Annick Michem - Werk in de OCMW-raad

Mei 2018

Groepswonen Meulestede: Onderzoek naar klacht

Op de laatste OCMW-raad heeft raadslid Annick Michem een lang debat gevoerd met de OCMW-voorzitter over het bouwproject “Groepswonen in Meulestede”, al onze vragen bleven echter onbeantwoord.

Annick Michem: “Dit dossier rammelt aan alle kanten. Tijdens de raad heb ik zeer concrete vragen gesteld omtrent het verloop van dit dossier, de antwoorden waren er gewoonweg niet. Het bouwproject gaat veel te veel kosten en er zijn vrijwel geen aannemers die de opdracht willen of kunnen doen”.
Omdat bij de toekenning van de aanbesteding de regels weer eens totaal niet zijn gerespecteerd, onderzoeken we of we hierover een klacht kunnen neerleggen.

“De strenge regels rond aanbestedingen zijn er met een reden. In Gent zijn er al zoveel fouten gemaakt in bouwprojecten dat het tijd wordt dat dit bestuur de regels naleeft. In de laatste OCMW-raad bleek echter dat de voorzitter ook hier de juiste procedure volledig aan zijn laars lapt.” Aldus Annick Michem.

April 2018

Woonproject loopt nog voor de start al uit de hand

In 2015 werd besloten om een woonproject voor ouderen in Meulestede te bouwen. Vanaf het begin was duidelijk dat de GROENfractie niet akkoord ging met een realistisch en betaalbaar concept. Voor hen moest dit een prestigeproject worden met extreem strenge en vrijwel onhaalbare bouwnormen. Wij hebben toen al gezegd dat weinig aannemers hieraan willen beginnen en dat het een buitensporig duur project zou zijn. En zo bleek dan ook, het OCMW kreeg slechts één offerte binnen. Het bedrag is veel hoger dan verwacht maar de Paars-Groene coalitie heeft heel veel haast. Het project moet er komen. Ze willen hun eerstesteenlegging nog vóór de verkiezingen doen.

Voor de N-VA fractie is dit onverantwoord. OCMW-raadslid Annick Michem: “Het bouwen van woningen voor ouderen is op zich een goede zaak. Als we dat doen, dan is het belangrijk om correct om te springen met het belastinggeld. De absurd hoge eisen die de GROEN-fractie stelt aan de bouw van dit project zorgen ervoor dat dit veel meer zal kosten. Wat ons betreft moeten we terug naar de tekentafel en met een realistisch betaal project van start gaan.”

Maart 2018

Subsidies voor een links project waar niemand iets vanaf weet

Tot 2017 gaf het Gentse OCMW jaarlijks een subsidie aan een VZW die buitenlandse gezinnen in Gent aan een huis hielp. Deze vaak problematische gezinnen werden op allerlei manieren ondersteund en er werden zelfs woningen voor hen beschikbaar gesteld. De N-VA fractie heeft zich vanaf het begin verzet tegen deze naïeve aanpak. Toen deze VZW ophield te bestaan, was dit voor de N-VA ook het juist moment om dit project stop te zetten.

Het paars-groene bestuur kiest er echter voor om deze subsidies gewoon te geven aan een andere partner. Toen raadslid Annick Michem aan het bestuur vroeg of zij enig idee had waar de subsidies precies aan werden besteed, bleef het oorverdovend stil.
Het toekennen van subsidies aan projecten waar men de boekhouding totaal niet van kent, is voor de N-VA slecht beleid. We hebben het bestuur hier nogmaals op gewezen. Ook hebben we gewaarschuwd dat ze op deze manier weer eens voor verrassingen kunnen komen te staan.

"Ik blijf er op hameren dat er voorzichtig met subsidies moet worden omgesprongen. De belastingbetaler eist van ons een verantwoordelijk beleid met transparantie. Dat is nu totaal niet het geval", aldus raadslid Annick Michem.

Februari 2018

Zeer goedkoop parkeren voor OCMW-medewerkers met nieuwe APP

In de voorbije OCMW-raad besloot de paars-groene coalitie om een parkeer-app te ontwikkelen. Deze app geeft aan OCMWpersoneel het voordeel om aan een zeer laag tarief te kunnen parkeren in Gent.

Ja, N-VA vindt ook dat de huidige parkeertarieven onredelijk hoog zijn. Wij vinden het goed dat er een verlaagd tarief komt. Maar dan zowel voor stadspersoneel als voor alle anderen die hun brood moeten verdienen in deze stad. N-VA vindt sowieso dat de parkeertarieven in Gent lager moeten.
Het kan niet zijn dat mensen in de privé een aanzienlijk deel van hun salaris moeten afstaan om hun auto te parkeren, terwijl dit voor stadspersoneel €15 per maand zal kosten.

Raadslid Annick Michem heeft dan ook gevraagd om deze app beschikbaar te stellen voor alle mensen die in Gent werken. Een werknemerstarief zou ervoor zorgen dat het verschil tussen stadspersoneel en privé personeel wordt weggewerkt. Maar helaas: de paars-groene meerderheid heeft ons constructieve voorstel weggestemd.

Januari 2018

Ja, er staat een bar op OCMW-gronden. Dat las u goed.

De Gentse OCMW-fractie viel alvast van hun stoel toen zij erachter kwamen dat er al jaren een café werd opengehouden op OCMW-gronden. De manier waarop dit café aan zijn grond en panden kwam was wel zo ingewikkeld dat ook de voorzitter zélf door de bomen het bos niet meer kon zien.

Raadslid Annick Michem heeft het bestuur tijdens de afgelopen OCMW-raad dan ook zeer stevig aan de tand gevoeld. “Wij blijven erbij dat het Gentse OCMW deze zaak al veel te lang laat aanslepen. Al jaren onderhandelen ze met de uitbaters en met de VZW die op dat adres gevestigd zijn. Ze kunnen maar niet tot een oplossing komen.”

Het is inmiddels zo ver gekomen dat het OCMW en de gevestigde VZW in een rechtszaak zijn beland, maar ook de rechter kwam er in november niet uit en heeft de zaak verdaagd. Onze fractie riep het Gentse PaarsGroene bestuur op om duidelijkheid te scheppen, en vooral ook verantwoordelijkheid te nemen.

December 2017

Nederlands verplicht voor sociale huurders

Van sociale huurders mag men minstens verwachten dat zij een woordje Nederlands machtig zijn. Vanaf november staat dit in de Vlaamse wetgeving. Onze fractie stelt vast dat het Gentse Sociaal Verhuurkantoor hier geen werk van maakt. In het huidige reglement staat enkel dat nieuwe huurders bereid moeten zijn om Nederlands te leren. Daarom heeft onze fractie gevraagd om met grote spoed het huurreglement aan te passen.

Het is belangrijk dat huurders precies weten wat van hen verwacht wordt. Een uitgewerkt Gents beleid is er nog niet. Raadslid Annick Michem dringt er op aan dat het bestuur hier meteen werk van maakt. Met de nieuwe wetgeving is de huurder verplicht om binnen een jaar aan te tonen dat hij wat Nederlands spreekt. Kan de huurder dit niet, dan is er de mogelijkheid om een sanctie op te leggen.

OCMW-raadslid Annick Michem: “Met N-VA vinden we het belangrijk dat buren elkaar begrijpen, ook in sociale huurwoningen. Dat komt de leefbaarheid in woonwijken en wooncomplexen ten goede. Onze fractie blijft waakzaam. We volgen op of het bestuur de Vlaamse wetswijziging loyaal uitvoert, in het belang van de Gentse sociale huurders.”

November 2017

Oneigenlijk gebruik gronden OCMW

De Gentse N-VA-fractie is in de afgelopen jaren op een aantal vreemde toestanden gestuit die plaatsgrijpen op OCMWgronden. Zo wordt er een café uitgebaat, inclusief onderverhuring van panden, zonder enige goedkeuring van het OCMW. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Omdat de uitbaters op de koop toe vrijwel niets hoeven te betalen voor het gebruik van de panden en gronden in kwestie werd het tijd om de paars-groene coalitie om uitleg te vragen.

Maar de door Annick Michem verkregen antwoorden roepen nog meer vragen op. De afgelopen jaren blijken er dermate veel klachten binnengekomen te zijn over lawaai en overlast, dat het onbegrijpelijk is het OCMW dit allemaal zomaar op zijn beloop gelaten heeft. Annick spant zich verder in om deze wantoestand uit te zoeken, en om te weten te komen wie waarom vergeten is zijn verantwoordelijkheid op te nemen.

Oktober 2017

N-VA wil lat voor grote spelers even hoog als voor onze lokale ondernemers.

Bij het opnieuw af te sluiten contract voor de bezorging van de brievenpost, viel het OCMW-raadslid Annick Michem op dat er geen voorwaarden met betrekking tot duurzaamheid waren opgenomen in de opdracht. Wanneer we met lokale ondernemers een overeenkomst aangaan stelt het OCMW echter steeds hoge normen als het gaat om uitstoot en duurzaamheid.

Annick heeft de paars-groene meerderheid dan ook gevraagd om de lat gelijk te leggen voor zowel nationale als lokale ondernemers. OCMW-voorzitter Coddens (sp.a) vond onze opmerking naar eigen zeggen terecht en vanzelfsprekend. Maar blijkbaar toch niet vanzelfsprekend genoeg om dit op te nemen in de uitgeschreven opdracht. Het kan volgens Annick nooit de bedoeling zijn dat voor de kleinere lokale bedrijven de duurzaamheidsnormen hoger zouden liggen.

September 2017

Fusie van OCMW en Stad biedt grote voordelen

De Vlaamse regering wil in 2019 dat OCMW’s fusioneren met de stads- of gemeentebesturen. Want lokaal sociaal beleid mag niet langer beschouwd worden als een geïsoleerd beleidsdomein. Sociale materies zoals armoedebestrijding zullen dankzij deze fusie niet meer los gezien worden van de realisaties van een verkozen bestuursploeg.

OCMW-raadslid Annick Michem is een grote voorstander van deze politieke en administratieve vereenvoudiging: 15 politici minder, slechts 1 managementteam, 1 sterk lokaal merk in plaats van twee overlappende besturen. De drempel om in de toekomst aan te kloppen met een zorg- of hulpvraag wordt zelfs kleiner.

“Zorg- of hulpbehoevenden, senioren, mantelzorgers en leefloongerechtigden wenden zich voortaan tot een gemeentedienst. Ook dat biedt enkel voordelen, want helaas hing rond het OCMW als organisatie bij veel mensen vaak nog een negatieve bijklank”, stelt Annick tevreden vast.

Juni 2017

N-VA lost problemen daklozenpension op

Wie dakloos is, kan terecht in het OCMW-pension De Baai. Een initiatief dat we met N-VA ten volle ondersteunen.
Maar helaas deden er zich verscheidene problemen voor in dit daklozenpension.

OCMW-raadlid Annick Michem ontdekte deze niet alleen, maar leverde ook een bijdrage aan de oplossing ervan – alweer!

Annick realiseerde concreet – en dit zonder afbreuk te doen aan hun sociale rechten – dat er nu ook zal worden ingezet op de plichten van de bewoners van De Baai.
Bovendien is N-VA tevreden dat daklozen die een band hebben met onze stad voortaan voorrang zullen krijgen.

Mei 2017

De kracht van verandering: aanpak dakloosheid

In Gent werd de afgelopen jaren een nieuwe methode getest om dak- en thuislozen aan een woning te helpen. Dat project kwam er naar aanleiding van federale subsidies van voormalig staatssecretaris van armoedebestrijding Elke Sleurs.
OCMW-raadslid Annick Michem kreeg te horen dat het project bijzonder succesvol was. Van het aantal ex-daklozen die deelnemen aan het project, woont 95% na twee jaar nog altijd in een woning. De OCMW-voorzitter liet weten dat het N-VA-project ook succes boekt in andere steden. Puik werk, Elke!

April 2017

Stop de subsidies voor kraken!

Wat niet van jou is, daar blijf je af. Maar vreemd genoeg denken de Gentse meerderheidspartijen daar helemaal anders over. Want paars-groen voorziet subsidies voor mensen die rechtstreeks betrokken zijn bij het kraken van andermans gezinswoning.

“Op die manier versterk je het maatschappelijk draagvlak dat nodig is voor het voeren van sociaal beleid niet, wel integendeel", zegt OCMW-raadslid Annick Michem, "Maar in Gent worden de mensen die de regels overtreden dus beloond met een huis en geld. En dit terwijl zoveel Gentenaars wél hun beurt afwachten bij de sociale huisvestingsmaatschappijen."

Tijdens de OCMW-raad was N-VA de enige partij die van oordeel is dat illegale acties zoals kraken op geen enkele manier mogen worden aangemoedigd door het stadsbestuur. Wij streven wél naar een sociale stad!

Maart 2017

OCMW-steun verdwijnt naar buitenland

OCMW-raadslid Annick Michem signaleerde deze maand dat er vaak OCMW-steun wordt doorgestort naar familieleden in het buitenland. De OCMW-voorzitter vergoelijkte dit als een solidariteitsgevoel van de leefloner met het land van herkomst.

“Dat is kras!”, reageert Annick, “Ons belastinggeld moet gaan naar wie het nodig heeft. Dit misbruik moet zo snel mogelijk stoppen!"

Januari-Februari 2017

OCMW-steun mag zoektocht naar werk niet afremmen

Het maandelijkse bedrag dat per persoon wordt uitgekeerd aan OCMW-steun is niet altijd voldoende om een menswaardig bestaan te kunnen opbouwen in onze samenleving. Ook het federale regeerakkoord bevestigt dit. Daarom maakt de federale overheid werk van een verhoging van deze uitkeringen én van een sterk activeringsbeleid naar werk.

Ondertussen heeft het Gentse OCMW een nieuw systeem van aanvullende financiële steun uitgewerkt. Hierdoor kunnen Gentse OCMW-cliënten een aantal financiële extraatjes krijgen. Onlangs werd deze aanvullende financiële hulp een eerste keer geëvalueerd.

Daarbij heeft OCMW-raadslid Annick Michem erop gewezen dat de financiële spanningskloof tussen de uitkeringen en de minimumlonen niet te klein mag worden: "Want een duurzame job is de echte uitweg uit armoede; enkel een uitkering ontvangen is dat niet!”.

December 2016

OCMW helpt voortaan ook (ex-)zelfstandigen

Zelfstandigen in een financieel moeilijke situatie kunnen nu ook geholpen worden door het OCMW. Vroeger was dit niet het geval. N-VA was al lang vragende partij om ook deze mensen ondersteuning en begeleiding te bieden. Zoals bij elke OCMW-cliënt zal het toekennen van ondersteuning gepaard gaan met een financieel onderzoek.

OCMW-raadslid Annick Michem is blij dat de OCMW-dienstverlening voortaan ook bestemd is voor (ex-)zelfstandigen in moeilijkheden: "Mensen die ondernemen, kennen ook soms tegenslag. Ze hebben recht op ondersteuning. Er werd tot nog toe te weinig stilgestaan bij de dramatische gevolgen van een faillissement."

Oktober-November 2016

Geldverspilling: OCMW-geld verdwijnt door ramen en deuren

Blijkbaar is paars-groen van mening dat het OCMW te veel geld heeft. Want alle ramen van recent gerealiseerde bouwprojecten worden nu al weer vervangen. Niet omdat ze kapot zijn of zo, maar omdat de meerderheidspartijen nu toch liever vensters willen die open kunnen. Niet te geloven!

“Wanneer gaat dit bestuur stoppen met het geld over de balk te gooien?”, zucht OCMWraadslid Annick Michem, “Dit is echt wanbeleid. Bij het ontwerpen van de gebouwen had vanzelfsprekend goed moeten bekeken worden of de ramen open moesten kunnen of niet. Nu op genomen beslissingen terugkomen van getuigt van een compleet en zeer kostelijk gebrek aan aan efficiëntie en professionalisme. Een echte verkwisting van belastingsgeld!”

September 2016

Inburgering: alweer loze belofte in paarsgroen bestuursakkoord

EU-onderdanen zijn wettelijk niet verplicht tot het volgen van een gratis inburgeringstraject, maar hebben daartoe wel het recht. Paars-groen schreef in hun bestuursakkoord dat Centraal- en OostEuropanen die OCMW-steun willen krijgen, verplicht zouden worden tot het volgen van een inburgeringstraject.

OCMW-raadslid Annick Michem vroeg de cijfers ter zake op, maar kreeg te horen dat het OCMW niet bijhoudt hoeveel Centraal- en Oost-Europese cliënten een inburgeringscursus volgen. “En dit zit ook nog niet in de planning voor de onmiddellijke toekomst”, zo gaf OCMWvoorzitter Coddens (sp.a) nog mee.

Deze aanpak doet voor Annick vragen rijzen: "Wil paarsgroen bewust geen zicht hebben op deze cijfers? Omdat de meerderheidspartijen helemaal niet uitvoeren wat ze hebben beloofd?" Wordt vervolgd.

Juni 2016

OCMW ongerust over mobiliteitsplan

Echt gerust is het OCMW niet in het nieuwe mobiliteits- en circulatieplan. De nieuwe plannen zorgen ook hier duidelijk voor kopzorgen. Dit blijkt uit het antwoord op een vraag ter zake van Annick Michem.

De impact van de plannen op de diverse OCMW-locaties (woonzorgcentra, dienstencentra, enz.) blijkt niet systematisch te zijn bestudeerd en in kaart gebracht. Nochtans is het vanzelfsprekend belangrijk dat deze diensten goed bereikbaar zijn en dat ook in de toekomst blijven. De OCMW-voorzitter moest toegeven dat hij daarover al veel klachten heeft ontvangen.

Een bijkomend probleem is dat het mobiliteitsplan ook een grote impact zal hebben op de dienstverplaatsingen van het OCMW-personeel. Annick vreest dat de OCMW-medewerkers door het mobiliteitsplan heel wat extra kilometers zullen moeten maken. Qua duurzaamheid kan dat tellen!

April-Mei 2016

OCMW-taalbeleid: onvoldoende klemtoon op Nederlands

“Wij zijn van mening dat er eindelijk werk gemaakt moet worden van een inclusieve Gentse samenleving. Een gemeenschappelijke taal – het Nederlands – is daarbij essentieel”, stelt OCMWraadslid Annick Michem, "Maar het nieuwe actieplan taalbeleid pakt de negatieve houding die soms bestaat tegenover het aanleren en het gebruik van het Nederlands door anderstalige OCMW-cliënten niet aan."

Zo blijft de stad bijvoorbeeld weigeren om het taalaanbod Nederlands van de OCMWvakantiewerking in de kijker te zetten tijdens de introductiesessies voor anderstalige OCMWcliënten. “Dit kan zonder moeite anders, maar paars-groen kiest ervoor om bestaande barrières in stand te houden, of erger zelfs, te promoten”, zucht Annick.

Annick verwijst ook naar het blijvend onbeperkt gratis gebruik van sociale tolken voor anderstaligen. “Deze beleidskeuzes remmen de integratie van deze mensen af en hebben grote gevolgen op langere lange termijn, onder meer op vlak van onderwijs, werk, sociale cohesie, enz.”

Maart 2016

N-VA maakt komaf met overbodige uitgaven

OCMW-raadslid Annick Michem stelde bij bouwprojecten meermaals vast dat er onnodige herstellingskosten werden betaald. Door nonchalance werd namelijk de garantietermijn niet nagekeken.

Om paal en perk te stellen aan deze overbodige kosten lanceerde N-VA het voorstel om een overzicht op te maken van alle verjaringstermijnen wat betreft de aansprakelijkheid bij bouwprojecten. Annick stelt met tevredenheid vast dat er ondertussen werk is gemaakt van dit overzicht. “Geld kan je maar één keer uitgeven, dus ga je er – zeker als overheid – best spaarzaam mee om.”, besluit Annick.

Februari 2016

Milieubewuster dienstverkeer bij OCMW is noodzakelijk

Paars-groen wil terecht inzetten op milieubewuster vervoer, met name ook door het personeel tijdens de diensturen. De realiteit toont aan dat dit nodig is!
Uit cijfers die Annick Michem opvroeg, blijkt dat er binnen het OCMW maar 104 pendelfietsen aanwezig zijn. Dat is allerminst een indrukwekkend cijfer als je weet dat het OCMW meer dan 2000 personen te werk stelt.

“Wil N-VA daarmee zeggen dat personeelsleden geen auto meer zouden mogen gebruiken? Uiteraard niet!”, zegt Annick, “Maar de vele dienstverplaatsingen van de ene campus naar de andere OCMW-campus zouden toch een stuk vaker met de fiets kunnen gebeuren. Dat is duurzamer en kan toch mee een stukje helpen aan het verminderen van het fileleed."

Januari 2016

Paars-groene (im)mobiliteit: nieuw rusthuis onbereikbaar?

In Mariakerke zal volgend jaar het nieuwe OCMW-rusthuis openen. Tijdens de laatste OCMW-raad werden er – en niet voor het eerst - vraagtekens geplaatst bij de bereikbaarheid ervan. De OCMW-voorzitter kon niet anders dan opnieuw toegeven dat er in de buurt van dit rusthuis onvoldoende openbaar vervoer aanwezig is. De senioren die er hun intrek nemen zullen er dus relatief geïsoleerd zitten, en bezoekers zullen alleen met wagen of fiets kunnen komen.

"Nochtans heeft men de schepen van mobiliteit er al sinds 2011 op gewezen dat er een bustraject moest komen naar dit nieuwe rusthuis," zegt Annick Michem, "Maar die boodschap is duidelijk niet aangekomen: amper 2 jaar geleden was er een heraanleg van de straat, waardoor de weg nu te smal is voor busverkeer. Paarsgroen rijdt hier duidelijk een blunderparcours.”

November-December 2015

Nieuw OCMW-raadslid: Annick Michem

Eric Wauters, voormalig OCMW-secretaris, neemt wegens gezondheidsredenen helaas ontslag als OCMW-raadslid. Annick Michem vervangt hem. Dank eerst en vooral aan Eric. Met zijn kennis van zaken als voormalig OCMW secretaris heeft hij onze fractie flink vooruit geholpen.

Als voorzitter van onze afdeling was Annick al nauw betrokken bij het werk van onze OCMW-raadsleden. Zij zal Erics thema’s, o.a. wonen en personeelsbeleid, overnemen.

“Ook het werk- en activeringsbeleid van het OCMW, een bijzonder belangrijk thema, zal ik nadrukkelijk en met veel belangstelling opvolgen”, belooft Annick.