Gert Robert - Werk in de Gemeenteraad

Mei 2018

Duur project deelfietsen is geen succes

Gent startte halfweg vorig jaar met een kleinschalig deelfietsensysteem Trapido.
Niet het prijskaartje is klein (bijna achthonderdduizend euro), wel het aantal fietsen. Er staan er een honderdtal, verspreid op acht plaatsen in de stad. Gebruikers moeten telkens de geleende fiets terug brengen naar het beginpunt. Het blijkt geen succes.

“Trapido is voor gebruikers gewoon niet handig genoeg. Daar hebben wij van bij het begin voor gewaarschuwd. Gent had veel beter een echt deelfietsensysteem opgezet met een netwerk aan vaste stations. Dat werkt in andere steden zeer goed maar het stadsbestuur wil daar niet van weten.”

Vanaf dit najaar wil het stadsbestuur ‘freefloating deelfietsen’ toelaten. Deze fietsen kunnen om het even waar opgepikt of achtergelaten worden. Het is een evolutie die niet tegen te houden is . Ervaring in Amsterdam en andere steden leert dat een reglement nodig is om alles in goede banen te leiden. Zo niet, dreigen er nog een pak fietsen bij te komen op het openbaar domein.

Waar wil het beleid naartoe met deelfietsen in Gent? Het lijkt er sterk op dat ze achter de feiten blijven aanlopen.
“Wij pleiten voor een globale visie vanuit de Stad en de fietsambassade waar een flexibel, grootschalig deelfietsen systeem in Gent haar plaats krijgt zonder dat dit extra overlast met zich meebrengt.”

April 2018

Nood aan meer woningen? Stadsbestuur nam haar verantwoordelijkheid niet

De woningprijzen in Gent zijn hoog, te hoog. De beste oplossing is het aanbod verhogen. Als er voldoende woningen te koop of te huur zijn, dan zal dat de prijzen helpen drukken. Groen-rood spreekt over een wooncrisis. Nu het bijna verkiezingen zijn pakken ze uit met een plan. Dat klinkt weinig overtuigend als je weet dat Stad Gent een reeks gronden in eigendom heeft die al jaren klaar zijn om te bebouwen, maar die ze die ongebruikt heeft laten liggen.

De redenen verschillen. Op de ene plaats zijn de gronden gereserveerd voor alternatieve (woon) experimenten van private vzw’s, die letterlijk niet van de grond komen. Elders is het dan weer de stad zelf die de nodige stappen niet zet. De terreinen samen zijn ruim genoeg voor meer dan duizend wooneenheden.

“Had het stadsbestuur ervoor gekozen die gronden vrij te geven om er degelijke betaalbare woningen te laten bouwen, dan had ze al voor duizend gezinnen het verschil kunnen maken. Die keuze maakte ze echter niet. Als het over betaalbaar wonen gaat, heeft dit stadsbestuur haar verantwoordelijkheid niet opgenomen.“

Maart 2018

Fnuikt het parkeerbeleid de economische groei in het Zuiden van Gent?

Stad Gent voert strengere parkeernormen in voor de ‘Zuidelijke Mozaïek’. Dat is een gebied van Flanders Expo in Sint-Denijs-Westrem, over Nieuw Gent en Zwijnaarde, tot aan de grens met Merelbeke. Het is een van de belangrijkste economische groeipolen van onze stad. Verwacht wordt dat een aantal grote bedrijven zich er zullen komen vestigen. Onder meer op het industrieterrein ‘Eiland Zwijnaarde’.

Het stadsbestuur vreest voor een verkeersinfarct. Met nieuwe dwingende parkeernormen wil ze het autoverkeer beperken. Het bestuur kondigt ook de oprichting van een verkeerscentrum aan. Dat centrum moet alternatieven voor de auto uitwerken - deelauto’s, shuttlebussen, leenfietsen - bedrijven zullen mits betaling in het systeem kunnen instappen.

“Met de geweigerde bouwvergunning voor Vandemoortele hebben we al een voorproefje van de gevolgen van dit parkeerbeleid. Ook het UZ ligt in deze zone en mag van de Stad haar parking niet uitbreiden. Wij vrezen dat dit drastisch beleid de economische ontwikkeling sterk zal afremmen” zegt Gert Robert, “De strenge parkeerregels tellen vanaf vandaag. Het verkeerscentrum dat voor werknemers en bedrijven alternatieven voor de auto moet organiseren, daar moeten we nog op wachten. Waar hebben we dan nog eens meegemaakt…?”

Februari 2018

Focusgroepen buizen circulatieplan

Een evaluatie door ‘focusgroepen’ is erg kritisch voor het Gentse circulatieplan. Een onafhankelijk studiebureau voerde in opdracht van het stedelijke Mobiliteitsbedrijf gesprekken met 7 doelgroepen (ondernemers, handelaars, werknemers, bezoekers, scholieren, 75-plussers, en personen met een handicap). Hun rapport legt een reeks pijnpunten bloot en bevestigt de belangrijkste kritieken van N-VA op het circulatieplan.

De ‘knips’ zorgen voor veel frustratie (slechte signalisatie, langere reistijden), het vergunningensysteem voor de autovrije zone is omslachtig, de parkeertarieven zijn te hoog, de P+R-parkings zijn ondermaats, groter sociaal isolement bij minder mobiele senioren en mensen met een handicap, een dalende omzet bij handelaars en klachten over een gebrek aan informatie en ondersteunende maatregelen.

Gemeenteraadslid Gert Robert: “Dit is geen verassing. Ook Unizo en Voka hebben al aan de alarmbel getrokken. In maart komt de schepen met een grote evaluatie en bijsturing van het circulatieplan. Ik roep hem op om deze signalen ernstig te nemen.”

Januari 2018

Vlaanderen investeert wél in Gent

De voortdurende klaagzang van rood-groen dat Vlaanderen niets doet voor Gent is ongepast. Vlaanderen investeert wél in onze stad. Het stadsbestuur steekt maar al te graag de pluimen op haar eigen hoed bij nieuwe projecten maar vergeet dat zeer veel van wat in Gent gebeurt, wordt betaald met Vlaams geld.

Om te beginnen krijgt onze haven een moderne nieuwe zeesluis, die de toekomstige welvaart van Gent garandeert. Totale kostprijs: 934 miljoen euro (Nederland draagt 190 miljoen euro bij, Europa 48 miljoen).
Er worden talrijke openbare werken uitgevoerd. Voor een bedrag van 44 miljoen euro (tussen 2016-2019) uitgevoerd. Denk maar aan de heraanleg van de kruispunten op de R40 en de installatie van slimme verkeerslichten op dezelfde ring. De grote werken langs de R4 (Kennedylaan) om de verkeersveiligheid te verbeteren. De geplande weefstrook langs de E40, de heraanleg van het op- en afrittencomplex in Drongen…
De fietsonderdoorgangen waarvan er twee nieuwe op stapel staan, één onder de brug van de nieuwe wandeling en een belangrijke aan het kruispunt van de Sint-Lievenspoort…
Wat De Lijn betreft ook daar wordt geïnvesteerd. In onze stad rijden de gloednieuwe Albatros trams. Voortaan kan je aan station Gent-Sint-Pieters elke 7,5 minuten een tram nemen die in amper 10 minuten helemaal tot aan de voordeur van het UZ Gent loopt. Minister Weyts heeft voor dit project (de uitbreiding van tramlijn 4) 7 miljoen euro vrij gemaakt.
Toerisme, een groot nieuw project voor het Gentse Gravensteen, een nieuw bezoekerscentrum voor het Lam Gods (samen naar schatting negen miljoen euro).

December 2017

VOKA-enquête: Gentse ondernemers ontevreden over stadsbestuur

Vorige maand bleek uit een Unizo-enquête dat de Gentse handelaars en horecauitbaters niet opgezet zijn met het door Paars-Groen gevoerde beleid. Deze maand schreef werkgeversorganisatie VOKA op basis van een ledenenquête een vlammende brief aan het stadsbestuur: ‘de ambitie van Gent verdampt’, ‘ondernemerschap en economie lijken bijzaak’, en ‘Gent verliest het momentum’.

Gemeenteraadslid Gert Robert: “We klagen al langer aan dat economie voor dit stadsbestuur op het tweede plan komt. Bijvoorbeeld in het nieuwe ontwerp van het Ruimtelijk Structuurplan. Schepen Watteeuw was onlangs zelf ten andere al bijzonder kritisch voor het eigen economische beleid (!). Met N-VA willen we dit na 2018 anders aanpakken: handel en economie doen onze stad leven. We moeten onze ondernemers en bedrijven koesteren.”

Natuurlijk is het niet al kommer en kwel. De nieuwe zeesluis en de fusie van het Gentse Havenbedrijf met het Nederlandse Zeeland Seaports bieden nieuwe economische kansen. Maar dit zijn projecten die al jaren in de pijplijn zitten. Bovendien gaat het om beleid dat over de grenzen van oppositie en meerderheid heen gevoerd wordt, en waarin ook de Vlaamse overheid een belangrijk aandeel heeft.

November 2017

Unizo-enquête wijst uit: negatieve impact mobiliteitsplan op Gentse economie

Unizo Gent organiseerde recent een enquête bij de ondernemers in onze stad over de impact van het nieuwe circulatie- en parkeerplan. De antwoorden van de 141 deelnemende ondernemers stemmen tot nadenken:
- 50% stelt omzetdalingen van 10% tot 30% vast.
- 73% is niet tevreden met het nieuwe parkeerbeleid en de verhoogde parkeertarieven
- 62% krijgt geregeld negatieve reacties op het circulatieplan vanwege klanten
- 47% buist het vergunningen- en communicatiebeleid

Voor Gert Robert is het duidelijk: “Men oogst wat men zaait: dankzij het paars-groene Gent heeft het imago gekregen van een stad die haar bezoekers niet langer gastvrij welkom heet. De vele boetes aan de ‘knippen’ in het centrum bevestigen dat beeld alleen maar: 43.000 van april tot september, goed voor 2,4 miljoen euro.”

De situatie terug recht trekken zal inspanningen vragen. N-VA Gent wil onmiddellijk werk maken van volgende maatregelen: een verlaging van de parkeertarieven; een eenvoudig, flexibel en performant vergunningensysteem; veel meer investeren in alternatieven voor de wagen (deelfietsen op grote schaal, comfortabele en veilige P+R, (deel)taxi’s, …) én autobereikbaarheid voor wie het nodig heeft.

Oktober 2017

Optima-geest nog altijd niet weg

Het stadsbestuur geeft een subsidie van 10.000’en euro’s aan de stedelijke vzw FGDG voor een onderzoek naar de kantorenmarkt in de binnenstad. Gert Robert vroeg de financiële afrekening op en ontdekte dat het geld bijna integraal wordt doorgestort aan NV Bopro, een privaat bedrijf uit de Gentse vastgoedsector. De facto dus geen subsidie voor een vzw, maar een vergoeding voor een privébedrijf zonder enige openbare oproep of overheidsopdracht.

“Kan dit zo maar? Is dit transparant bestuur? Heeft de meerderheid dan geen lessen getrokken uit de Optima-affaire?”, vraagt Gert zich af.
Opmerkelijk is ook dat de voorzitter van FGDG ondertussen ook medewerker is van NV Bopro. Bovendien zit de persoon in kwestie namens de Gentse sp.a als ‘expert’ in verschillende intercommunales. Wettelijk misschien nog net in orde allemaal, maar is dit deontologisch nog verantwoord?

Het stadsbestuur, hiermee geconfronteerd in de gemeenteraad, vond alvast van wel: niets aan de hand. En zo blijft de ons-kentons-aanpak van het paars-groene stadsbestuur dus nog altijd overeind.

September 2017

Circulatieplan: N-VA Gent wil ernstig onderzoek naar de gevolgen voor handel en horeca

Het stadsbestuur wil de impact van het nieuwe circulatieplan evalueren. Gemeenteraadslid Gert Robert vroeg eerder deze maand in de commissie mobiliteit waaruit die evaluatie zou bestaan. Bleek dat er van alles onderzocht zou worden, maar niet de gevolgen voor onze lokale economie, handel en horeca.

Gert stelde daarom op de gemeenteraad voor om die economische impact toch zeker ook mee te evalueren, minstens via een brede enquête bij de Gentse handelaars en ondernemers. Verbazing alom toen schepen Watteeuw (Groen) en schepen Peeters (Open VLD) plots verklaarden dat de economische impact wél wordt onderzocht: Gerts voorstel kwam te laat en was nergens voor nodig.

Maar we laten ons als oppositie niet met een kluitje in het riet sturen, want na wat zoekwerk blijkt het volgende: het zogenaamde onderzoek naar de economische impact is niet meer dan een rondje gesprekken (duurtijd = 2 uur) met focusgroepen (van maximaal 15 mensen!). Handelaars of ondernemers worden in het besluit ter zake niet eens genoemd!

Juni 2017

Ontwerp nieuw ruimtelijk structuurplan: pleidooi voor de deelgemeenten

De stad bereidt een nieuw ruimtelijk structuurplan voor. Dat plan zal voor de komende jaren (in principe tot 2030) bepalen hoe men de in Gent beschikbare ruimte wil invullen (voor wonen, groen, economische activiteit, etc.). Afgelopen maand kwam een voorlopige versie op de gemeenteraad.

Gert Robert vertolkte de visie van de N-VA-fractie:
"In dit plan wordt bij de verdeling van de ruimte expliciet uitgegaan van de fiets. Maar voor 50% van de bevolking is fietsen om velerlei redenen geen optie: dit is een onevenwicht dat moet weggewerkt worden. We pleiten ook voor een duidelijk onderscheid tussen de centrumstad en de deelgemeenten. Die laatste moeten voor ons hun eigen ruimtelijke karakter behouden. Dat betekent onder meer: geen hoogbouw in wijken waar tot nog toe laagbouw de norm is. Wat we ook te veel missen in dit plan: aandacht voor ruimte voor economische ontwikkeling.

Gert verwacht dat het stadsbestuur – dat inspraak en participatie toch hoog in het vaandel voert – de ideeën van de grootste oppositiepartij (17% van de Gentse kiezers) zal meenemen bij de verdere uitwerking van dit plan.

Mei 2017

N-VA wil een parkeerabonnement voor werknemers

De hoge parkeertarieven in Gent nemen een flinke hap uit het budget van wie hier komt werken. Een abonnement voor de parkeergarage onder het Sint-Pietersplein kost 1.265 €/jaar (5 dagen op 7 parkeren). In één van de rotatieparkings zoals de Vrijdagmarkt of de Kouter is dat zelfs 2.530 €/jaar. Voor parkeren op straat is er zelfs geen abonnement mogelijk. Het is een veel gehoorde klacht dat het mobiliteitsbeleid van Stad Gent te weinig rekening houdt met Gent als regionale werkgelegenheidspool.
“Dat er een probleem is, blijkt duidelijk uit het feit dat Stad Gent goedkopere parkeertarieven heeft ingevoerd voor het woon-werk verkeer van het eigen stedelijk personeel”, oordeelt Gert Robert. In heel wat gemeenten bestaat er wél een verlaagd parkeertarief voor woonwerkverkeer. Gert stelde in de gemeenteraad dan ook voor om ook hier een werknemersabonnement in te voeren: “Daarmee kan Gent positief in de aandacht komen als een stad waar ondernemen en werken niet bestraft wordt maar aangemoedigd.”

Maar zoals verwacht weigerde het stadsbestuur dat zelfs maar te overwegen. Het voorstel werd meerderheid tegen oppositie weggestemd.

April 2017

Ecowijk Gantoise: stad trekt geen lessen uit Optima-affaire

Het oude Ottenstadion in de Bruiloftstraat in Gentbrugge maakt plaats voor een nieuwe woonwijk, Ecowijk Gantoise. In 2013 werd aan de omwonenden een eerste ontwerpplan voorgelegd. Dit plan – 180 à 200 woningen, beperkt aantal bouwlagen (maximaal 3 op beperkt deel van de site), etc. – kon op brede instemming rekenen.

Maar het project dat nú op stapel staat wijkt sterk af van dit oorspronkelijke ontwerp. Dat zorgt voor grote bezorgdheid in de buurt. Meer dan 500 bewoners dienden een bezwaarschrift in. Hun belangrijkste bezwaren zijn: a) een sterke verhoging van het aantal woningen naar 300, b) een sterke verhoging van het aantal bouwlagen tot 5, en c) slechts 0,6 parkeerplaatsen per woning, waardoor een groot deel van de parkeerdruk voor rekening komt van de omliggende wijk.Het project is een samenwerking tussen het stadsontwikkelingsbedrij SOGent en private partner Ecowijk, zelf gelinkt aan de Koninklijke Atletiekassociatie Gent die een deel van de grond bezit. Waarom het stadsbestuur plots mee gekozen heeft voor zo'n grootschalig commercieel project zonder draagvlak in de buurt is hoogst onduidelijk.

Gert Robert ondervroeg schepen Taeldeman (sp.a) scherp tijdens de voorbije gemeenteraad. Uit de antwoorden viel op te maken dat het stadsbestuur vooralsnog weinig lessen heeft getrokken uit de Optima-affaire: de banden tussen het stadsbestuur en de vastgoedwereld blijven ondoorzichtig, en dat ten koste van de gewone Gentenaars-buurtbewoners.

Maart 2017

Parkeertarieven: N-VA wil werknemersabonnement

Het stadsbestuur voert goedkopere parkeertarieven in voor haar eigen personeel. Voor ondergronds parkeren bestond dat al. Werknemers van Stad en OCMW Gent kopen een maandabonnement voor 10 euro en betalen nog eens 1 euro per dag dat ze effectief parkeren. Dit tarief voor stadspersoneel wordt nu doorgetrokken naar het straatparkeren in de groene en oranje zone.

“Wij zijn geen voorstander van de hoge parkeertarieven en het veralgemeend invoeren van betalend parkeren tot in de deelgemeenten”, zegt Gert Robert, "Dat werknemers – in dit geval van de Stad – niet de volle pot hoeven te betalen, daar kunnen wij zeker inkomen. Probleem is dat het stadsbestuur dit weigert aan alle andere mensen die in Gent moeten zijn voor hun werk en daarbij niet zonder een auto kunnen.”

Personeelsschepen De Regge (sp.a) reageerde afwijzend op Gerts vraag voor een algemeen werknemersabonnement en stelde dat andere werknemers hun werkgever maar om een terugbetaling van hun parkeerkosten moesten vragen (!). NVA roept het stadsbestuur op om consequent te zijn en een werknemersabonnement in te voeren: niet enkel voor het eigen personeel, maar voor iedereen die in Gent komt werken.

Januari-Februari 2017

N-VA steunt vraag naar parkeeruitbreiding UZGent

Het UZ Gent kampt al langer met een parkeerplaatstekort voor patiënten, personeel en bezoekers. De recent door het stadsbestuur ingevoerde fors hogere parkeertarieven vergroten dat probleem nog. Mensen die eigenlijk niet in het UZ moeten zijn, parkeren zich er toch, omdat het goedkoper is.

Het UZ neemt nu maatregelen om oneigenlijk gebruik van de parking tegen te gaan, maar wil ook investeren in een structurele oplossing: er zouden zo'n 400 parkeerplaatsen moeten bijkomen.
Maar dat is zonder de stad gerekend.

De dienst die de nodige vergunningen moet afleveren heeft al laten weten dat een uitbreiding niet naar de wens van de stad is, integendeel: men wil zelfs een vermindering van het aantal plaatsen (!).
Gert Robert riep de bevoegde schepen – en kandidaat-burgemeester – Balthazar (sp.a) op om redelijk te blijven: "Groene ideologische dogma's mogen hier niet bepalend zijn. Een ziekenhuis als het UZ moet vlot bereikbaar blijven met de wagen, voor Gentenaars en nietGentenaars. En dat impliceert dat er voldoende parkeerruimte moet zijn."

December 2016

Fiks duurdere schoolmaaltijden (296 euro/jaar meer!): ecologie wanneer het uitkomt

Het stadsbestuur voert een fikse verhoging van de prijs van de schoolmaaltijden door: een middagmaal voor een lagere schoolkind slaat begin 2017 op van 3,10 naar 4,10 euro. Dat is 32% meer. Voor een gemiddeld gezin met 2 kinderen betekent dat per jaar 296 euro meeruitgaven.
De groene schepen Decruynaere verdedigt de forse prijsstijging met het argument dat de ouders zelf vragende partij waren voor meer duurzame en ecologische (en dus duurdere) maaltijden (met bioproducten, lokale producten, …).

Maar toen Gert Robert haar vroeg of er bijvoorbeeld een enquête was geweest bij de ouders, moest ze dit ontkennen. De schepen zal kennelijk alleen hebben gehoord wat ze wou dat ze zou horen.

Gert wierp haar dan ook voor de voeten dat ze weinig consequent is: "Bij de schoolmaaltijden drijft u uw groene zin door, maar tegelijk plant u een nieuwe basisschool in het dienstencentrum van Gentbrugge, op nauwelijks 150 meter van het drukke E17- viaduct vol zwaar vrachtvervoer. Aan hoeveel fijn stof zullen díe kinderen blootgesteld worden? Is dat ecologisch of kindvriendelijk beleid?"

Oktober-November 2016

Fusieplannen Gents Havenbedrijf & Zeeland Seaports: win-win

Gemeenteraadslid Gert Robert, namens N-VA ook bestuurslid van het Gentse havenbedrijf, is tevreden over de fusieplannen met Zeeland Seaports. De komende zes maanden wordt onderzocht hoe de samenwerking tussen beide havens kan worden versterkt, met een echte fusie als vooropgesteld eindpunt.

Daarover vond op het Gentse stadhuis een Vlaams-Nederlandse top plaats met o.a. minister-president Geert Bourgeois en de ministers Weyts en Muyters (N-VA). Maar voor het zover is, moet op fiscaal en juridisch vlak dus nog één en ander uitgeklaard worden. Voor onze stad is dit uitstekend nieuws.
Dankzij de bundeling van krachten komt de Gentse haven de top 10 van Europese havens binnen. De toegenomen slagkracht zal een nieuwe dynamiek creëren die de economie en de werkgelegenheid in onze stad en regio alleen maar ten goede kan komen

Het havengebied van Gent tot Vlissingen is centraal gelegen in West-Europa en kan in een straal van 500 kilometer maar liefst 500 miljoen consumenten bedienen. Het gebied telt ruim 500 bedrijven en 110.000 werknemers. Samen ontvangen de havens elk jaar 8.700 zeeschepen.

September 2016

Help, waar is de parkeerautomaat?

De nieuwe parkeerautomaten staan bijzonder ver van elkaar. In de verschillende parkeerzones gelden verschillende tarieven, maar bestuurders hebben geen enkele manier om te weten in welke zone ze hun wagen geparkeerd hebben. Het probleem stelt zich vooral in betaalstraten waar geen meter staat. Resultaat is dat mensen te veel dreigen te betalen, of de verkeerde retributie betalen en alsnog beboet worden.

Gert Robert vroeg aan de schepen hoe hij dit gaat oplossen. De schepen erkende het probleem en verzekerde dat het mobiliteitsbedrijf aan een oplossing werkt. Er komen infoborden die vermelden welk tarief er in de straat geldt, tijdens welk tijdsvenster er moet betaald worden, hoe ver de volgende parkeerautomaat staat, en of er met cash geld kan betaald worden.

“Dat zal de mensen hopelijk wegwijs maken”, reageerde Gert Robert, “maar mag ik aandringen om zo snel mogelijk werk te maken van een goede parkeerapp, zodat mensen zoals in andere steden gewoon via hun telefoon kunnen betalen. Dan hoeven ze niet meer naar een parkeermeter te zoeken en betalen ze enkel voor de tijd dat ze effectief geparkeerd hebben”

Juni 2016

Eindelijk oplossing voor Emanuel Hielstraat

Het gedeelte van de Emanuel Hielstraat tussen de Tweekapellenstraat en de SintSimonstraat verkeert al jaren in bijzonder slechte staat. Door zwaar verkeer (bussen, vrachtwagens) en te snel verkeer hebben de buurtbewoners al jaren overlast: verkeersonveiligheid, scheuren in huizen door trillingen, voortdurende geluidsoverlast, enz.
Al heel lang vragen de bewoners aan de schepen om een heraanleg of minstens een voorlopige toplaagvernieuwing, maar tot nog toe tevergeefs: toegezegde werken zijn al even veel keren uit- en afgesteld. Ook op de vraag naar voorlopige ingrepen (zoals snelheidsremmers of betere signalisatie via borden of wegmarkeringen, enz.) wilde de stad niet ingaan.

Gert Robert bracht de kwestie voor de gemeenteraad en vroeg schepen Watteeuw (Groen) om uitleg. Die engageerde zich formeel tot een toplaagvernieuwing én verkeersveiligheidsmaatregelen op korte termijn. Tegen het einde van deze legislatuur (2018) zou er zelfs een volledige heraanleg gebeuren.

“De bewoners werden jarenlang aan het lijntje gehouden”, zegt Gert, “Nu schiet de schepen gelukkig eindelijk in actie. Ik ben blij dat een tussenkomst van een gemeenteraadslid soms toch het verschil kan maken."

April-Mei 2016

Opnieuw vertraging voor parkeergebouw Ledeberg

In Ledeberg is de parkeerdruk bijzonder hoog. Al jaren wordt er uitgekeken naar de bouw van een parkeertoren naast de flyover op de Hundelgemsesteenweg. Die moet de parkeerproblemen helpen oplossen. Alleen: de bouw ervan loopt steeds weer vertraging op. Een aangekondigde informatievergadering voor de buurt werd onlangs met 3 maanden uitgesteld. Dit deed Gert Robert om uitleg vragen aan de schepen.

Wat blijkt: er is inderdaad opnieuw vertraging voor het project. Deze keer is het wachten op de goedkeuring van een stedelijk RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan). De start van de werken schuift op naar het najaar van 2017.

“Het wordt nu al 2019 voordat de parking zal kunnen gebruikt worden”, reageerde Gert, “Dat is veel te laat, want het circulatieplan dat het stadscentrum voor een stuk zal afsluiten gaat al op 3 april 2017 in. Als er op dat moment onvoldoende parkeerruimte is aan de rand, wordt de binnenstad helemaal onbereikbaar.”

Maart 2016

Evaluatie overbodig voor stadsbestuur

Op de voorbije gemeenteraad keurde het stadsbestuur een jaarlijkse subsidie goed van 140.000 euro (!) per jaar voor de vzw Lab van Troje. Deze vzw is verantwoordelijk voor de organisatie van de zogenaamde 'leefstraten' in verschillende Gentse wijken, en mag daar nu dus nog een tijd mee doorgaan.

De beslissing is opmerkelijk, want de lopende evaluatie van het leefstraatproject is nog helemaal niet afgerond. Maar voor schepen Watteeuw (Groen) is er geen vuiltje aan de lucht: een fikse financiële duw in de rug van een ideologisch gelijkgestemde organisatie moet blijkbaar ten allen tijde kunnen.

Nochtans geven de resultaten van een eerste gedeeltelijke evaluatie aan dat een grondige bijsturing van het leefstraatproject dringend nodig is. Uit een bevraging blijkt immers dat gemiddeld 36% van de buurtbewoners niet akkoord gaat met het leefstraatproject in hun wijk (versus 46% akkoord).

Voor Gert Robert is het duidelijk: "Er is zeker niet overal een voldoende draagvlak voor het inrichten van leefstraten. Leefstraten dreigen in de Gentse wijken meer een splijtzwam te zijn dan een verbindend instrument. Ik kijk sowieso uit naar de externe evaluatie ten gronde."

Februari 2016

Evaluatie project Leefstraten: nood aan draagvlak

De voorbije 3 jaren konden inwoners die daar iets voor voelden tijdens de zomerperiode hun straat op een alternatieve manier inrichten via het project Leefstraten.

Momenteel maakt een extern studiebureau een uitgebreide evaluatie van de aanpak tot nu toe. Gert Robert, die hierover al stevig tussenkwam in de gemeenteraad, gaf in een interview de belangrijkste bekommernissen van de N-VA-fractie mee. Hij wees er op dat tijdelijke Leefstraten verfrissend en aangenaam kunnen zijn voor de buurtbewoners, maar tegelijk ook zeer ingrijpend. Het gaat niet alleen om wat groenelementen of zitbankjes buiten, straten worden ook doorgeknipt en parkeerplaatsen geschrapt. Daarom is het belangrijk dat er een voldoende draagvlak is: voor N-VA moeten de voorstellen van de initiatiefnemers dan ook finaal getoetst worden via een stemming onder álle buurtbewoners.

Schepen Watteeuw (Groen) wees ook dit inspraakidee eerder al af, maar hopelijk wordt er nu toch met Gerts input rekening gehouden. De Leefstraten zijn een mooi initiatief, maar niet zonder een voldoende draagvlak bij de buurtbewoners.

Januari 2016

Inspraak bij Circulatieplan? Vergeet het!

Alhoewel het circulatieplan in principe pas in april volgend jaar wordt ingevoerd (behoudens een mogelijk referendum op initiatief van NVA!), krijgen burgers die aan de schepen goed beargumenteerde aanpassingen voorstellen te horen dat “de inspraakronde afgesloten is”.

Dat is een bijzonder vreemde manier van werken voor een schepen die vaak geen twee zinnen kan zeggen zonder woorden te gebruiken als 'inspraak', 'participatie' of 'cocreatie'. Vooral omdat de details van het circulatieplan nog maar pas bekend zijn, zodat veel Gentenaars nu pas weten wat de gevolgen zijn voor hun straat of wijk.

“Ik ben door heel wat mensen aangesproken die vragen hebben bij het plan waar het stadsbestuur botweg op weigerde te antwoorden”, zegt Gert Robert, "Maar gelukkig kunnen gemeenteraadsleden wel altijd vragen stellen en voorstellen doen. Dus sturen we met de N-VA-fractie de vragen van burgers systematisch door naar de schepen. Kwestie van hem te verplichten om de burgers ernstig te nemen en hen het antwoord te geven waarop ze recht hebben."

November-December 2015

Personen in een rolstoel krijgen toch beperkte korting in Gentse monumenten

Omdat onze musea niet volledig toegankelijk zijn voor mensen in een rolstoel stelde Gert Robert een tijdje geleden voor om hen korting te geven op de toegangskaartjes. Het stadsbestuur had daar eerst geen oren naar, maar in het vernieuwd retributiereglement dat deze maand voorligt op de gemeenteraad wordt toch een stukje aan de vraag van Gert Robert tegemoet gekomen. In de 'Historische Huizen' (dat zijn ondermeer de Sint-Pietersabdij, het Belfort en het Gravensteen) krijgen rolstoelgebruikers korting wanneer zij niet binnen kunnen in de volledige tentoonstelling.

“Het is toch maar de evidentie zelf dat wie niet volledig van een tentoonstelling of een museum kan genieten daar ook niet de volle prijs voor moet betalen”, reageerde Gert, “Dit is een klein stapje in de goede richting, ik hoop dat de andere Gentse musea snel dit goede voorbeeld zullen volgen."

Oktober 2015

N-VA vraagt een stedelijk reglement voor Leefstraten

Sinds 2013 worden in onze stad jaarlijks een aantal Leefstraten ingericht. Dit zijn woonstraten die voor langere tijd verkeersvrij gemaakt worden. Hiervoor bestaat geen enkel wettelijk kader. De politie geeft dan ook steevast een negatief advies. Niettemin komen er bij de volgende editie in 2016 naast straten nu ook leefwijken bij. Daarvoor geeft het stadsbestuur een subsidie van 50.000 euro aan de vzw Fiets van Troje.

Gert Robert stelde op de gemeenteraad voor om eerst een reglement op te stellen voor de Leefstraten voordat het project nog verder uitgebreid wordt. Er moet minstens het akkoord zijn van twee derden van de bewoners, zoals bij speelstraten. Maar de meerderheid stemde het voorstel weg. De schepen belooft nochtans zelf al van bij de start van het project om een stedelijk reglement of 'kader' op te maken. Wordt vervolgd.

September 2015

Toegankelijkheid Gentse musea kan beter

Het bezoek afgelopen zomer van een rolstoelgebruiker aan de tentoonstelling "80 days of summer" in de Sint-Pietersabdij draaide voor de persoon in kwestie uit op een grote teleurstelling. De man diende dan ook klacht in tegen de stad omwille van de slechte rolstoeltoegankelijkheid en de gebrekkige informatie daarover.

Gert Robert ondervroeg hierover schepen voor gelijke kansen Tapmaz (sp.a). De schepen antwoordde dat de communicatie op de website verbeterd werd, en dat medewerkers van musea een infosessie zullen krijgen over communicatie en dienstverlening aan personen met een beperking.

“Ik heb er alle begrip voor dat historische gebouwen integraal toegankelijk maken niet eenvoudig is”, repliceerde Gert, “maar de stad moet hier blijven op inzetten en mag de aandacht niet laten verslappen."

Juni 2015

N-VA bekomt behoud kortingstarief voor mensen met een handicap

Mensen met een handicap hebben recht op een kortingstarief voor sportactiviteiten of bij het gebruik van de sportzalen van de stad Gent. Het stadsbestuur wou op de gemeenteraad van juni dit  tarief afschaffen.  Dankzij N-VA blijft het voorlopig toch behouden. Gert Robert diende ter zake een aantal amendementen in.

Het stadsbestuur redeneerde dat mensen met een handicap maar gebruik moesten maken van een verlaagd tarief via de nieuwe UiTPAS (een soort vrijetijdsspaarkaart die onder bepaalde voorwaarden recht geeft op korting). Probleem is echter dat er in onze stad 24.000 mensen recht hebben op een dergelijke UiTPAS met korting, terwijl er in totaal nog maar 10.000 Gentse passen verkocht werden (met én zonder korting).

In de praktijk zal dus niet iedereen genieten van het gereduceerde tarief waarop hij/zij in principe aanspraak kan maken. Bovendien hebben zeker niet alle mensen met een handicap recht op een UiTPAS met kortingstarief. Die laatste groep zou dus sowieso een sociaal voordeel verliezen.

Gemeenteraadslid Gert Robert: “Ik ben blij dat schepen Tapmaz (sp.a) onder druk van onze amendementen om het verlaagd tarief te behouden beslist heeft om zijn eigen voorstel terug te trekken. Zijn plan tot afschaffing was bepaald een asociale maatregel van een stadsbestuur dat zich nochtans graag laat voorstaan op zijn sociale agenda.”

Mei 2015

Geen initiatief stasbestuur voor broodnodige globale mobiliteitsstudie

In mobiliteit hangt alles aan elkaar. Wie de afrit Gent-centrum aan het Zuid – de zogenaamde fly-over B401 – wil schrappen of de viaduct van de E17 in Gentbrugge wil verleggen of zelfs afbreken, moet rekening houden met de gevolgen voor het verkeer op andere plaatsen in en rond de stad.

Daar wringt in Gent het schoentje: het stadsbestuur heeft wel een nieuw mobiliteitsplan, maar een broodnodige bijhorende globale mobiliteitsstudie is er niet. Schepen van mobiliteit Watteeuw (Groen) wil hiertoe zelfs geen initiatief nemen. Volgens hem moet de Vlaamse overheid dit maar zelf uit eigen beweging organiseren en betalen.

“Dat is de wereld op zijn kop”, reageert Gert Robert. “Het is de schepen zelf die in zijn mobiliteitsplan een hele reeks voorstellen doet waarvoor hij niet bevoegd is. Hij moet dan ook het initiatief nemen om ervoor te zorgen dat de nodige mobiliteitsstudies er komen. Het is aan hem om hierover het overleg met de Vlaamse overheid over timing en budgetten op te starten.”

April 2015

N-VA Gent wil behoud ‘Gents zwin’

Onlangs organiseerden een aantal organisaties (o.a. Natuurpunt) een actiedag ten voordele van het behoud van het ‘Gentse zwin’ langs de Schelde in Gentbrugge. De Gentse N-VA steunde deze actie volmondig en vraagt de dringende bijsturing van de actuele plannen van Waterwegen & Zeekanaal NV voor de bouw van een sluis op de Zeeschelde in Heusden.

De Gentse getijdenwerking zou door de werking van de sluis verdwijnen. En daarmee zou meteen ook een prachtig stuk natuur dat zich de voorbije jaren langs de Schelde-oevers heeft ontwikkeld ophouden te bestaan. Het gaat om een uniek zoetwatergetijdengebied met slikken en schorren en prachtige rietkragen aan de rand van de stad. Een lust voor het oog en de thuis van tal van watervogels en andere dieren.

Gentbruggenaar Gert Robert: “Ik roep partijgenoot en minister van mobiliteit/openbare werken Ben Weyts op om W&Z een oplossing te laten uitwerken die én tegemoet komt aan de bekommernissen van Natuurpunt én het overstromingsgevaar aanpakt. Het zou meer dan zonde zijn om dit nieuwe stukje natuur dat veel Gentenaars nu al in hun hart hebben gesloten teniet te doen.”

Maart 2015

Sportinfrastructuur Blaarmeersen naar Farys

Het gonst al lang van de geruchten dat het stadsbestuur het beheer van de sporthallen en terreinen op de Blaarmeersen wil afstoten. Tot voor kort klonk het op het stadshuis altijd dat daarover nog niets beslist was. Maar onlangs bleek dat er achter de schermen toch al volop gewerkt wordt aan een overdracht naar de intercommunale Farys (voorheen TMVW).

Gert Robert vroeg schepen van sport Tapmaz (sp.a) om duidelijkheid. De sportclubs en andere gebruikers van de infrastructuur, en ook het personeel, zijn immers ongerust. Dat ze volledig in het ongewisse gelaten worden is weinig correct. De schepen antwoordde dat hij werkt aan een communicatieplan en dat hij tijdig voldoende informatie zal geven.”

“Die kans heeft de schepen wat mij betreft alvast gemist,” reageert Gert, “Er is nú ongerustheid bij clubs, gebruikers en personeel. De mensen willen nú informatie en antwoorden. Niet als het de schepen uitkomt, en alles al definitief vastligt.”

Februari 2015

Nieuwe buurtparking voor Gentbrugge?

De N-VA heeft het stadsbestuur voorgesteld om een deel van de ziekenhuisparking van Sint-Jozef in Gentbrugge her in te richten tot buurtparking voor bewoners. Het hospitaal verhuist immers grotendeels naar de campus van Maria Middelares langs de R4 in Zwijnaarde. Hierdoor zal de Gentbrugse vestiging minder parkeercapaciteit nodig hebben.

De parkeerdruk rondom Sint-Jozef is de voorbije jaren sterk toegenomen. Bewoners in de omliggende straten kunnen er hun wagen vaak nauwelijks kwijt in de buurt van hun woning. Dat is weinig comfortabel, zowel voor jonge gezinnen als voor senioren.

De schepen van mobiliteit heeft beloofd het idee te zullen onderzoeken. De N-VA zal er op toezien dat dit op een ernstige manier en binnen een redelijke termijn gebeurt.

Januari 2015

‘Open data’ Gents havenbedrijf toch niet zo ‘open’

Het stedelijke Gentse havenbedrijf pakt uit met een download: “GPS Haven Gent, om nooit meer in de haven verloren te rijden”. De website vermeldt dat dit databestand gratis beschikbaar is, maar dat het niet mag worden gebruikt voor commerciële toepassingen.

Gert Robert vroeg aan de burgemeester om duidelijkheid. Zijn dit nu echt ‘open data’ die ondernemers vrij in toepassingen en producten mogen verwerken, of zijn ze dat niet? Uit het antwoord bleek dat wie deze gegevens wil gebruiken daarvoor eerst een contract moet afsluiten met het havenbedrijf: geen echte ‘open data’ dus.

“Jammer,” reageerde Gert, “zo’n contract is een onnodige rem op het gebruik van wat in feite publieke adresgegevens zijn. Open data moeten, zoals de naam aangeeft, net zo vrij mogelijk te gebruiken zijn.”

December 2014

Kans gemist om gevolgen afbraak B401 te onderzoeken

Dat het mobiliteitsplan een grote economische impact zal hebben, is evident. Maar hoe groot die zal zijn, is moeilijk te voorspellen. Recent ging de afrit aan het Zuid, de viaduct B401, een tijd dicht voor herstellingswerken. Dat leek een gedroomde kans om na te gaan wat de gevolgen van de geplande afbraak kunnen zijn, niet alleen op het verkeer maar ook op de economische activiteit in de ruime omgeving.

Gert Robert vroeg daarom aan het stadsbestuur of men kon meedelen wat het effect was van de sluiting van de viaduct op de handelaars en kantoren uit de buurt. Het antwoord van de schepen was teleurstellend: men heeft geen enkele studie of rondvraag gehouden. “Dus heeft het bestuur niets geleerd uit het afsluiten van de viaduct”, reageert Gert, “van een gemiste kans gesproken!”

Oktober-November 2014

Burgemeester Termont: kraken treft Gentenaars niet

Gert Robert confronteerde de burgemeester met het zoveelste schrijnende verhaal van een eigenaar die zijn woning niet kan renoveren omdat ze bezet is door krakers: “U trekt zich het lot van de vele Roma’s aan, en wijst zelfs de Europese gezagsdragers op hun verantwoordelijkheid. Ook met het afschakelplan bent u bereid om heel ver te gaan voor wat betreft de bescherming van de lokale bevolking: u daagt desnoods de federale regering voor de rechter", zo begon Gert.

Vervolgens stelde hij dat de Gentenaars ook van hun burgemeester verwachten dat hij stappen onderneemt om een einde te maken aan het alsmaar kraken van panden in het Gentse. Gert daagde de burgemeester uit om alvast zijn partijgenoten in de Kamer te vragen om in het vervolg wetsvoorstellen die kraken strafbaar maken of het uitzetten van krakers vereenvoudigen, anders dan tevoren, te steunen.

Maar de burgemeester had hier geen oren naar. Hij antwoordde dat de Gentenaars van krakers geen last hebben…

September 2014

N-VA zorgt voor meer verkeersveiligheid omgeving Brusselsesteenweg

De omleidingen door de heraanleg van de Brusselsesteenweg in Gentbrugge veroorzaken veel overlast, onder meer in de Braemstraat waar het drukke en zware vrachtverkeer gevaarlijke situaties oplevert. Gert Robert kaartte dit probleem aan bij de schepen van mobiliteit, en deed enkele voorstellen om de verkeersveiligheid te verbeteren: zware vrachtwagens weren, éénrichtingsverkeer invoeren, enz.

De schepen antwoordde dat hij een zone 30 instelt en ook bereid is om vrachtverkeer in de Braemstraat te beperken tot maximaal 3,5 ton. Enkele richting invoeren kan niet omdat het openbaar vervoer er in twee richtingen moet kunnen blijven rijden. Zolang de werken duren zullen de snelheid- en tonnagebeperking in alle straten waar hinder is van kracht zijn.

Prioriteiten Gents mobiliteitsbeleid

Om te kunnen wegen op de toekomstige investeringsbeslissingen op Vlaams niveau deed Gert Robert schepen van mobiliteit Watteeuw (Groen) volgend voorstel: “Zeker in budgettair krappe tijden moet elke investering goed worden overwogen. Ik wil daarom vragen dat het stadsbestuur over de partijgrenzen heen en in overleg met de belangrijkste actoren een lijst opmaakt van welke werken voor de Gentse mobiliteit het meest dringend zijn. Liever dat dan zoals nu om de haverklap mooie dromen te lanceren of elke actiegroep de indruk geven dat u hen steunt, wel wetende dat er de komende jaren geen geld zal zijn.”

De schepen antwoordde dat zíjn persoonlijke prioriteiten duidelijk genoeg zijn, en hoopte op de steun van de N-VA te kunnen rekenen om ze ook in Brussel te bepleiten. Hierop repliceerde Gert: “Alle Gentse mandatarissen voor uw kar spannen of alle Gentse mandatarissen aan één zeel laten trekken om sterker te staan in Brussel is niet hetzelfde . Ik stel voor dat tweede te doen, maar dat kan alleen als u bereid bent tot overleg.”

Gebrekkige communicatie werken Gentbrugge

De recente wegwerkzaamheden in het centrum van Gentbrugge (Twee Kapellestraat, Sint-Simonstraat en Emmanuel Hiel) werden op 7 mei rijkelijk laat via borden aangekondigd. De werken zouden immers al de dag erop 8 mei van start gaan en tijdens de werken gold een parkeerverbod in de betreffende en enkele omliggende straten.

De volgende vier dagen was van werken echter nergens iets te merken. Ondertussen bleven bewoners logischerwijs in de straten in kwestie parkeren: niemand parkeert zijn of haar voertuig graag een eind verderop als dat niet echt nodig is.

Uiteindelijk begonnen de werken pas op 12 mei. Gert Robert zal er op aandringen dat parkeerboetes die in de periode 8-11 mei eventueel uitgeschreven werden met de mantel der liefde zouden worden behandeld. De buurt staat sowieso al extra onder (verkeers)druk door o.a. de werken aan de Brusselsesteenweg.

‘Fietsstad’ Gent maakt van deelfietsen geen prioriteit

Deelfietsen - zoals de Villo’s in Brussel, de Antwerpse Velo’s of Li Bia Vélo in Namen - zijn populair. In deze drie steden rijden duizenden mensen dagelijks met een gehuurde fiets. Gent loopt op dit vlak achter: er zijn nog geen deelfietsen die voor iedereen toegankelijk zijn. En nu blijkt nog eens dat het toekomstige proefproject dat de stad onlangs aankondigde een zeer mager beestje is. Amper 75 fietsen en slechts 10 fietsstations! De gebruiker moet de fiets ook zelf terugbrengen naar het vertrekstation, de fiets elders achterlaten - zoals in de genoemde steden wel kan - is geen optie.
Weinig flexibel dus.

Gert Robert vroeg de schepen hoe het komt dat Gent op dit vlak zo weinig ambitie heeft. De schepen stelde dat de stad geen middelen heeft voor een groter initiatief. "Geef mij 1,5 miljoen euro en ik organiseer onmiddellijk een groots project", spotte hij. Gert wees er fijntjes op dat de schepen vijf miljoen euro per jaar verwacht van een reclamecontract voor de schuilhuisjes. "Dit zijn nieuwe inkomsten, dus als het stadsbestuur echt voor de fiets wil kiezen, is het nodige geld wél voorhanden", besloot Gert.

Buurt Brusselsesteenweg verrast door werken

De grote werken op de Brusselsesteenweg zullen voor veel hinder zorgen. Gert Robert dringt al maanden aan bij de schepen om de buurtbewoners goed en tijdig te informeren over wat er op til is. De schepen antwoordde telkens dat het stadsbestuur veel belang hecht aan het goed informeren van de burgers en dat er speciaal voor deze werken een budget voor communicatie wordt voorzien.

Toch werden de buurtbewoners deze week door werken verrast. Voor herstellingen aan de tramsporen is de steenweg in de richting van het centrum afgesloten. “Het stadsbestuur is er niet in geslaagd haar belofte om de bewoners te informeren waar te maken”, zegt Gert Robert, “De eerste informatievergadering is pas begin april, maar ondertussen zijn de werken al begonnen, de communicatie komt veel te laat.”

Amper deelfietsen in 'fietsstad Gent'?

Wie in Antwerpen of Brussel of Namen een fiets nodig heeft, hoeft maar een deelfiets te nemen op één van de vele plekken in de stad waar deze fietsen klaar staan, en kan nadien de fiets in een willekeurige stalling terugzetten. In Gent kan dit nog altijd niet. Midden januari verklaarde de schepen dat er een nieuw deelfietssysteem komt in Gent. Gert Robert vroeg hierover uitleg. Het blijkt om een zeer kleinschalig project te gaan. En anders dan in andere steden moeten de gebruikers de fietsen terugzetten op de plek waar ze opgepikt zijn: gebruiksvriendelijk is anders. Gent is volgens de schepen te klein voor een volwaardig fietsleensysteem. Vreemd, want ook Namen heeft een systeem vergelijkbaar met dat van Antwerpen en Brussel. Voor Gert Robert is dit van geen kanten te rijmen met de ambitie van dit stadsbestuur om 'fietsstad Gent' te zijn.

Graffiti ploeg: er zijn nog 160 wachtenden voor u

Graffiti is in Gent een echte plaag. Het is bijzonder onaangenaam wanneer je pas geschilderde gevel beklad wordt met lelijke opschriften. Als je dat overkomt is het belangrijk om de zaak zo snel mogelijk op te kuisen, anders komen er wel eens snel nieuwe “tags” bij. Gent heeft een stedelijke “graffiti ploeg”, die gratis ongewenste graffiti, affiches en zelfklevers komt verwijderen.

Gert Robert vroeg aan de schepen of het klopt dat de graffiti ploeg een grote werk-­ achterstand heeft. De schepen bevestigde dat wie een beroep doet op de graffitiploeg drie à vier maanden moet wachten. Er is een gemiddelde achterstand van 160 dossiers. De snelste oplossing is volgens de schepen dat burgers zelf de graffiti netjes overschilderen.

Bedrijven zwaarder belast

“De stad doet redelijk wat voor de begeleiding van startende ondernemers en voor de ontwikkeling van een nieuwe 'creatieve industrie', en dat is goed", zegt Gert Robert, "maar wat gebeurt er voor de 'blijvers'? De bedrijven die behoren tot de 'maak-industrie' zijn misschien niet zo uitgesproken 'creatief', maar zorgen wel voor de grote tewerkstelling in onze regio."
In een periode waarin iedereen het belang van de concurrentiekracht van onze ondernemingen benadrukt, verhoogt de stad de fiscale druk op het ondernemen. De lokale belastingen op bedrijven zullen de volgende zes jaar met 12% toenemen. Daarnaast worden er ook op vlak van vergunningen steeds hogere eisen gesteld. Een voorbeeld hiervan is de onlangs ingevoerde verplichting om een groendak aan te leggen. Alweer een bijkomende last.
Paarsgroen kiest voor meer inkomsten in plaats van voor besparen, en dat zal ook de ondernemer geweten hebben.

Herstel van voetpaden – er mag een tandje bij

Er is nog veel werk aan de voetpaden in het stadscentrum en in de randgemeenten. Het vorige bestuur pakte dit aan met een bescheiden “trottoiractieplan”, maar dat is ondertussen afgelopen. Daardoor dreigt de vernieuwing van de voetpaden in onze Stad eerder lukraak te gebeuren. Gert Robert vroeg het bestuur om voldoende middelen te voorzien voor de broodnodige heraanleg van het openbaar domein, er mag gerust een tandje bij. Hij vroeg ook om dit aan te pakken via het opstellen van een plan met voldoende aandacht voor álle wijken van onze stad, zodat op basis van objectieve criteria de juiste prioriteiten kunnen worden gelegd.

Nog even wachten op verkeersveilige omgeving aan school Groen Drieske

Gert Robert vroeg aan de schepen van mobiliteit aandacht voor de verkeerssituatie aan de school Groen Drieske in Gentbrugge. De toplaag van de Achterdries werd vernieuwd waardoor de 10 m brede laan een echte biljart lijkt die uitnodigt tot snel rijden. De limiet van 30 km/uur wordt er enkel door borden en schilderwerk op het asfalt aangegeven.

Gert merkte op dat de heraanleg een gemiste kans is om met as-verschuivingen het verkeer af te remmen en de schoolomgeving veiliger te maken. De schepen antwoordde hierop dat hij opnieuw rijbaankussens zal laten aanbrengen zoals die er lagen vóór de heraanleg. Het zal wel nog even duren, want in het aanbestedingsdossier is helaas één en ander fout gelopen.

Bezorgdheid bij Gentse ondernemers

Bedrijven in Gent betalen diverse stedelijke heffingen. Het nieuw stadsbestuur heeft al aangekondigd deze heffingen te willen moderniseren. Dit is ook nodig, want de huidige reglementen zijn verouderd. Vooral de heffing op drijfkracht – waarbij bedrijven betalen voor het geïnstalleerde vermogen aan machines of die nu draaien of niet – is ronduit archaïsch. Vanzelfsprekend mag deze “modernisering” niet uitdraaien op een flinke verhoging van de belastingen. Een aanpassing van de bedrijfsbelastingen moet ook tot stand komen in nauw overleg met de Gentse bedrijven zelf. Ondernemers in Gent zijn bezorgd dat dit overleg niet of niet voldoende zal plaats hebben. Een andere bezorgdheid van het Gentse bedrijfsleven betreft de toenemende regelneverij van het bestuur. Een voorbeeld daarvan is de recent ingevoerde verplichting om bij nieuwbouw platte daken te voorzien van een “groendak”. Deze maatregel jaagt de bouwkosten met meer dan een vijfde de hoogte in en kan een reële rem zijn voor bedrijven om in Gent te investeren. Gert Robert volgt deze dossiers in de gemeenteraad op voor onze fractie.

Minder hinder-plan heraanleg Brusselsesteenweg Ledeberg-Gentbrugge

Eind 2013 wordt gestart met de herinrichting van de Brusselsesteenweg van aan de Schooldreef in Gentbrugge tot aan de Keizerpoort in Ledeberg. De werken zullen drie à vier jaar duren. Het spreekt voor zich dat deze onvermijdelijk heel wat overlast met zich mee zullen brengen voor de omwonenden en mensen die in functie van werk, opleiding/school in de buurt moeten zijn.

Gert Robert zal er bij het stadsbestuur op aandringen dat er helder en tijdig gecommuniceerd wordt naar inwoners en bezoekers over de voortgang en impact van de werken. Ook moet er een uitgewerkt minder hinder-plan (met alternatieve routes enz.) komen en een meldpunt dat vragen en klachten van burgers nauwkeurig opvolgt.

Sanitair voor parking kampeerwagens sporthal Driebeek

De parking aan de sporthal Driebeek in Gentbrugge is één van de weinige plaatsen in onze stad waar toeristen met een kampeerwagen kunnen overnachten. Maar de aanwezige voorzieningen zijn rudimentair: er is geen watervoorziening, enkel een primitieve lozingsput die er vaak smerig bijligt. Gert Robert stelde voor om – nu de omgeving van het dienstencentrum uitgebouwd wordt als toegangspoort tot het nieuwe natuurgebied de Gentbrugse Meersen – meteen te voorzien in het nodige sanitair. De schepen voor openbare werken vond dit een goede suggestie en beloofde de diensten opdracht te geven om een oplossing uit te werken.

Geen nieuwe kans voor leefbaar project Keizerpoort

Het project voor de herinrichting van de Keizerpoort in Ledeberg werd recent negatief geadviseerd door de stedenbouwkundig ambtenaar van de provincie. Dit tot vreugde van de buurtbewoners die er bezwaar tegen hadden aangetekend. Het huidige masterplan is niet aangepast aan de omliggende buurt: er worden verkeersonveilige situaties gecreëerd, er zit een verkeersinfarct aan te komen, voldoende groene ruimte ontbreekt, de bouwhoogtes en -densiteit zijn te hoog.

Het stadsbestuur zag in het negatieve advies echter geen kans om de plannen bij te sturen richting meer leefbaarheid. Men haalde integendeel alles uit de kast om de rode en blauwe partijgenoten van het provinciebestuur te overtuigen om het project toch goed te keuren. De deputatie ging hier op in, ondanks het goed onderbouwde negatieve advies van de eigen administratie.

Onze partij roept op om bij de verdere uitwerking alsnog te luisteren naar de buurt en in onderling overleg een compromis uit te tekenen waar alle partijen bij winnen. De buurt is immers niet tégen elk project, men wil gewoon een goed project. Meer aandacht voor groen, verkeersveiligheid en aangepaste bebouwing zijn een noodzaak.

Raadslid Gert Robert wijst college op gevaarlijke verkeerssituatie en overlast rond Project Keizerspoort

Dot Gent uitgesteld maar niet afgelast

In juni 2011 kondigde het bestuur trots  aan dat Gent als eerste stad in Vlaanderen een eigen domeinnaam “.gent” zou krijgen.  Hiervoor werd bij de internationale domeinnaambeheerder ICANN een aanvraag  ingediend. Sindsdien is het wat stil rond dit initiatief. In antwoord op een vraag van Gert Robert legde de schepen uit dat er zeer veel vertraging geweest is bij de regulator, maar dat de aanvraag waarschijnlijk eind dit jaar zal worden goedgekeurd. Op de vraag of  er veel interesse is van bedrijven en particulieren voor webadressen die eindeigen op dot gent kon ze niet antwoorden. De schepen wist al evenmin iets te vertellen over wat dergelijke extensie aan particulieren zal kosten.

Trolley bussen weg: wat met de palen en bovenleidingen?

In juni 2009 kwam een definitief einde aan het trolleybusverhaal in Gent. Er zijn geen plannen om  dit type openbaar vervoer weer in te voeren. De weinig fraaie trolleybusinfrastructuur (bekabeling, palen) is echter wel zeer aanwezig gebleven in het straatbeeld langs de buslijnen.  Gert Robert vroeg aan de schepen of dit zal worden weggehaald of nog voor iets kan dienen. Hij stelde ook voor om de zware palen met groenelementen te verfraaien. De schepen antwoordde dat hij nog niet weet wat er met de infrastructuur zal gebeuren. Hij vond het een goed idee om groen aan te brengen, maar wil voorlopig geen geld vrijmaken voor bloemenmanden en meent dat plantjes in het trottoir zeer vandalismegevoelig zijn.