Isabelle De Clercq - Werk in de Gemeenteraad

December 2017

Bedankt Isabelle!

Met spijt nemen we afscheid van Isabelle De Clercq als gemeenteraadslid.
Isabelle kiest ervoor de actieve politiek vaarwel te zeggen om tijd vrij te maken voor haar advocatenpraktijk en gezinsleven.

Isabelle was één van de sterkhouders van onze fractie. Een kwart eeuw (!) lang heeft ze de belangen van de Gentse burgers, en van Drongen in het bijzonder, met verve in de gemeenteraad verdedigd.
Collega’s van zowel oppositie als meerderheid waarderen haar dossierkennis en strijdlust.
Schepenen vreesden haar scherpe tussenkomsten, bv. over het falende sociaal woonbeleid en over het nieuwe mobiliteitsplan.

We willen Isabelle van ganser harte bedanken voor haar jarenlange inzet!
Dank je wel voor alles, het ga je goed!

November 2017

Overlast snelwegparking Drongen verschuift naar omliggende woonwijken

De snelwegparking aan de E40 in Drongen gaat ‘s nachts dicht voor vrachtwagens. Een veiligheidsmaatregel, genomen na een hele reeks incidenten. Het gevolg is dat de omliggende woonwijken in Drongen nu geconfronteerd worden met overlast veroorzaakt door chauffeurs die elders een overnachtingsplek zoeken.

Grote vrachtwagens rijden door kalme woonstraten, staan knal voor de huizen geparkeerd, laten ’s ochtends hun motor warm draaien, enz. Geen wonder dat bewoners klagen over het verstoren van de rust en vragen om een parkeerverbod voor vrachtwagens in te stellen.

Isabelle De Clercq wees op het probleem: “De snelwegparking werd gesloten op vraag van de burgemeester. Nu blijkt dat hierdoor de leefbaarheid en verkeersveiligheid in woonstraten erop achteruit gaan, moet hij zijn verantwoordelijkheid nemen en zo snel mogelijk gepaste maatregelen treffen.”

Oktober 2017

Stad Gent schrapt de bouw van het outletcenter

Recent kondigde het stadsbestuur aan dat de plannen voor een Outletcenter aan The Loop op Flanders Expo definitief worden opgeborgen. Het project is al lang omstreden, maar de plotse beslissing is toch bizar.

Het stadsbestuur spaart immers al 14 jaar kosten noch moeite om dit project te realiseren: men bracht gronden in, men maakte een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) dat een winkelcentrum mogelijk maakte, men bezorgde alle vergunningen, en als klap op de vuurpijl: men startte met de bouw van een dure en gigantische parkeerbak voor 3000 wagens. Kritiek, o.a. dreigend verkeersinfact voor de buurt, dodelijke concurrentie voor de binnenstad, werd al die jaren weggewuifd.

Isabelle De Clercq: ‘Met N-VA hebben we altijd grote twijfels gehad bij het Outletcenterproject. Maar de manier waarop het stadsbestuur hier te werk is gegaan, gaat in tegen alle beginselen van rechtszekerheid en goed bestuur. Eerst 14 jaar veel geld en energie in iets steken om er dan de stekker uit te trekken, dat is niet iets om fier op te zijn.

Sowieso volgt er een financieel staartje: de eerste eis om schadevergoeding is al ingediend. En wat de toekomst brengt weet niemand: het is terug naar de tekentafel en van nul herbeginnen.
Met N-VA Gent willen we een invulling die de werkgelegenheid ten goede komt, maar zonder de leefbaarheid van de buurt aan te tasten.

September 2017

Onkruidbeheer in Gent wordt beter georganiseerd onder druk van N-VA

Gemeenteraadslid Isabelle De Clercq kaart al geruime tijd het gebrekkig onkruidbeheer en groenonderhoud in onze stad aan. Dat wordt haar door de meerderheid niet in dank afgenomen. In de gemeenteraad van juni werd haar bezorgdheid nog weggelachen, want volgens Groen bestaat onkruid helemaal niet.

Maar nu komt de bevoegde schepen Coddens (sp.a) dan toch met enkele maatregelen die het onderhoud van het openbaar domein meer efficiënt moeten organiseren. De aanhoudende druk en het stevige oppositiewerk van N-VA boeken resultaat: de aanhouder wint. Opschietend onkruid op voetpaden, fietspaden, speelplekken en wegbermen: het is voor veel Gentenaars een bron van ergernis. Verwaarloosd openbaar domein oogt niet alleen slordig, maar is ook hinderlijk en op sommige plaatsen ronduit gevaarlijk. Op de begraafplaatsen wordt woekerend onkruid als een gebrek aan respect ervaren. Dieptepunt was de schrijnende situatie op de Westerbegraafplaats: het onkruid stond kniehoog op de pas geopende gedenkplek voor ‘sterrenkindjes’.

“Als ik zo vaak vraag om iets aan het onkruid te doen, is het omdat mensen mij er zo dikwijls over aanspreken,” zegt Isabelle De Clercq, “Vanzelfsprekend ben ik blij dat de schepen nu probeert zijn diensten beter te organiseren. Maar ik zal pas tevreden zijn wanneer toestanden zoals we ze deze zomer meegemaakt hebben niet meer voorkomen.”

Juni 2017

Sociale woontoren nog steeds brandonveilig

Ruim één jaar na de aanklacht van gemeenteraadslid Isabelle De Clercq is de brandveiligheid van Residentie Milenka nog steeds niet verbeterd. Dat blijkt uit contacten met bewoners van de sociale woontoren van de stedelijke huisvestingsmaatschappij WoninGent, gelegen in de Kikvorsstraat in Nieuw Gent.

De lijst gebreken is schokkend: defecte branddetectiecentrale, geen rookdetectoren in de bewoonde delen, geen brandwerende deuren aan de appartementen, permanent open staande compartimenteringsdeuren, niet goed sluitende brandwerende deuren, bloot liggende elektrische leidingen, ontbrekende blusapparaten, en geen situatieplannen of richtlijnen bij brand.

"Ik heb het stadsbestuur tijdens de gemeenteraad van mei vorig jaar geconfronteerd met deze ernstige gebreken," zegt Isabelle, "Dat er ondertussen nauwelijks iets is gebeurd, vind ik onvoorstelbaar. Men neemt hier onverantwoorde risico's. De recente tragedie in de Londense Grenfell Tower toont aan dat inzetten op brandveiligheid van cruciaal belang is. Ik roep het stadsbestuur op om onmiddellijk maatregelen te nemen, in het belang van de sociale huurders en vóór er ongelukken gebeuren."

Mei 2017

Onthaalgebouw politie Ekkergem is ondermaats

Het politiegebouw in Ekkergem is qua onthaal allesbehalve in orde. Bezoekers moeten er eerst wachten in een ruimte die eigenlijk meer een buitenruimte is dan een binnenruimte. De zetels zijn er versleten en kapot. Alles geeft een verwaarloosde indruk.

Aan het onthaal zelf kan iedereen zo maar horen wat men te vertellen heeft. Van privacy is geen sprake. En ook hier oogt alles slordig, versleten en kapot.
“Doe hier iets aan, dit kan toch zo niet blijven”, vroeg Isabelle De Clercq, "Het duurt nog jaren voordat het nieuwe commissariaat er zal zijn!”

Het antwoord van burgemeester Termont (sp.a) stelde teleur. Op de aankondiging van een paar nieuwe stoelen en wat schilderwerk na, bleef het bij een wollige permanente bezorgdheid om de werking en de infrastructuur van de onthaalruimte te evalueren en te verbeteren.

April 2017

Witte stadsvlucht uit Gent daalt minder snel dan in andere steden

Een studie van de Vlaamse overheid gebaseerd op de meest recente statistieken komt tot de vaststelling dat de stadsvlucht in Vlaanderen nog niet van de baan is maar dat het wel de goede kant uitgaat. De analyse van 7 Vlaamse steden – Antwerpen, Gent, Leuven, Mechelen, Kortrijk, Oostende en Hasselt – wijst uit dat bijna 20 tot 30 procent minder jonge gezinnen (tussen 28 en 39 jaar met kinderen) de stad verlieten in 2015 vergeleken met 2014.

Wat opvalt is dat Gent in deze het zwakke broertje is: in onze stad is de daling slechts heel licht. Schepen Taeldeman (sp.a) bevestigde dit ook toen Isabelle De Clercq hem interpelleerde over deze zwakke cijfers: de stadsvlucht blijft in Gent quasi stabiel en daalt niet structureel.

Voor Isabelle is de verklaring duidelijk: veel gezinnen met kinderen hebben geen boodschap aan het parkeer- en mobiliteitsbeleid van de stad. Ook de capaciteit van bijvoorbeeld kinderopvang of scholen blijft in te veel wijken ondermaats.

Maart 2017

Vernieuwing schuilhuisjes: knoeiboel van begin tot einde

Het vervangen van de schuilhuisjes bij de Gentse bus- en tramhaltes is uitgedraaid op een gigantische knoeiboel. Nochtans was van bij de aanvang duidelijk dat schepen Watteeuw (Groen) in dit miljoenendossier – met grote internationale reclamefirma's als betrokken partijen – zeer nauwgezet te werk zou moeten gaan om juridische en andere problemen te vermijden. Maar al bij het uitschrijven van het bestek voor deze overheidsopdracht ging het mis: om onduidelijke redenen moest dit telkens opnieuw aangepast worden.

In dit bestek waren onder andere torenhoge boetes opgenomen die het reclamebedrijf dat de opdracht binnen haalde, zou moeten betalen wanneer er vertraging was bij de uitvoering. Dit om de hinder voor de Gentenaars zo beperkt mogelijk te houden. Maar de vervanging van de oude huisjes liep toch volledig in het honderd: de werken liepen maanden vertraging op en het regende klachten over opgebroken voetpaden en half afgewerkte schuilhuisjes.
Een ruwe schatting leert dat de vertragingsboetes voor de firma volgens de bepalingen van het bestek (1000 euro/dag per schuilhuisje) opliepen tot meer dan 40 miljoen euro. Maar toch blijkt de stad nu maar een fractie van dit bedrag te vragen, namelijk iets meer dan 2 miljoen euro.

Gemeenteraadslid Isabelle De Clercq: “Schepen Watteeuw (Groen) komt nu doodleuk vertellen dat de boetes per dag bewust hoog waren, maar dat de stad tegelijk niet boven een globaal maximumbedrag kon gaan. Is men dan vergeten dat maximumbedrag ook op te trekken? Waarom heeft men daar dan niet eerder aan gedacht? Geen wonder dat de firma een jaar lang geprutst heeft, zij hadden natuurlijk al lang begrepen dat ze daar ongestraft mee weg gingen komen.”

Januari-Februari 2017

Sociale woningen: voorrang voor wie in Gent woont?

In Vlaanderen zijn er al heel wat gemeenten die de eigen inwoners voorrang geven bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Kandidaten die al een aantal jaren in de gemeente wonen en die voldoen aan de gewone regels (inkomen, gezinssamenstelling, ...) krijgen dan sneller een sociale woning toegekend.
Maar bij de stedelijke sociale woonmaatschappij WoninGent is dat niet zo.

Isabelle De Clercq legde daarom een voorstel van raadsbesluit voor om deze ‘lokale binding’ als voorrangsregel in te schrijven in het toewijzingsreglement voor alle sociale woningen in Gent. Maar de schepen was niet happig om dit toch billijke voorrangscriterium op te nemen.

Wel wilde hij een consultatieronde houden bij alle betrokken partijen. Isabelle is alvast benieuwd naar hun argumenten pro of contra.

December 2016

Drongen Baarle bezorgd om verkeersonveiligheid in schoolomgeving

De school in de Kloosterstraat in Drongen Baarle ligt vlakbij de drukke gewestweg GentDeinze. In de omgeving van de school is verkeersveiligheid al langer een probleem. Isabelle De Clercq vroeg wat de Stad Gent onderneemt om er de veiligheid te verbeteren.

De schepen antwoordde dat een reeks voorstellen bekeken wordt, van snelheidsremmers in de schoolomgeving tot het omleiden van zwaar vervoer. Op lange termijn zal de heraanleg van de opritten naar de E40 het doorgaand verkeer in Baarle fel verminderen.

“De herinrichting van het oprittencomplex is nog maar in de studiefase”, zegt Isabelle, “Het zal nog héél wat jaren duren voordat dat gerealiseerd is. Daarop kunnen de kinderen van de school niet wachten. Ik roep de stad dan ook op om zo snel mogelijk maatregelen te nemen die men zelf in de hand heeft.”

Oktober-November 2016

Huurachterstanden bij WoninGent blijven oplopen

Uit het antwoord op een recente vraag in het Vlaams parlement blijkt dat het gemiddelde percentage qua huurachterstand bij sociale huisvestingsmaatschappijen in 2015 2,34% bedraagt. Dat is een minieme daling met 0,06% ten opzichte van 2014 (2,40%).

Maar de cijfers voor de stedelijke sociale huisvestingsmaatschappij WoninGent ogen stukken minder positief: de maatschappij is met 8,87% in 2015 helaas koploper. Ook de globaal dalende trend is bij WoninGent niet vast te stellen: ten opzichte van 2014 (7,56%) is er een stijging met 1,31%.
In het beleidsplan WoninGent 2014- 2019 is de bestrijding van de huurachterstand nochtans één van de prioritaire doelstellingen. Maar de ambitieuze 1% die men vooropstelde, blijft dus veraf.

Isabelle De Clercq confronteerde schepen Balthazar (sp.a) met de negatieve trend, maar die kon enkel toegeven dat men de zaak maar niet onder controle krijgt.

September 2016

Klantonvriendelijkheid dienst burgerzaken

Klantvriendelijkheid is niet langer een prioriteit voor de dienst burgerzaken. Gentenaars zullen voortaan niet meer op zaterdag naar het administratief centrum aan de Zuid kunnen gaan zonder afspraak. Reden? Zo wordt het wat minder druk voor het personeel. Dat de dienstverlening voor de burger er daarmee op achteruit gaat is voor de schepen geen punt.

Voor Isabelle De Clercq is dit ongehoord. Ze pleitte er in de gemeenteraad voor dat naast het afspraaksysteem op zaterdag ook snelloketten blijven bestaan voor mensen die zonder afspraak wensen langs te komen. Dat is ten andere wat ook de Gentse ombudsvrouw in haar rapport over de werking van de stadsdiensten aanbeveelt

Isabelle: "De goede werking van de dienst burgerzaken verzekeren is een kerntaak van de stad. Maar de nieuwe openingsuren zijn een stap achteruit. Ik stel bovendien vast dat de schepen ook andere problemen niet onder controle krijgt: adreswijzigingen en schrappingen uit de bevolkingsregisters blijven in onze stad onaanvaardbaar lang aanslepen."

Juni 2016

Mensensmokkel op parking E40 aan basis van inbrakengolf in Drongen

Ongenode gasten in bootjes op de Leie die er komen slapen en eten wat er te vinden is. Een veelvoud aan diefstallen uit auto’s, werfwagens, woningen. En waar elders in de stad het aantal woninginbraken globaal genomen wat daalt, blijven de cijfers in Drongen op een hoog peil. Isabelle De Clercq kaartte het probleem aan in de commissie algemene zaken.

Volgens de politie is de parking van Drongen al jaren een belangrijke uitvalsbasis voor mensensmokkelaars, net zoals andere parkings langs de autosnelweg. Men erkent dat er een duidelijk verband is tussen de aanwezigheid van transitvluchtelingen op en rond de parking en het hoge aantal inbraken in voertuigen en bootjes. Maar bizar genoeg ziet de politie geen noodzakelijk verband met het blijvend hoge aantal woninginbraken in Drongen.

Hoe dan ook ondervinden de Drongenaars de uitwassen van de actuele vluchtelingencrisis nu wel heel rechtstreeks. Isabelle drong dan ook aan op een forsere aanpak van deze criminaliteit door de Gentse politie en haar partners.

April-Mei 2016

Mensonwaardige toestanden bij stedelijke sociale woonmaatschappij

Op vraag van een bewoner bracht Isabelle De Clercq afgelopen maand een bezoek aan één van de flatgebouwen van de stedelijke sociale huisvestingsmaatschappij WoninGent in Nieuw Gent. Ze trof er ronduit verschrikkelijke toestanden aan.

"Overal schimmel en vocht aan de muren, elektrische leidingen die bloot liggen, niets van noodverlichting, geen branddetectoren, ingeslagen deuren, ingezakte plafonds, abominabele toiletten en badkamers, letterlijkstront en bloed in de traphallen", somt Isabelle op, "De mensen moeten er leven in werkelijk mensonwaardige omstandigheden. Dit is een echte schande."

Isabelle confronteerde de voorzitter van WoninGent Tom Balthazar, kandidaatburgemeester van sp.a, in de gemeenteraad met foto's van wat ze gezien had. Ze vroeg onmiddellijk maatregelen te nemen om op korte termijn aan de ergste wantoestanden te verhelpen.

De voorzitter kon echter nauwelijks iets toezeggen en verwees naar een studie (!) over de toekomst van het gebouw op lange termijn. Daarmee blijven de sociale huurders voorlopig in de kou staan.

Maart 2016

Nieuwe parkeertarieven: kassa kassa !

Binnenkort is in Gent een nieuw tariefbeleid voor straatparkeren van kracht. Drie krachtlijnen: alle tarieven gaan fiks omhoog (en Gent was al de duurste stad), de tariefzones worden uitgebreid (met nu ook betalend parkeren in al dan niet grote delen van de deelgemeentes), en de dienstverlening gaat er op achteruit: minder parkeerautomaten (en dus verder stappen), minder cash-betalingsmogelijkheden, en geen sms-parkeren (nochtans erg gebruiksvriendelijk).

Gemeenteraadslid Isabelle De Clercq: "Voor de middenstand is dit na het eerdere mobiliteitsplan opnieuw een serieuze slag. Bezoekers worden alweer ontmoedigd om naar Gent te komen. En ook voor de bewoners is er weinig reden tot juichen: de 2de bewonerskaart is al meer dan verdubbeld in prijs (tot 250 euro), en er zijn deze legislatuur al 100'en parkeerplaatsen verdwenen bij de heraanleg van straten en pleinen. Dit stadsbestuur schijnt maar niet te beseffen dat de auto voor veel mensen geen keuze maar een noodzaak is."

Februari 2016

Gent slaagt er niet in adreswijzigingen sneller af te handelen

De traagheid waarmee de dienst bevolking aanvragen voor adreswijzigingen afhandelt, is in onze stad een oud zeer. Isabelle De Clercq vroeg aan de schepen van bevolking of er inmiddels vooruitgang gemaakt wordt. De schepen gaf eerlijk toe dat de problemen nog niet zijn opgelost: de gemiddelde duur voor een adreswijziging blijft 5 à 6 weken (in sommige gevallen duurt het dus veel langer; er zijn gevallen bekend waar het langer duurt dan een vol jaar). Dat is dus beslist niet korter dan vroeger.

De pijnpunten zijn bekend: er is nood aan een snelle en duidelijke communicatie tussen Burgerzaken en de Politie, er is nood aan een goed opvolgingssysteem en een automatische administratieve verwerking. Maar deze problemen oplossen lukt kennelijk niet. Antwerpen heeft sinds kort een ver doorgedreven digitale toepassing die goed werkt, maar die kan blijkbaar niet zomaar in Gent gekopieerd worden.

“Dit moet toch echt dringend opgelost worden”, reageerde Isabelle De Clercq, “Wij horen al zoveel jaren het ene excuus na het andere en dat in een stad die pretendeert een 'smart city' te zijn. Zo kan het echt niet verder: dit behoort echt tot de basisdienstverlening aan de burger."

Januari 2016

Wie een sociale woning nodig heeft moet veel geduld hebben

Alleen al bij sociale huisvestingsmaatschappij WoninGent staan er 6000 gezinnen op de wachtlijst voor een sociale woning.

Dat blijkt uit de cijfers die gemeenteraadslid Isabelle De Clercq opvroeg. Het overgrote deel van de wachtenden zijn mensen die nog geen sociale woning hebben. De gemiddelde wachttijd is 6 jaar, wat betekent dat velen nog veel langer geduld moeten hebben. Wij werden onlangs gecontacteerd door iemand die al 14 jaar op een aangepaste woning wacht, en op de lijst van WoninGent staat er zelfs iemand al 22 jaar.

"De Stad Gent kan via een woonbeleidsconvenant met Vlaanderen rekenen op financiering voor 1300 nieuwe sociale woningen in de periode 2014-2016. Desondanks verdwijnen er bij WoninGent meer woningen dan erbij komen," zegt Isabelle De Clercq.

In 2011 had de maatschappij een patrimonium van 9733 woningen, in 2014 waren dat er 9039 of 700 minder. Koppel dat aan de immense leegstand van meer dan 1000 woningen, dan besef je dat er weinig zicht is op beterschap in de nabije toekomst.

November-December 2015

Vervanging tram- en bushokjes verloopt chaotisch

Iedere tram- en busgebruiker in Gent heeft het wel al opgemerkt: er loopt iets grondig verkeerd bij het vervangen van de oude bushokjes. Sommige perrons liggen er al maandenlang onbegaanbaar bij, met gevaarlijke putten, of versperd door hopen aarde. De schuilhuisjes zijn op een aantal plaatsen helemaal weg of staan er half terug opgebouwd.

Al herhaaldelijk is Isabelle De Clercq hierover tussengekomen in de commissie openbare werken. Dat het een moeilijke klus zou zijn om vijfhonderd schuilhuisjes op korte tijd te vervangen was bekend, maar dat het zo fout zou lopen is toch wel onverwacht. Vooral de afwachtende houding van het stadsbestuur roept vragen op. De werken hadden al eind augustus moeten afgerond zijn, maar vier maanden later is nog niet eens het einde in zicht.

“De stad maakt hier wel een zeer slechte beurt", zegt Isabelle De Clercq. "Dit is voor de betrokken firma een miljoenencontract. Het is onbegrijpelijk dat het stadsbestuur niet harder op tafel klopt om de voorwaarden van het bestek te doen naleven. De reizigers zijn hier de dupe van.”

Oktober 2015

Adopteer een grafmonument

Elke Allerzielen opnieuw biedt het een ontroerende aanblik: onze begraafplaatsen vol kleurrijke bloemen, een mooie traditie die stand houdt. Maar wie goed kijkt, kan niet anders dan vaststellen dat veel van de oudere grafmonumenten in slechte staat zijn, de ornamenten verdwenen en de stenen gebarsten en verweerd.

Onze fractie heeft al herhaaldelijk gevraagd om hier iets aan te doen. Maar eenvoudig is dat natuurlijk niet, want restaureren kost handenvol geld. Een in 2010 ingevoerde stedelijke subsidie waarbij burgers die een grafmonument herstelden een beperkte premie konden krijgen, bleek geen succes.
Nu maakt het stadsbestuur het hergebruik van grafmonumenten mogelijk: wie een oud graf herstelt, krijgt in ruil de concessie voor vijftig jaar gratis.

“Dit is een bijzonder goed idee”, zegt Isabelle De Clercq, “zo'n concessie kost zesduizend euro, wat toch een aanzienlijk bedrag is. Wij hopen dat hierdoor het tij keert en dat de pareltjes aan funerair erfgoed die nu staan te verkommeren in eer hersteld worden.”
Meer info op: www.stad.gent/redeengraf

September 2015

Alweer sociale woningen in erbarmelijke staat

Opnieuw blijken sociale woningen van de stedelijke huisvestingsmaatschappij WoninGent zich in een erbarmelijke staat te bevinden. Bewoners van de woonblokken op het Churchillplein (bij de oude Volkskliniek) trekken aan de alarmbel. Zij moeten leven in appartementen met vochtige muren, kapotte ramen en rot pleisterwerk.

Het ergste is dat de huisvestingsmaatschappij hiervan al jarenlang op de hoogte is, maar er niets aan doet. "De toestand is zeer ernstig en de klachten zijn terecht", moest schepen Balthazar toegeven toen Isabelle De Clercq hem met de feiten confronteerde, “Er is geen andere oplossing dan de gebouwen grondig te renoveren of liefst nog te slopen”.

“Voor de bewoners wordt ook dit nog een lange lijdensweg," reageerde Isabelle, "Wat voor beleid is dit eigenlijk? De woningen jarenlang laten verkommeren tot er niets anders meer opzit dan ze af te breken! Fraai is anders.”

Juni 2015

Drongenaars gekant tegen nieuwe busroute door smalle straat

In Drongen is er grote bezorgdheid om de nieuwe busroute door de Abdijmolenstraat.  Na de heraanleg van Drongenplein zullen er  zestig grote bussen per dag door deze smalle woonstraat rijden. Voor de vele ouders en kinderen die naar de nabijgelegen school fietsen wordt het er levensgevaarlijk. Er zijn wel alternatieven maar De Lijn kiest voor de route door de Abdijmolenstraat  omdat dat  het snelste traject is.

“Het is onaanvaardbaar dat verkeersveiligheid moet wijken voor enkele minuten tijdswinst”, reageert Isabelle De Clercq, “Die tijd wordt trouwens onmiddellijk weer verloren  in de files op  de Drongensesteenweg.”  Omdat zij ervan overtuigd is dat de Abdijmolenstraat echt niet geschikt is voor zwaar busverkeer trekt ze zelf naar Brussel bij  de bevoegde overheid  om het probleem uit te leggen en aan te dringen op een betere oplossing.

Mei 2015

Gent, een stad om samen in te wonen

In de gemeenteraad werd de beleidsnota ‘Wonen’ besproken. Isabelle De Clercq was woordvoerder voor de N-VA-fractie bij de bespreking van dit bijzonder belangrijke thema.
Gent blijft een dure stad om een woning te kopen of te huren. Het aanbod aan woningen moet omhoog. Daarom vroeg Isabelle om maatregelen om het verbouwen en bouwen van woningen aan te moedigen. Vergunningsaanvragen moeten snel en efficiënt behandeld worden. Procedures moeten korter en duidelijker.

De stadsvlucht is ook nog niet gekeerd. De N-VA pleit voor gerichte maatregelen om gezinnen met kinderen aan te moedigen in de stad te blijven. Dat gaat niet enkel over de prijs van wonen, maar ook over de aantrekkelijkheid van de wijk en de nabijheid van scholen en kinderopvang.

Verder zijn de lange wachtlijsten bij de sociale woningmaatschappijen een schande. De N-VA vraagt dat mensen die al langer in Gent wonen voorrang krijgen om een sociale woning te krijgen. Ook de slechte toestand van vele sociale woningen is wraakroepend. Het stadsbestuur moet hier dringend werk van maken en uitzoeken wat er in het verleden is fout gelopen.
“Wij willen vooral een stad waar wonen betaalbaar en aangenaam is voor zoveel mogelijk mensen”, zegt Isabelle De Clercq, “een stad waar burgers samenleven, en samen ook een stem hebben in hoe het er in hun straat of wijk aan toe gaat.”

April 2015

Eindelijk nieuwe toiletten voor begraafplaats Mariakerke

In mei 2013 geraakten de toiletten op de begraafplaats in Mariakerke zwaar beschadigd door brandstichting. Isabelle De Clercq drong er toen bij schepen van burgerzaken Bracke (OpenVLD) op aan om het sanitair zo snel als mogelijk te laten herstellen. Het kerkhof is immers een druk bezochte plek. De schepen verzekerde dat tegen februari 2014 alles terug hersteld zou zijn.

Maar begin april 2015 – meer dan een jaar later! – bleek er nog altijd geen herstelling te zijn gebeurd. Isabelle trok dus opnieuw naar de schepen: bleek er door de afwezigheid van een ambtenaar (!!) al die tijd niets te zijn gebeurd. De nieuwe deadline is nu midden mei: tegen dan zou er een nieuw toilet moeten zijn, ook toegankelijk voor personen met een handicap.

“Een jaar vertraging door de afwezigheid van een ambtenaar? Dit is toch echt Kafka!”, stelt Isabelle, “Ik wil er dan ook bij de schepen op aandringen dat ze orde op zaken stelt, zodat dergelijke toestanden zich in de toekomst niet meer voordoen.”

Maart 2015

OpenVLD stemt tegen eigen anti-kraakvoorstel

Het aantal kraakpanden in Gent én het aantal krakers is vorig jaar opvallend gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de politie die Isabelle De Clercq opvroeg. Onze stad telt nu reeds 128 kraakpanden (+30%) en 638 krakers (+22%). Het stadsbestuur draagt een grote verantwoordelijkheid voor deze evolutie omdat men weigert daadkrachtig op te treden.

In de gemeenteraad legde de N-VA een motie voor die de federale overheid vraagt werk te maken van betere antikraakwetgeving. Door het voorstel af te wijzen toonde paarsgroen opnieuw hoe tolerant men is tegenover krakers. Ook Matthias De Clercq (OpenVLD), die zelf in het federale parlement een wetsvoorstel tegen kraken indiende, stemde tegen.

“Een politicus die tegen zijn eigen wetsvoorstel stemt: wat een triestige vertoning,” besluit Isabelle, “Het bewijst nog eens duidelijk hoe de liberalen braaf aan het handje van Termont lopen. Dat is de prijs van het mathematisch overbodig zijn in deze coalitie.”

Februari 2015

Sociale woningen Hollainhof onleefbaar

Het stadsbestuur draagt een verpletterende verantwoordelijkheid voor de miserabele staat van de stedelijke sociale woningen in het Hollainhofcomplex in de Brusselsepoortstraat. Onlangs kwam aan het licht dat tientallen appartementen al jarenlang te kampen hebben met rotte vensters, ernstige vochtinsijpeling, en zware schimmel op muren en vloerbekleding. Al die tijd heeft het stadsbestuur nagelaten de nodige investeringen te doen. Huurders moeten leven in echt mensonwaardige omstandigheden: in een bed in de living slapen omdat de slaapkamer ronduit onleefbaar is.

“De toestand van de woningen in kwestie is zo slecht dat ze op de private markt al lang onbewoonbaar zouden zijn verklaard,” zegt Isabelle, “De situatie is echt onaanvaardbaar.” Isabelle heeft dan ook klacht neergelegd bij de wooninspectie.

Januari 2015

Vraag N-VA naar natuurbegraafplaats goed onthaald

Een natuurbegraafplaats is een bos of ander stukje natuur waar urnen gemaakt van natuurlijk afbreekbare materialen (zoals hout of maïs) begraven kunnen worden. In onze buurlanden is het concept al jaren een succes, maar in Vlaanderen bestaat het tot nu toe enkel in Antwerpen en Sint-Niklaas.

“Waarom kan dat niet in Gent?”, vroeg Isabelle De Clercq. “Men wil de begraafplaatsen vergroenen en omvormen tot parken; een natuurbegraafplaats past perfect in dat beleid.” De schepen van bevolking was meteen enthousiast en beloofde om - in overleg met de Vlaamse overheid - een onderzoek op te starten naar een geschikte plek op een bestaande begraafplaats, of in één van de vier Gentse groenpolen.

De resultaten worden nog voor deze zomer verwacht. Onze fractie hoopt dat er dan in onze stad weldra zo een natuurbegraafplaats komt.

December 2014

Gents parkeerplan brengt goed op, maar mist digitale revolutie

De bespreking van het parkeerplan leidde tot een geanimeerd debat waar de N-VA-fractie goed van zich liet horen. "Dit blijft voor ons een 'taxeerplan'” , zei Isabelle De Clercq. Dat blijkt ook gewoon uit de cijfers: de opbrengsten uit straatparkeren springen dit jaar van 8 naar 15 miljoen euro; de ondergrondse parkeergarages die actueel 6,7 miljoen euro opbrengen, gaan naar het dubbele (13,5 miljoen) tegen het einde van deze legislatuur; ook de boetes moeten meer opbrengen: 4 miljoen. Met dit plan komt er bovendien betalend parkeren tot in de stadsrand, elke Gentenaar zal meebetalen.

"Dit bestuur weigert in eigen vel te snijden, dus kan het ook niet anders", vulde Siegfried Bracke aan, "je moet het geld ergens halen." Maar wat evenzeer opvalt aan dit plan is hoe achterhaald het is nog voor het wordt ingevoerd. Andere steden halen de parkeerautomaten van hun stoep, de stad Gent gaat er nog duizend nieuwe aankopen. In het buitenland, maar ook bij ons in Brugge bijvoorbeeld, worden er moderne digitale oplossingen uitgewerkt: betalen, controleren, beheersen - alles gebeurt digitaal en efficiënt. Voor de schepen betekent 'innovatie' dat Gentenaars ook gaan kunnen betalen via sms, wat in andere steden al lang kan. Om te schateren als het niet zo triestig was.

Oktober-November 2014

Naar Cannes op duurzame wijze … of toch niet?

Elk jaar trekt een delegatie van het stadsbestuur naar MIPIM, een grote vastgoedbeurs in Cannes. Daar stellen ze de grote stadsontwikkelingsprojecten voor, zoals 'The Loop' op Flanders Expo of de 'Oude Dokken' aan de Dampoort.

“In een tijd waarin het schepencollege de mond vol heeft over duurzame mobiliteit en de ecologische voetafdruk zo laag mogelijk houden, zou ik hier toch graag het engagement horen vanuit het college dat men ervoor kiest om op duurzame wijze naar Cannes te reizen”, zei Isabelle De Clercq, "Ik denk dat dit logisch is. Een fiets zal ik u niet vragen, maar met de TGV in plaats van het vliegtuig vind ik maar normaal.”

Tot grote verbijstering van de voltallige oppositie wilde het college dit engagement niet aangaan. "Het zijn de diensten die dat organiseren", klonk het excuus, "Wij kunnen nu nog niet zeggen hoe we de verplaatsing naar Cannes zullen maken." Isabelle repliceerde: “Voor een schepencollege dat in haar mobiliteitsplan zo de nadruk legt op duurzaamheid is dit absoluut niet consequent: luister naar mijn woorden, kijk niet naar mijn daden!”

September 2014

Minder taxivergunningen kleine stap in goede richting

De taxisector in onze stad zit al jaren in een malaise. Ten eerste zijn er teveel taxi's in verhouding tot het aantal beschikbare klanten. Ten tweede rijden er naast goed opgeleide professionele taxichauffeurs ook heel wat cowboys rond. Het stadsbestuur wil het eerste probleem nu aanpakken via het beperken van het aantal vergunningen voor taxi’s van de huidige 250 tot 200.

Isabelle De Clercq vindt die vermindering een goede zaak, maar stelt tegelijk: “Men blijft maar sleutelen aan het taxireglement op zich, maar hét grote probleem is een gebrek aan handhaving. Zolang er niet meer controles komen, en kordate sancties voor wie zich niet aan de regels houdt, zullen de mistoestanden blijven bestaan: agressie tussen chauffeurs, agressie tegen klanten, gevaarlijk rijden, rijden zonder de nodige papieren, enz. Hoog tijd dat het stadsbestuur ingrijpt vóór het roekeloze gedrag van een aantal chauffeurs tot ongelukken leidt.”

Kanttekeningen bij beleidsnota Burgerzaken & Begraafplaatsen

Dat een oppositiepartij een beleidsnota goedkeurt, is uitzonderlijk. Toch deed de N-VA-fractie dit met de beleidsnota van de schepen van burgerzaken Sofie Bracke (OpenVLD). Deze nota bevat concrete acties voor een betere dienstverlening aan de burgers, met onder andere meer nadruk op klantgerichtheid aan de stedelijke loketten. Daar staan wij vanzelfsprekend achter.

Isabelle de Clercq maakte niettemin ook enkele kanttekeningen bij de beleidsnota. Zij benadrukte dat er geen afbouw mag zijn van de dienstverlening in de deelgemeenten. En wat betreft de begraafplaatsen moet de schepen er over waken dat haar plannen de rust op de begraafplaatsen niet verstoort. Een begraafplaats inrichten als park is mooi, maar het aanleggen van ligweiden en speelprikkels voor kinderen kan tot mistoestanden leiden.

Niet alle schepenen even consequent milieubewust

De Stad Gent neemt elk jaar deel aan de internationale vastgoedbeurs MIPIM in Cannes. Dit jaar reisde een forse delegatie van negen personen - de burgemeester, drie schepenen, de stadssecretaris en een aantal ambtenaren - af naar Zuid-Frankrijk. De deelname aan deze beurs kostte aan de stad in totaal 32.875 euro (zonder loonkost personeel).

Isabelle De Clercq stelde hierover enkele kritische vragen: wat is de meerwaarde van zo’n uitgebreide delegatie? Bovendien mocht elke partij van de meerderheid een schepen sturen, maar die van Groen reisde opvallend goedkoper dan zijn paarse collega’s: vanwaar dit verschil? Voor dat laatste bleek er een heel eenvoudige uitleg te zijn: één schepen nam de trein, de rest van de delegatie reisde met het vliegtuig.

Erg consequent van het schepencollege is dit niet vindt Isabelle. Het doet denken aan het dossier van de dienstwagens waarbij enkel de groene schepenen aan autodelen doen. "Volgend jaar een beperkte delegatie sturen en iedereen met de trein laten reizen: dat zou pas een signaal zijn dat het schepencollege haar eigen klimaatdoelstellingen ernstig neemt", besluit Isabelle.

Een stadsbestuur met lood in de schoenen

Dit college blijft het moeilijk hebben om knopen door te hakken. Zo blijft het wachten op het cruciale personeelsbehoeftenplan dat doorlicht hoeveel personeel er op elke stadsdienst nodig is. Zelfs een gewone oplijsting van het aantal personeelsleden per dienst is nog altijd niet voorgelegd. Isabelle De Clercq vroeg waar het personeelsbehoeftenplan blijft. De schepen antwoordde dat het pas in december zal klaar zijn.

Op dat moment zal dit stadsbestuur al twee volle jaren (!) aan de macht zijn. Nochtans is dit plan een cruciaal document om het personeel meer efficiënt in te zetten en de broodnodige besparingen te realiseren. Tegelijk blijven ook de duizenden personeelsleden van de stad en haar satellieten in onzekerheid. “Dit schepencollege lijkt nog steeds lood in de schoenen te hebben”, besluit Isabelle, “en daar zal voor de verkiezingen allicht geen beterschap in komen.”

Stadsverniewing & sociale verdringing

De voorbije jaren heeft het stadsbestuur in verschillende wijken - o.a. in de Brugse Poort, de Rabotwijk en Ledeberg - stadsvenieuwingsprojecten opgestart. Op zich is het herwaarderen van achtergestelde of verwaarloosde buurten natuurlijk een goede zaak. Maar sociale organisaties wijzen erop dat de concrete aanpak door het Gentse stadsbestuur tot ongewenste neveneffecten leidt.

Buurtbewoners, vaak mensen met een laag inkomen, profiteren over het algemeen immers niet van de stadsvernieuwing. Integendeel, de sterk stijgende huurprijzen in hun opgewaardeerde oude wijk dwingen velen onder hen om naar elders te verhuizen, opnieuw naar woningen met een slechte woonkwaliteit. Isabelle De Clercq confronteerde schepen van woonbeleid Balthazar (sp.a) met deze mistoestand. De schepen erkende het probleem en zegde toe het beleid te zullen bijsturen.

Bouw van sociale woningen blijft een moeizaam verhaal

De stad Gent sluit een convenant met de Vlaamse overheid om subsidies te krijgen voor de bouw van nieuwe sociale huurwoningen. Concreet voorziet de overeenkomst in de bouw van 1307 sociale woningen tijdens de komende drie jaar. “Hoe realistisch is dit cijfer?”, vraagt Isabelle De Clercq zich af. “Het zouden er in werkelijkheid wel eens veel minder kunnen zijn.”

Een arrest van het grondwettelijk hof heeft immers het zogeheten grond- en pandendecreet vernietigd. Daardoor kan de stad het bouwen van 20% sociale woningen in private projecten niet meer verplichten. Dit betekent dat veel van de geplande woningen niet zullen worden gebouwd. Bovendien: een aantal van deze nieuwe woningen zijn geen bijkomende woningen, maar vervangbouw voor oude woningen die worden afgebroken.

Voor de duizenden mensen die nu op een wachtlijst staan, geeft deze convenant in de praktijk dus weinig hoop. Ondertussen staan er in onze stad honderden sociale woningen lange tijd leeg. Daarom vraagt de N-VA dat er veel meer inspanningen zouden gedaan worden om deze huizen snel te renoveren en weer in gebruik te nemen.

Stadsmagazine blijft spreekbuis van de meerderheid

Het stadsmagazine dat maandelijks bij alle Gentenaars in de bus valt, is een verzorgde publicatie maar de inhoud is vaak eenzijdig. Het brengt enkel de goednieuwsshow van het stadsbestuur er is geen enkele ruimte voor de oppositie of andere kritische stemmen. In het januari-­nummer was het weer raak met een artikel over het budget van de stad. Er stond bijvoorbeeld wel in dat de leeftijd voor gratis zwemmen opgetrokken wordt van 3 jaar naar 6 jaar, maar niet dat senioren nu tien jaar langer moeten wachten om korting te krijgen -­ tot ze 65 jaar zijn waar het vroeger vanaf 55 jaar was.

Isabelle De Clercq vroeg naar een andere aanpak. Zij wees er de partij Groen op dat zij vroeger in de oppositie samen met haar ijverden om een waaier aan meningen aan bod te laten komen. Nu ze in de meerderheid zitten, is deze openheid blijkbaar niet meer nodig. Het stadsmagazine blijft voorlopig dus de spreekbuis van paarsgroen.

Wonen in Gent wordt duurder

Terwijl paarsgroen halstarrig blijft beweren dat leven en wonen in Gent niet duurder wordt, heeft Isabelle De Clercq uitgerekend wat de vele belastings- en tariefverhogingen voor een modaal Gents gezin in de praktijk zullen betekenen.
Een kleine greep uit het ruime aanbod: +8 euro voor een museumbezoek, +8 euro voor een identiteitskaart, +16 euro voor een reispaspoort, +20 euro voor een rijbewijs, +35 euro voor de inname van de openbare weg (bvb bij renovatiewerken), +6 euro voor de muziekacademie, +121 euro voor een parkeerabonnement, +57 euro of meer voor sportabonnementen en -cursussen, van +196 tot +1400 euro voor het begraven van een familielid, + 6 euro voor de huur van een stedelijk lokaal, +2,5 euro voor een rol vuilniszakken, enz.

Ook de Gentse horeca en middenstand zullen duurder worden voor de Gentenaars, want het is een illusie te denken dat de vele belastingsverhogingen die aan hen worden opgelegd niet zullen worden doorgerekend aan de klant.

Samengevat: zonder zot te doen kan een Gents gezin per jaar al gauw vele 100'en euro's meer moeten uitgeven, en dit met dank aan het stadsbestuur.

Een sprankel hoop voor Drongenplein

Het stadsbestuur kondigde aan dat ze deze legislatuur Drongenplein wil heraanleggen. Isabelle De Clercq vroeg hoe de schepen dit dossier gaat aanpakken, want een heraanleg is echt nodig. Ook het vorige bestuur beloofde dit al, maar dat is op een mislukking uitgedraaid. De voorgestelde plannen lokten zoveel protest uit dat ze moesten worden afgevoerd. Oorzaak was een compleet gebrek aan ernstig overleg met de buurt zodat er geen gedragen plan werd ontwikkeld.

De schepen verzekerde dat hij niet teruggrijpt naar de oude plannen, maar volledig herbegint en dit met de nodige inspraak van de bewoners van Drongen. Hij hoopt om tegen 2015 de werken te kunnen uitvoeren en heeft hiervoor een budget van 800.000 euro opzij gezet. Isabelle stelde dat het positief is dat er een oplossing komt voor Drongenplein en dat zij hoopt dat de schepen zijn goede voornemens waarmaakt.

Stadsbestuur mist kansen om te besparen

Recent werden een aantal fusies doorgevoerd in de stadsorganisatie: de personeelsdiensten van het OCMW en de stad worden gefuseerd en de personeels- en logistieke diensten van de stedelijke musea samengevoegd. Op zich een goede zaak zou je zeggen, want via fusies kan je efficiëntiewinsten boeken en o.a. de personeelskost doen dalen.

Maar kritische vragen van Isabelle De Clercq leren dat dit totaal niet de bedoeling is van het stadsbestuur: het is integendeel expliciet de bedoeling ál het huidige personeel te behouden en helemaal niets te besparen. En dit terwijl de Gentse personeelsuitgaven al jaren de pan uit swingen in vergelijking met de andere Vlaamse steden.

Voor de N-VA is het duidelijk: paars-groen mist elke kans om de tering naar de nering te zetten.

Aandacht voor veiligheid in en rond voetbalstadion

De nieuwe voetbalarena is een project waar heel wat Gentenaars bijzonder fier op zijn. Onze fractie heeft de bouw hiervan steeds gesteund. Dat belet echter niet dat het stadsbestuur verantwoordelijk is voor de veiligheid in en rond het stadion en dat er op dat punt een aantal tekortkomingen zijn. Isabelle De Clercq wees de schepen op de knelpunten bij de verkeersafwikkeling rond het stadion. Vooral voor de fietsers moeten nog een aantal maatregelen genomen worden zoals bijkomende fietsenstallingen, het aanbrengen van verlichting op de fietspaden, het scheiden van fietsers en voetgangers, en het inrichten van veilige oversteekplaatsen.

Isabelle ondervroeg de burgemeester ook over het feit dat men tot nu toe voor elke wedstrijd een tijdelijke vergunning van de brandweer moet aanvragen. Voornaamste probleem is dat het stadion niet bereikbaar is voor alle brandweervoertuigen. Dit wordt nu voorlopig opgelost door de (dure) aanwezigheid van een extra ploeg brandweermensen wanneer er gespeeld wordt. De burgemeester antwoordde dat de veiligheid op elk moment verzekerd is en dat er hard gewerkt wordt aan de nodige aanpassingen aan de toegangswegen zodat het stadion zo snel mogelijk door de brandweer kan worden goedgekeurd.

Juli/Augustus 2013

Plant stadsbestuur afbouw dienstverlening in deelgemeenten?

Stadsbestuur weigert antwoord op vragen over leegstand sociale woningen.  Klacht bij provinciegouverneur

Dronken taxichauffeurs geen probleem voor stadsbestuur

Op de voorbije gemeenteraad werd wegens de aanhoudende problemen in de sector een nieuw taxireglement ingevoerd. De nieuwe regels zullen echter weinig zoden aan de dijk zetten, want de keuzes van het stadsbestuur zijn onbegrijpelijk. Zo wordt bijvoorbeeld ook de rijvergunning van een chauffeur die drie, vier, vijf, enz. keer veroordeeld is voor dronken rijden, niet meteen ingetrokken; men moet al iemand doodrijden om gesanctioneerd te worden. Een voorstel van Isabelle De Clercq voor een striktere aanpak in het belang van de verkeersveiligheid werd door de paarsgroene meerderheid weggestemd.

De controle (zwartwerk, rijgedrag) op de taxichauffeurs wordt ook niet verscherpt: dat is nochtans waar de bonafide bestuurders al lang op aandringen. De vlak voor de verkiezingen aangekondigde taxicel bij de politie is ondertussen alweer afgevoerd. Positief is wel dat er op voorstel van Isabelle een klachtenmeldpunt komt en dat in het reglement de niet overbodige bepaling opgenomen werd dat taxichauffeurs de verkeersregels moeten respecteren.

Fractievoorzitter Isabelle De Clercq polst naar impact en omvang besparingen bij Politie Gent

Gentse Politie dreigt met staking omwille van besparingen

Nu al meer dan 1000 woninginbraken in 2013

Parkeertarieven verviervoudigd

De tarieven voor de parking onder het Sint-Pietersplein worden gelijkgeschakeld met die van de parkings in het centrum. Dit betekent dat de prijs van een dagticket verviervoudigt van €2,5 naar €10. Op een vraag van Isabelle De Clercq antwoordde de schepen dat het klopt dat deze maatregel gericht is op studenten. Hij hoopt hierdoor de studenten aan te zetten om niet met de auto naar Gent te komen. Met deze prijsverhoging loopt hij vooruit op het nieuwe “parkeerplan” dat in de hele stad zal worden ingevoerd. Parkeren in Gent zal flink duurder worden. Het probleem hiermee is niet zozeer dat de parkeertarieven verhogen, maar wel dat er geen alternatieven voorzien worden. Het is duidelijk dat de parkeerdruk gewoon zal verschuiven naar straten een beetje verderop. Om echt iets te doen aan het verkeer in Gent is een heel gamma aan maatregelen nodig zoals beter openbaar  vervoer, goede fietsverbindingen en comfortabele parkeerterreinen aan de rand van de stad.

Isabelle De Clercq klaagt parkeerdruk stationsbuurt aan in Commissie Mobiliteit

Isabelle De Clercq vraagt uitleg over de dading gesteld tegen aannemer aanleg Rabotpark

Isabelle De Clercq kaart opnieuw het krakersprobleem aan

Veertienduizend werklozen in Gent

De werkloosheidscijfers voor de maand maart zijn beangstigend. Het aantal werklozen in onze stad bereikt een piek van 14.200 mensen of 12% van de beroepsbevolking. Dit is hoger dan in het crisisjaar 2010. Tegelijkertijd daalt ook het aantal openstaande vacatures. De waarschuwing van de topman van Volvo, dat ons land dringend iets aan de hoge loonkost moet doen, kwam daar nog bovenop. Meer dan genoeg redenen dus voor Isabelle De Clercq om aan het college te vragen iets extra te doen om ondernemers in onze stad te steunen en werkzoekenden te begeleiden. Het college bekijkt of het mogelijk is om de maatregelen die ze tijdens de vorige crisis nam binnen de huidige krappe budgetten te herhalen. Gent zal ook deelnemen aan de taskforce opgericht door de Vlaamse overheid.

Kraken is in Gent geen randfenomeen

Stad Gent bespaart niet op feestjes : Isabelle De Clercq stelt lastige vragen over "kwistige" uitgaven in tijden

Fractievoorzitter Isabelle De Clercq stelt zich vragen bij inkrimping overlastteam Gentse Politie

Fractievoorzitter Isabelle De Clercq informeert op Commissie Algemene Zaken naar Gentenaars die mogelijk naar Syrië trokken

Politie telt 96 kraakpanden in Gent

Stadsbestuur steunt krakers tegen eigenaars

Recent werd een zoveelste Gentse woning door krakers bezet. Toen de eigenaar zijn pand wilde betreden, kwam de Gentse politie op vraag van de krakers onmiddellijk ter plaatse met wel vier combi’s om de eigenaar uit zijn eigen huis te zetten. In een ander, even recent geval riep een buurman de politie ter plaatse om krakers te beletten een woning binnen te breken, maar ook hier lieten de Gentse flikken – uiteraard op bevel van hogerhand – gewoon begaan. De burgemeester klaagt dat de wet hem niet zou toelaten om op te treden tegen krakers, maar in andere Vlaamse steden en gemeenten blijkt het er wel even anders aan toe te gaan. Daar vinden burgemeesters wel degelijk de wettelijke instrumenten om de politie na een klacht van burgers te laten optreden tegen krakers die een woning menen te moeten bezetten. Die kordate aanpak moet voor N-VA ook in Gent ingevoerd worden. Klap op de vuurpijl is dat het Gentse stadsbestuur een organisatie als Victoria Deluxe die het als haar missie ziet om krakers te ondersteunen en begeleiden, zwaar subsidieert. De vzw is gehuisvest in lokalen waar de stad honderdduizenden euro’s in heeft geïnvesteerd en ontvangt jaarlijks een werkingssubsidie van meer dan 100.000 euro. Hoe de OpenVLD in deze paars-groene meerderheid kan meestappen in dergelijk beleid is volkomen onbegrijpelijk.

De stad Gent en haar dochters nemen draconische besparingsmaatregelen

Isabelle De Clercq stelt vragen bij 10 jaar leegstand Sint-Jorishof

De foorkramers (Halfvastenfoor) moeten maar zélf private bewaking inzetten zegt Termont

Fractievoorzitter Isabelle De Clercq stelt vragen bij werking "slimme camera's" die eigenlijk dom blijken

Al maanden krakers in kasteel De Pélichy in Gentbrugge

In oktober werd het kasteel De Pélichy – eigendom van de stad – in Genbrugge bezet door een vijftal krakers. Door een compleet gebrek aan kordaat optreden vanwege het stadsbestuur verblijven er ondertussen al ruim dertig krakers, met alle overlast van dien voor de buurt. De stad levert met plezier ook water, gas en elektriciteit aan de krakers. Er wordt voor de vorm een proces gevoerd, maar men is allerminst gehaast met het doen uitvoeren van het vonnis.

Dit soort verhalen zijn de laatste maanden schering en inslag, nu eens in deze wijk, dan weer in die deelgemeente. OpenVLD maakte zich altijd sterk dat kraken zonder pardon aangepakt zou worden in deze stad, maar moet nu – als mathematisch overbodige partner in de meerderheid -  ook op dit punt terugkrabbelen. Het nieuwe stadsbestuur kiest immers in de feiten  voor een gedoogbeleid tegenover krakers.

Autodelen verdeelt het schepencollege

Amper drie dagen heeft de eensgezindheid binnen het nieuwe college van burgemeester en schepenen geduurd. Op 5 januari – op de derde dag – viel in de pers te lezen dat de drie Groene schepenen beslist hadden samen één dienstwagen te delen. De rest van het college – de rode en blauwe vrienden – houdt vast aan het verworven privilege van één auto per schepen.

Isabelle De Clercq vroeg de meerderheid hoe dit strookt met de mooie principes van milieuvriendelijke mobiliteit uit het bestuursakkoord. Aan de Gentenaars wordt gevraagd hun gedrag te wijzigen en de auto minder te gebruiken. Wat moet de gewone burger wel niet denken wanneer hij het stadsbestuur hoort vertellen dat de fiets niet handig is en het openbaar vervoer te traag. Of geldt dat misschien alleen voor schepenen?

De N-VA diende een motie in om het voltallige college te vragen hun voorbeeldrol op te nemen en per drie een dienstwagen te delen. Na een bitse discussie waarbij de
partijen van de meerderheid zich in allerlei bochten wrongen om het gedrag van de schepenen goed te praten, werd de motie afgewezen meerderheid tegen oppositie. Bizar is wel dat ook Groen tegen stemde.

N-VA Gent betreurt reactie stadsbestuur in dossier

Watteeuw wil sleutelen aan toeritdosering - vraag Isabelle De Clercq

Stad wil taxireglement aanpassen - vraag Isabelle De Clercq