Geertrui Vercaemer - Werk in de Gemeenteraad

Mei 2018

Lozing afvalwater in de Leie in hartje Gent

Wie al eens voorbij de Jan Palfijnbrug komt zal het misschien geroken hebben. Er hangt een rioolgeurtje. Even over de brugreling kijken en het wordt al duidelijk van waar dat komt. In de oever steekt een buis waaruit afvalwater in de Leie loopt. Geertrui Vercaemer signaleerde dit aan het stadsbestuur en vroeg of het wel kon dat in de bebouwde kom rechtstreeks in een rivier wordt geloosd.

De schepen bevestigde dat het om een illegale lozing gaat. Op die plaats ligt riolering dus zijn alle eigenaars verplicht hun woning daarop aan te sluiten. Enkel regenwater mag rechtstreeks in de waterwegen uitkomen. Het zwart punt ter hoogte van de Jan Palfijnbrug was echter niet gekend bij de stadsdiensten, noch bij rioolbeheerder FARYS.

“Elke voorbijganger kan die buis zien, maar Farys en de Stad weten van niets. Ze zeggen nochtans dat er één keer per jaar vanaf het water controle is op illegale lozingen in de Gentse waterlopen. De buis in kwestie zit er al heel lang. Ik begrijp dan ook niet dat het bij de controles nooit werd opgemerkt. Het doet toch vragen rijzen over hoe Farys te werk gaat.

April 2018

Conflicten tussen voetgangers en fietsers onder de stadshal

Als de stadshal voor iets moet dienen dan is het toch wel als een gezellige ontmoetingsplaats voor Gentenaars en Gent bezoekers. Een plek waar mensen rustig kunnen praten en kinderen veilig vrij kunnen rond lopen. Daar verwacht je niet dat fietsers met grote snelheid voorbij komen. Dat gebeurt echter wel, geregeld gebruiken fietsers de stadshal als kortste weg over het Braunplein. Dat zorgt voor conflicten tussen fietsers en voetgangers. Een recente aanrijding waarbij een voetganger zwaar gewond werd terwijl de fietser gewoon op stapte en weg reed, bewijst dit.

Geertrui Vercaemer vroeg schepen Watteeuw of het toegelaten is om te fietsen “in” de stadshal. De schepen antwoordde dat dit wel mag. Hij ziet er geen probleem in. Erger vindt hij de taxi’s die er (volgens hem) onderdoor rijden.

Geertrui Vercaemer: “Niemand wil auto’s onder de stadshal. Ik ook niet, maar volgens mij kan ook aan fietsers gevraagd worden de kleine omweg rond de hal te maken en niet tussen het volk door te fietsen. De schepen is het daar niet mee eens, dat is genoteerd.
Mag ik dan voorstellen dat hij er werk van maakt om ten minste voor voertuigen de doorgang effectief onmogelijk te maken: wat mooie plantenbakken, enkele fruitboompjes misschien?”

Maart 2018

Draag zorg voor elkaar bij het uitgaan

Te veel jonge mensen kennen in hun eigen vriendenkring iemand die na het uitgaan, alleen op weg naar huis, slachtoffer werd van aanranding of agressie Anderen raken op weg naar huis betrokken bij een ongeval, soms met verwoestende gevolgen. Dat het ook in Gent niet altijd even veilig uitgaan is, bewijzen de recente verhalen van studenten die aangevallen werden in de omgeving van de Overpoortstraat.

Jonge mensen weten het dus wel, je moet uitkijken voor je vrienden bij het samen uitgaan. Maar het kan geen kwaad om die boodschap als stad duidelijk uit te dragen. Geertrui Vercaemer vroeg of het stadsbestuur daar een initiatief voor wil nemen.

Geertrui: “Ik ben teleurgesteld in het antwoord van de burgemeester. Hij is het met mij eens dat preventie nodig is. Hij raadt zelf mensen aan om na valavond niet alleen op straat te gaan en om alert te zijn voor mensen die zich vreemd gedragen. Maar hij is niet bereid dat in een campagne uit te dragen.”

Februari 2018

Dubbeldek-fietsenstallingen om meer fietsen te kunnen zetten

De NMBS plaatste in de ondergrondse fietsenstalling van het station SintPieters een reeks ‘dubbeldek-stallingen’. Daardoor is er plaats voor drieduizend extra fietsen.
Geertrui Vercaemer vroeg aan de schepen van mobiliteit of dit niet een oplossing kan zijn om in een aantal Gentse fietsenstallingen meer fietsen te kunnen zetten.

De schepen was weinig enthousiast, hij somde een reeks nadelen van dubbeldekkers op. Volgens hem is het niet comfortabel voor fietsers en passen lang niet alle types fietsen in zo’n stalling.

Gemeenteraadslid Geertrui Vercaemer: “Dat was toch maar een flauw antwoord. Ik heb helemaal niet gevraagd om alle fietsenstallingen te vervangen door nieuwe. Enkel om na te gaan waar het zin heeft om op een kleinere ruimte meer fietsen te kunnen bergen. Dat willen we toch?”

Januari 2018

Nieuw gemeenteraadslid N-VA: Geertrui Vercaemer

Op maandag 22 januari 2018 legde Geertrui Vercaemer de eed af als gemeenteraadslid voor N-VA. Ze volgt Isabelle De Clercq op die recent ontslag nam om zich meer te kunnen focussen op haar advocatenpraktijk.
Geertrui is 25 jaar oud en daarmee het jongste lid van de gemeenteraad. Ze is studente in de gezondheidszorg (podologie) en actief in verschillende Gentse verenigingen. Als intensieve sportster maakt ze deel uit van het nationale rugbyteam, waarmee ze ook deelneemt aan internationale wedstrijden.

Geertrui: “Ik ben blij met deze kans om me te kunnen inzetten voor mijn stadsgenoten. De Gentenaars mogen er op rekenen dat ik er 100% voor zal gaan.”
Als lid van o.a. de commissie ‘onderwijs & jeugd’ is Geertrui vast van plan om de belangen van de Gentse jeugd te verdedigen tijdens dit laatste jaar van de legislatuur. Ook het stedelijke sportbeleid zal ze enthousiast van nabij opvolgen.

Fractievoorzitter Elke Sleurs: “We zijn blij dat Geertrui onze fractie komt vervoegen. Vers bloed is altijd welgekomen. Geertrui is een talentvolle jonge vrouw die heel wat in haar mars heeft, en absoluut een aanwinst.”