood aan plan van aanpak om verkeersveiligheid te verbeteren”

Het toenemend gebruik van speedpedelecs in onze stad is goed nieuws voor de duurzame mobiliteit, maar vormt tegelijk een uitdaging voor de verkeersveiligheid. N-VA-gemeenteraadslid Bob Cammaert: “Dat meer en meer mensen de fiets of de speedpedelec gebruiken, valt toe te juichen. Maar die switch creëert ook nieuwe problemen waarvoor er oplossingen moeten komen. Daarom doe ik in de gemeenteraad het voorstel om een plan van aanpak over speedpedelecs uit te werken. Want ook als stad kunnen we al een aantal concrete maatregelen nemen.”
Speedpedelecs zijn in opmars in Vlaanderen én in Gent. In 2020 waren er in onze stad 1.608 speedpedelecs ingeschreven, in 2024 al 7.263. Dat is meer dan een verviervoudiging in vijf jaar tijd, en goed voor bijna 27 speedpedelecs per 1.000 inwoners – meer dan het dubbele van het Vlaamse gemiddelde (12,57). Vlaanderen als geheel nadert intussen de kaap van 100.000 ingeschreven speedpedelecs.
Cammaert: “Die sterke groei brengt veiligheidsuitdagingen met zich mee. Het aantal letselongevallen met speedpedelecs verdubbelde in Vlaanderen tussen 2020 en 2022 (van 318 naar 676), en in de eerste negen maanden van 2023 werden al 478 ongevallen geregistreerd. Ook in Gent komen er steeds vaker meldingen van conflicten met andere fietsers, voetgangers, automobilisten en trams. De combinatie van snelheidsverschillen, drukke fietspaden en onduidelijkheid over de plaats op de weg leidt tot spanningen en verhoogt het risico op zware ongevallen.”
Cammaert: “Andere fietssteden tonen dat we lokaal maatregelen kunnen nemen die de veiligheid verhogen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over duidelijke signalisatie via het aanbrengen van onderborden die aangeven waar speedpedelecs wel en niet thuishoren, zoals men in Antwerpen doet in combinatie met gerichte communicatie. Of ook: aparte opstelstroken aan drukke kruispunten om snelheden te scheiden en conflicten te beperken, zoals in Utrecht.”
Cammaert: “We moeten ook blijven investeren in brede conflictarme fietssnelwegen, met specifieke ruimte voor snelle fietsen. In bijvoorbeeld Kopenhagen staat men daar al een stuk verder in. Daarnaast moeten we meer inzetten op handhaving en sensibilisering. Er moeten controles en infocampagnes komen die speedpedelec-rijders attent maken op de geldende snelheidslimieten en op waar ze mogen rijden. Want de verkeersregels gelden uiteraard voor iedereen.”
Cammaert besluit: “In onze stad ligt er nu een kans om die binnen- en buitenlandse voorbeelden te vertalen naar een Gents plan op maat van onze eigen situatie. Door lokaal in te zetten op zowel duidelijke signalisatie en communicatie, als op infrastructuur en handhaving kan de veiligheid voor álle weggebruikers verhoogd worden, zonder het gebruik van speedpedelecs – die absoluut bijdragen tot de broodnodige modal shift – te ontmoedigen.”