Matthias Storme - Werk in de Gemeenteraad

Geeft Gent het op om erfgoed en evenementen te blijven koppelen?

Gent kende tot nog toe een lange traditie van evenementen die aan historisch erfgoed gekoppeld worden. Denk recent maar aan 100 jaar Vooruit en 100 jaar Wereldexpo 1913 en binnenkort aan 100 jaar WOI. Verder terug was er de grote aandacht voor 500 jaar Keizer Karel met evenementen gespreid over een volledig 'Keizer Karel jaar”.

Maar van de embryonale plannen voor 200 jaar 'Treaty of Ghent' in 1914 werd de laatste tijd niets meer vernomen: was het niet de bedoeling president Obama naar onze stad uit te nodigen? Er is ook nog niets gehoord over plannen voor evenementen naar aanleiding van 200 jaar bevrijding in 2015, 200 jaar Willem I (dé weldoener van Gent) in 2015, 200 jaar kanaal Gent-Terneuzen, 200 jaar Universiteit in 2017, 450 jaar Beeldenstrom in 2016, 450 jaar Calvinistische Republiek, enz. Vandaar de pertinente vraag: geeft Gent het op om erfgoed en evenementen te blijven koppelen?

Laat Gent geen Moskou aan de Leie worden

Tijdens de gemeenteraad hield Matthias Storme een bevlogen tussenkomst over het huisvestingsbeleid van dit schepencollege. Het bestuur houdt vast aan de verouderde vakjes van meergezinswoningen – ééngezinswoningen – studentenkoten, enz. waardoor in de praktijk heel wat zaken fout lopen.

De interpretatie van het stadsbestuur dat mensen die een woning delen zonder iets aan de woning te veranderen een stedenbouwkundige inbreuk plegen, heeft geen wettige grond. Met onderbouwde citaten uit de rechtspraak en met vele (soms schrijnende) voorbeelden uit de realiteit verdedigde hij deze stelling. Het beleid van het stadsbestuur heeft ertoe geleid dat Gent de duurste studentenkoten heeft van Vlaanderen. Studenten die dit oplossen door samen een woning te huren worden door dit bestuur als overtreders en ‘samenhokkers’ beschouwd.

Het stadsbestuur beweert wel moderne vormen van samenwonen te promoten, maar in werkelijkheid kan in onze stad een oudere persoon niet eens op reglementaire wijze een deel van zijn te groot geworden huis delen met een student of met een jong gezin. Matthias besloot met te zeggen dat Leuven ooit “Stalingrad aan de Dijle” werd genoemd, maar dat het beleid er ondertussen is bijgestuurd. Hij hoopt dat dit in Gent ook gebeurt, zodat onze stad geen “Moskou aan de Leie” wordt.

Ook in kinderopvang is aanleren Nederlands belangrijk

In de gemeenteraad vroeg Matthias Storme aandacht voor taalverwerving bij jonge kinderen. Concreet stelde hij voor om in het huishoudelijk reglement van de kinderdagverblijven “de kennis van het Nederlands bevorderen” als pedagogische doelstelling toe te voegen. Het uitgangspunt zijnde dat ook bij zeer jonge kinderen taalverwerving belangrijk is en dat daarom in de opvang voor alle kinderen – en zeker voor anderstalige kinderen – veel aandacht moet gaan naar het Nederlands.

Maar de meerderheid was het met deze visie niet eens. Matthias’ amendement werd weggestemd en vervangen door een tekst van de groene schepen van onderwijs. Die komt er op neer dat meertaligheid – de thuistaal van anderstalige kinderen – nu formeel een plaats krijgt in de stedelijke kinderopvang. Hoe de schepen dit in de praktijk gaat brengen voor de honderd en meer verschillende talen die in Gent gesproken worden vertelde ze er niet bij.

Kraantjeswater in de Horeca

Het stadsbestuur promoot het drinken van kraantjeswater op evenementen en feesten en in haar eigen organisatie. Zo wordt er op de gemeenteraad enkel nog kraantjeswater geschonken. In heel wat landen is het normaal dat er in eethuizen een karaf gewoon water op tafel staat, bij ons is dat zelden het geval. Matthias Storme vroeg het schepencollege om de promotie van kraantjeswater uit te breiden tot de horeca. Hij diende daarvoor volgend voorstel in:

“Kraantjeswater is milieuvriendelijk, goedkoop, gezond en onmiddellijk beschikbaar. Er komt geen verpakkingsafval of transport aan te pas en het is een product van topkwaliteit. Meer en meer bewuste consumenten willen ook in de horeca kraantjeswater kunnen drinken als een duurzaam alternatief voor flessenwater. De gemeenteraad vraagt aan het stadsbestuur om na te gaan op welke manier zij de Gentse Horeca kan stimuleren om kraantjeswater te schenken en om hiervoor met geïnteresseerde partners een positieve campagne uit te werken.”

Het voorstel van Matthias werd door de gemeenteraad unaniem goedgekeurd. Uiteraard gaat het niet over het opleggen van een verplichting, handelszaken blijven vrij of ze al dan niet tegen betaling kraantjeswater ter beschikking stellen van hun klanten.

Juli/Augustus 2013

Gevel De Ketele : raadslid Matthias Storme stelde schriftelijke vraag

Dronken taxichauffeurs geen probleem voor stadsbestuur

Op de voorbije gemeenteraad werd wegens de aanhoudende problemen in de sector een nieuw taxireglement ingevoerd. De nieuwe regels zullen echter weinig zoden aan de dijk zetten, want de keuzes van het stadsbestuur zijn onbegrijpelijk. Zo wordt bijvoorbeeld ook de rijvergunning van een chauffeur die drie, vier, vijf, enz. keer veroordeeld is voor dronken rijden, niet meteen ingetrokken; men moet al iemand doodrijden om gesanctioneerd te worden. Een voorstel van Isabelle De Clercq voor een striktere aanpak in het belang van de verkeersveiligheid werd door de paarsgroene meerderheid weggestemd.

De controle (zwartwerk, rijgedrag) op de taxichauffeurs wordt ook niet verscherpt: dat is nochtans waar de bonafide bestuurders al lang op aandringen. De vlak voor de verkiezingen aangekondigde taxicel bij de politie is ondertussen alweer afgevoerd. Positief is wel dat er op voorstel van Isabelle een klachtenmeldpunt komt en dat in het reglement de niet overbodige bepaling opgenomen werd dat taxichauffeurs de verkeersregels moeten respecteren.

Steekvlampolitiek: afschaffen kiss & ride en terugkeerlus Zuid

Onlangs besliste het stadsbestuur om de kiss & ride strook en de terugkeerlus aan het Wilsonplein af te schaffen, dit naar aanleiding van een dodelijk ongeval veroorzaakt door een dronken chauffeur. Als alternatief voor het per auto brengen en afhalen van schoolgaande kinderen worden de Oudescheldestraat en de Jules de Bruyckerdreef naar voor geschoven. Die eerste straat is echter manifest ongeschikt daarvoor en de tweede is duidelijk minder geschikt dan het Wilsonplein. Veel ouders zullen zich bijgevolg verplicht zien de binnenstad in te rijden, wat zeker niet voor meer verkeersveiligheid zal zorgen. De directies van de betrokken scholen werden niet geraadpleegd over de nieuwe maatregel en hebben al verbaasd en sceptisch gereageerd.

Bijsturing beleid rond erfgoed op Gentse begraafplaatsen

De stad Gent geeft al sinds 2010 een stedelijke subsidie voor de restauratie van merkwaardige grafmonumenten. Ook dit jaar staat hiervoor een bedrag van 11.000 euro gereserveerd. Matthias Storme vroeg aan de schepen hoeveel monumenten hiermee hersteld werden. Haar antwoord was erg kort: de subsidie werd nog geen enkele keer uitbetaald. De schepen beloofde het subsidiereglement en het beleid rond funerair erfgoed in onze stad  te herbekijken.  Zij ging ook in op de suggestie om een beroep te doen op vrijwilligers. Die kunnen helpen bij het verzamelen van de gegevens over alle Gentse grafmonumenten. Zo kan die informatie sneller digitaal ontsloten worden en kan er sneller een actuele lijst van de merkwaardige grafmonumenten opgesteld worden.

N-VA Gent vraagt behoud van de "kiss-and-ride" en terugkeerlus aan het Zuid

Gent niet altijd gastvrij voor personen met een handicap

Het stadscentrum heeft een uitgestrekte voetgangerszone, wat betekent dat het voor personen met een handicap niet altijd evident is om binnen deze zone een bestemming te bereiken. Volgens de website van de stad Gent mag men met een parkeerkaart voor mensen met een handicap de voetgangerszone gewoon inrijden, zonder vergunning. Binnenkort zal die zone echter bewaakt worden door camera’s met automatische nummerplaatherkenning: voertuigen zonder vergunning worden dan automatisch geverbaliseerd.

Over deze problematiek bevraagd antwoordde de schepen aan Matthias Storme dat de informatie van de stad niet volledig juist is en dat de wegcode nu al geen uitzondering toestaat voor minder mobiele mensen die een voetgangerszone inrijden. Wat wel kan, is dat   personen met een handicap vóór 11 uur en na 18 uur stapvoets de zone inrijden om een persoon te brengen of af te halen, maar niet tussen 11 en 18 uur. daarvoor moet op voorhand een vergunning worden aangevraagd. Een goede oplossing die garandeert dat Gent een gastvrije Stad is ook voor minder mobiele bezoekers is er voorlopig niet.

In een stad als Gent is erfgoed nooit ver weg

Dat de zorg voor erfgoed in het algemeen en voor ons religieus erfgoed in het bijzonder een belangrijk thema is in de gemeenteraad is evident.  Heel wat dossiers op dit vlak zijn brandend actueel, denk maar aan de  zoektocht naar een zinvolle herbestemming van leegstaande kerken. Het is raadslid Matthias Storme die voor onze fractie deze beleidsdomeinen opvolgt. De voorbije maand heeft Matthias alvast enkele dossiers zoals de restauratie van de Sint-Baafskathedraal, de klokken van de Baudelokapel en de inventarisatie van het Gentse religieus erfgoed onder de loep genomen.

Pleidooi voor veilig begaan- en berijdbare fietsen voetpaden

De Gentse voet- en fietspaden zijn niet altijd even veilig begaanof berijdbaar. Matthias Storme en Helga Stevens kaartten de afgelopen maand twee specifieke problemen aan. Naar aanleiding van de recente winterprik vroeg Matthias meer aandacht voor het strooien van fietspaden. Op vele wegen – en zeker op bruggen, op doorgangen onder bruggen en langs het water – was het de voorbije weken gevaarlijk rijden voor fietsers. Schepen voor mobiliteit Watteeuw erkende het probleem en beloofde om in de toekomst meer fietspaden te strooien. Wordt dus opgevolgd. Helga drong er op aan dat er bij wegenwerken moet gezorgd worden voor een goede signalisatie, ook voor mensen met een handicap. Aanleiding was de recente val van een blinde vrouw in een werfput. Hier waren duidelijk geen afdoende veiligheidsmaatregelen genomen. Schepen voor gelijke kansen Tapmaz was niettemin van mening dat er al genoeg gebeurt om werven te beveiligen. Vele Gentenaars met een handicap weten echter wel beter.