Helga Stevens - Werk in de Gemeenteraad

Vaste waarde neemt afscheid

Bij de voorbije verkiezingen is Helga Stevens verkozen in het Europese Parlement. Helga wil 100% gaan voor deze nieuwe uitdaging en mee de stem van de N-VA vertolken op het Europese politieke toneel. Daarom neemt ze - weliswaar met spijt in het hart - afscheid van de Gentse gemeenteraad. Alleen praktisch al zijn de agenda's van parlement en gemeenteraad nauwelijks te combineren.

Jarenlang is Helga één van onze sterkhouders geweest als ons enige gemeenteraadslid. Opboksen tegen de toen nog paarse meerderheid was in een stad als Gent met vaak complexe dossiers geen sinecure. De fractie is haar dan ook dankbaar voor de inzet en het enthousiasme dat ze in die voor de partij moeilijke jaren altijd aan de dag heeft gelegd.

Helga zal trouwens ook als Europees parlementslid nauw betrokken blijven bij de afdelingswerking. En ze neemt ook een aantal Gentse dossiers - zoals de problemen veroorzaakt door de intra-Europese migratie - mee naar haar nieuwe werkplek. De fractie wenst haar - en haar vervanger in de gemeenteraad, Robin De Wulf - alle succes toe!

Aandacht voor toegankelijkheid

Het luik toegankelijkheid voor mensen met een beperking in de beleidsnota over welzijn en gelijke kansen van schepen Tapmaz (sp.a) bevat enkele goede punten: op post blijven van de toegankelijkheidsambtenaar, werken aan toegankelijke gebouwen en dienstverlening bij stad en OCMW, uitwerken van aangepaste toeristische routes, sensibiliseringsacties, enz.

Tegelijk valt het op dat veel zaken de voortzetting zijn van bestaand beleid, er zijn weinig echt nieuwe of creatieve initiatieven. Mensen met een beperking zijn duidelijk ook niet schepen Tapmaz' eerste bekommernis. Bijvoorbeeld in de paragraaf over diversiteit bij het stadspersoneel werden ze zelfs helemaal uit het oog verloren: er is alleen sprake van etnisch-culturele diversiteit!

Helga zal er op aandringen dat toegankelijkheid in Gent meer wordt dat een paar mooie woorden in een beleidsplan, en dat ook personen met een beperking voldoende aandacht krijgen van dit stadsbestuur.

Reactiesnelheid politie ondermaats

Onlangs nam een bezorgde Gentenaar contact op met Helga Stevens. De man stelde om 17u vast dat in zijn straat drie verdachte personen probeerden in te breken in een woning: met bruut geweld beukten ze de voordeur in. Onmiddellijk belt hij als verantwoordelijke burger de politie: agenten zullen ter plaatse komen. 1 uur later: nog geen agenten gezien. De man belt opnieuw de politie met de dringende melding dat de inbrekers op het punt staan met buit en al te verdwijnen via de tram. Pas een half uur later - en anderhalf uur na de eerste melding - daagt er eindelijk politie op. De inbrekers zijn ondertussen al lang weg. Reactie agenten: we hadden andere dingen te doen. De burger in kwestie is geschokt.

Burgemeester Termont verkondigde nochtans al herhaaldelijk dat het kordaat aanpakken van woninginbraken een prioriteit is. Niet dus blijkens deze casus. Helga zal deze mistoestand in de gemeenteraad aanklagen.

Onbeperkt gratis tolken = geen goed idee

De Gentse N-VA klaagt al jaren aan dat het stadsbestuur gratis en onbeperkt tolken ter beschikking blijft stellen van mensen die geen Nederlands kennen. Dat nieuwkomers die hier nog niet lang zijn op deze service een beroep kunnen doen, is geen probleem. Maar voor mensen die hier al vele jaren zijn, ligt dit toch anders.

De paarsgroene coalitie is echter een andere mening toegedaan en breidde het budget voor dergelijke tolkdiensten - specifiek in scholen - nog uit. Helga Stevens bekritiseerde deze keuze en stelde dat de schaarse onderwijsmiddelen beter kunnen besteed worden. Bijvoorbeeld aan initiatieven in verband met Nederlandse taalverwerving, ouderbetrokkenheid of huiswerkbegeleiding.

Aanhoudende problemen in zwembad Rozebroeken

Van bij de opening van het zwembad Rozebroeken waren er klachten over geurhinder. Op vragen hierover antwoordde de schepen telkens opnieuw dat hij maatregelen nam en dat een definitieve oplossing in zicht was. Helga Stevens stelde vast dat ondanks de vele beloftes de hinder voor de gebruikers van het zwembad blijft aanhouden. Ook over de netheid van de kleedhokjes zijn er nog steeds heel wat klachten. “De Rozebroeken is een fantastisch zwembad. Daarom is het bijzonder jammer dat deze minpunten maar niet opgelost geraken. Ik zal dan ook blijven aandringen in de hoop dat ze weldra zullen aangepakt worden.”

De vergrijzing is een gekend gegeven.

Het aantal Gentse senioren (+65) bedroeg de voorbije jaren rond de 42.000. De verwachting is dat hun aantal vanaf 2017 nog zal aangroeien. In de Gentse erkende woonzorgcentra en service flats verblijven ruim 700 mensen. Om senioren zoveel mogelijk de kans te geven om vlot te kunnen deelnemen richtte de stad Antwerpen in 2012 in 6 woonzorgcentra en in 8 lokale OCMW-­‐dienstencentra 27 stembureaus in. In Gent waren er dat er amper 5 gespreid over slechts 2 woonzorgcentra.

Helga Stevens drong er bij het stadsbestuur op aan dat bij de organisatie van de komende verkiezingen van 25 mei ook in onze stad maximaal gebruik zou gemaakt worden van woonzorg-­‐ en dienstencentra. De schepen beloofde de mogelijkheden te zullen onderzoeken.

Teleurstelling voor mensen met een beperking

Het nieuwe meerjarenplan laat personen met een handicap in de steek. Zo is bijvoorbeeld het budget voor het toegankelijk maken van diensten, openbare gebouwen, enz. voor mensen met een beperking aanzienlijk kleiner dan het budget voor, wat heet, het 'toegankelijk maken' van diezelfde diensten voor allochtonen.

Daarnaast stijgen ook de tarieven van de minder mobielen centrale (MMC). Vreemd voor een stadsbestuur dat supersociaal wil zijn en de ontmoeting tussen Gentenaars wil stimuleren. Tolken voor mensen die na 10, 20 of 30 jaar hier wonen nog altijd geen Nederlands kennen, blijven daarentegen gratis.

Dit stadsbestuur maakt inderdaad keuzes; helaas de verkeerde.

Stadsbestuur niet bekommerd om ondernemers in moeilijkheden

Onlangs stelde de vzw Efrem, die zich richt op het ondersteunen en begeleiden van het toenemende aantal ondernemers in (financiële) moeilijkheden, voor om samen te werken met het Gentse OCMW. Helga Stevens vroeg naar het antwoord en dit bleek een teleurstellend ‘geen interesse, misschien later eens’ te zijn.

Dat middenstanders in problemen niet op veel aandacht van het bestuur hoeven te rekenen, bleek kort nadien ook uit de reactie van Christophe Peeters (OpenVLD) op het sterk stijgende aantal faillissementen in de Gentse horeca: de schepen vindt deze evolutie normaal, niets om je zorgen over te maken. Van een schepen voor middenstand zou je toch iets anders verwachten …

Mensen met handicap niet welkom op wijkdebatten

Terecht besteedt het paars-groene bestuursakkoord veel aandacht aan inspraak en overleg met de burgers. Eén van de formules daartoe zijn de vernieuwde wijkdebatten waarbij één of enkele schepenen met een groep burgers (v.b. handelaars, senioren, cultuurminnaars, sportliefhebbers, enz.) over een aspect van de buurt van gedachte komen wisselen.

Mooi, maar niet alle Gentenaars blijken welkom te zijn: Helga Stevens vroeg of de debatactiviteiten toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. Dit blijkt niet het geval te zijn en bovendien weigert het stadsbestuur er iets aan te doen: men hoeft er bijvoorbeeld niet op te rekenen dat de locaties rolstoeltoegankelijk zijn en doven kunnen geen gebarentaaltolk aanvragen.

Dit uitsluiten van mensen is asociaal en ronduit schandalig. Helga zal er dan ook blijven op hameren dat elke burger zijn of haar zeg moet kunnen komen doen.

Fietsveiligheid rond Gentse scholen nog lang niet optimaal

Het begin van het schooljaar is een goed moment om aandacht te vragen voor verkeersveiligheid rond scholen. Fietsen naar school blijft in onze stad op al te veel plaatsen een gevaarlijke onderneming. Een recent onderzoek van de UGent besluit dat twee derden van de routes naar school niet over een fietspad beschikken.

Onlangs ontstond ook een debat over de leeftijd waarop kinderen in staat zijn zelfstandig naar school te fietsen. Het is evident dat fietsen een vaardigheid is die moet worden ingeoefend. Het promoten van het gebruik van de fiets door schoolkinderen heeft maar zin als er hard aan verkeersveiligheid wordt gewerkt maar tegelijk moeten er ook voldoende kansen zijn voor kinderen om goed te leren fietsen. In heel wat andere gemeenten bestaan er oefenterreinen of worden fietsvaardigheidstesten voor kinderen georganiseerd.

Helga Stevens drong bij de schepen van onderwijs aan op maatregelen om in overleg met de scholen de veiligheid aan de schoolpoort en in de schoolomgeving te verbeteren. Zij vroeg ook naar acties die kinderen stimuleren om te leren fietsen en hen hiervoor de nodige ruimte en oefenkansen te geven.

Klachtenregen Rozebroekencomplex houdt aan

Het nieuwe zwem- en sportcomplex Rozebroeken is net één jaar open: jammer genoeg is er weinig reden tot feesten. Vele bezoekers en sportclubs blijven ernstige klachten hebben, zo blijkt uit een recent openbaar gemaakt rapport: bepaalde jongeren terroriseren andere bezoekers; personeelsleden komen niet tussen bij wangedrag of wanneer bezoekers zich in problemen bevinden; kleedkamers en sanitair zijn vuil; onthaalmedewerkers zijn weinig klantvriendelijk ingesteld; er zijn problemen met het gebruik van sportzalen door clubs; enz. De politie moest de voorbije maanden niet minder dan twintig keer tussenbeide komen! Eerdere beloftes van het stadsbestuur om de situatie te verbeteren, hebben tot nu toe niets opgeleverd. Helga Stevens drong in de gemeenteraad aan op kordate maatregelen zodat alle bezoekers kunnen genieten van het nieuwe recreatiecomplex.

Gemeenteraadslid Helga Stevens vraagt naar stand van zaken cel Handhaving Gentse OCMW

Vertramming in Gent

Dikwijls horen we over plannen om het tramnet in Gent uit te breiden, maar het is niet altijd duidelijk welke plannen binnen een redelijke termijn ook echt zullen worden uitgevoerd. Helga Stevens vroeg aan de schepen van mobiliteit wat er concreet op stapel staat. Heel wat van de bestaande tramlijnen zullen worden vernieuwd, o.a. de Brusselsesteenweg (start 2014), de Clementinalaan (2014), de Brabantdam (2014), de Coupure Rechts (2017) en de Jozef Vervaenestraat (na de werken aan de Brusselsestw). Het verlengen van tram 4 naar het UZ start na de heraanleg van de Sterre. Tussen Neuseplein en Dampoort moet tegen eind 2017 een nieuw stuk tramlijn liggen dat een verbinding maakt tussen Gent-Sint-Pieters en de Dampoort. In de Belfortstraat worden wel al sporen gelegd als voorbereiding op de vertramming van lijn 3, maar dit project zit net als de vertramming van lijn 7 nog maar in een eerste studiefase. Voor beide projecten is het wachten op het uitvoeren van een milieueffectenrapport voordat een
concreet ontwerp van de routes kan worden uitgewerkt.

Helga Stevens bezorgd om Gents drinkwater

Burgemeester verkoopt show rond bedelarij

Al enkele jaren zijn bedelaars bijzonder zichtbaar in Gent. Het is een fenomeen waar heel wat mensen zich aan storen, aangezien het veelal om georganiseerde bedelarij gaat. De burgemeester roept luid in de media dat hij niet kan optreden. Volgens hem kunnen mensen die zeggen geen papieren te hebben geen GAS-boetes krijgen en kan hij tegen de criminele bendes niet optreden zolang de bedelaars zelf geen klacht indienen! Helga Stevens stelde deze zienswijze in vraag en stelde voor om het over een andere boeg te gooien. Het stadsbestuur zou de mensen via een sensibiliseringsactie kunnen oproepen om geen geld meer te geven aan (uitgebuite) bedelaars. Maar daar wilde de burgemeester niet op ingaan met het zwakke excuus dat dit geen opdracht van het bestuur zou zijn.

Controlecel OCMW stelt fraude vast in ruim 60% onderzochte dossiers

Helga Stevens vroeg in de commissie Welzijn naar de werking van de in 2011 binnen het OCMW opgerichte controlecel. Uit het antwoord bleek dat de cel zowel in 2011 als in 2012 in ruim 60% van de onderzochte dossiers fraude heeft kunnen aantonen. Daarnaast stellen ook de gewone maatschappelijk werkers jaarlijks een paar honderd gevallen van fraude vast: 210 in 2011, 265 in 212. Verontrustend is dat de cijfers in stijgende lijn gaan.

Helga stelde daarom voor aan de schepen om de personeelsbezetting van de controlecel (momenteel twee mensen) uit te breiden, kwestie van de toenemende fraude efficiënt een halt te kunnen toeroepen. Daar had de schepen echter geen oren naar. Hopelijk brengt de beloofde evaluatie van de cel halverwege dit jaar de schepen nog op andere ideeën.

Artikel 60 slechts één op acht stroomt door naar gewoon werk

Helga Stevens vroeg of het Gentse OCMW initiatieven neemt om hooggeschoolde nieuwkomers werkervaring te laten opdoen. Dit kan via het stelsel van “art 60’ers”. De schepen antwoordde dat het OCMW dit reeds doet. Het Opleidings- en Tewerkstellingscentrum bouwt aan een structureel aanbod “artikel 60’ers” voor hoger geschoolde leefloners. Bij de stad zelf waren vorig jaar tien hoger geschoolde mensen op deze wijze tewerkgesteld. Maar verder kon de schepen weinig concrete cijfers geven.

Van bijna 40% van de mensen tewerkgesteld als “art 60’er” is het behaalde diploma gewoonweg niet bekend. Van al deze mensen stroomt sowieso amper één op acht uiteindelijk door naar gewone loondienst, en of dit op het niveau is van hun diploma of niet, daarover wordt niets geregistreerd. Kortom de schepen zegt wel dat het OCMW werkervaring organiseert voor leefloners met een diploma, maar heeft weinig of geen zicht op de resultaten hiervan.

Pleidooi voor veilig begaan- en berijdbare fietsen voetpaden

De Gentse voet- en fietspaden zijn niet altijd even veilig begaanof berijdbaar. Matthias Storme en Helga Stevens kaartten de afgelopen maand twee specifieke problemen aan. Naar aanleiding van de recente winterprik vroeg Matthias meer aandacht voor het strooien van fietspaden. Op vele wegen – en zeker op bruggen, op doorgangen onder bruggen en langs het water – was het de voorbije weken gevaarlijk rijden voor fietsers. Schepen voor mobiliteit Watteeuw erkende het probleem en beloofde om in de toekomst meer fietspaden te strooien. Wordt dus opgevolgd. Helga drong er op aan dat er bij wegenwerken moet gezorgd worden voor een goede signalisatie, ook voor mensen met een handicap. Aanleiding was de recente val van een blinde vrouw in een werfput. Hier waren duidelijk geen afdoende veiligheidsmaatregelen genomen. Schepen voor gelijke kansen Tapmaz was niettemin van mening dat er al genoeg gebeurt om werven te beveiligen. Vele Gentenaars met een handicap weten echter wel beter.

Blinde vrouw valt in werfput